Zoeken

Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ

Pagina 7

27 februari 2005
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Suzuki GSX-R1000 vs SV1000Z

Suzuki heeft voor 2005 flink uitgepakt met twee nieuwe modellen in het 1000cc segment. Ondanks dat op papier de verschillen niet zo groot zijn, blijken hier toch twee totaal verschillende motoren te staan. Wat ook niet vreemd is, beide motoren zijn vanuit verschillende invalshoeken ontwikkeld.
 

GSX-R1000k5

Dit vonden we goed

Wendbaarheid
Vermogen
Vermogen
Vermogen

Dit vonden we minder

Omgevingstemperatuur
Rijkwaliteiten van de redacteur
SV1000SZ

Dit vonden we goed

Bescherming kuip
Comfort & Souplesse
Prijs

Dit vonden we minder
Brave powerband
Ontbreken handvatverwarming

Strak pak
Bij het motorgeweld van de vier-in-lijn zou je bijna vergeten dat Suzuki nog een nieuwe matador in het duizend cc segment heeft gelanceerd. Met de veranderde reglementen in het WK Superbike was de drang van de Japanners om een supersportieve V-Twin te bouwen achterhaald. Een drang die eind jaren negentig ontstond om het oppermachtige Ducati met gelijke wapens te verslaan. Gelukkig ging men bij Suzuki niet voorbij aan het feit dat de V-Twin configuratie heel erg lekker is om mee te rijden. Het is dan ook lovenswaardig dat men bij Suzuki de succesvolle SV1000(S) nu (eindelijk) naar de kleermaker heeft gestuurd voor een strak pak. Het motorblok werd daarbij onderhanden genomen om de motor nét dat beetje meer souplesse te geven.

Suzuki GSX-R1000 vs SV1000Z

Gluhwein en Bratwurst
Terwijl ik voor de zoveelste keer de pits inrijd om mijn beslagen vizier met dubro te bewerken, realiseer ik me weer wat een gekke wereld wij toch in leven. Voor het eerst in mijn carrière is de drang naar Gluhwein en Bratwurst groter dan de drang om te vlammen op een circuit. Wat alles zegt over de heel erg koude weersomstandigheden en niets over de motoren, want een ding staat als een paal boven water: we kunnen niet wachten totdat Koning Winter Nederland heeft verlaten om beide motoren onder warmere omstandigheden nog eens flink aan de tand te voelen.