Zoeken

Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ

Pagina 3

27 februari 2005
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Suzuki GSX-R1000

Het eerste wat in het oog springt als je naar deze nieuwste Gixxer zit te kijken, dat moet toch wel die kolossale uitlaat zijn. Mooi of niet mooi, dat laat ik over aan je eigen persoonlijke mening en smaak, maar je kunt Suzuki er niet van betichten enkel platgetreden paden te bewandelen. Mijn god, wat een kanon. Suzuki GSX-R1000 vs SV1000ZSuzuki claimt met deze uitlaat de MotoGP sound te benaderen, maar of dat op deze manier moet? Maar goed, uitlaten zijn snel te verwisselen onderdelen, dus uiteindelijk is dit wel het laatste waar we over zouden kunnen zeuren.

Ben je de ‘mijn god, wat een demper’ fase gepasseerd, dan valt meteen op hoe totaal vernieuwd deze GSX-R1000 is. Net als de GSX-R600 en R750 heeft de zwaarste jongen uit de familie eindelijk afscheid genomen van zijn verleden. Weg brede vormgeving, weg schreeuwerige stickervormgeving, welkom compacte bouw en welkom fraaie vormgeving. Net als de Yamaha R1 is deze Gixxer een fraai stuk design geworden. De mooie, speelse, halfopen kuip, de zeer fraaie kont met ingebouwde knippers, de strakke neus. Suzuki GSX-R1000 vs SV1000ZHet zou mij niets verbazen als Suzuki zijn ontwerpers op werkbezoek naar Italië had gestuurd. Kijk alleen al naar de spiegels. Eerst gezien bij MV Agusta, daarna Ducati en Aprilia en nu dus ook bij Suzuki: in de spiegels geïntegreerde knipperlichten.

Ondanks dat de GSX-R1000 deel uitmaakt van de Gixxer-familie, is hij duidelijk anders dan zijn twee kleine broertjes. Alsof hij er eentje van de melkboer is, zullen we maar zeggen. En niet alleen qua uiterlijk, ook in omgang is dit een hele andere fiets. Begin maar met de zithouding: staan de R600 en R750 redelijk op z’n kop en zijn die voorzien van een behoorlijke zithoogte, de R1000 is aan alle kanten nét dat beetje ruimer, waardoor lange mensen (of mensen met een uitpuilend bierbuikje) heel erg comfortabel op deze motor kunnen zitten. Nu was de Gix1000 K4 al gezegend met een goede zitpositie, deze K5 versie is over de hele linie nét dat beetje beter. Alles zit dan ook precies waar je het verwacht en dat maakt de gedachte met 180pk te gaan knallen toch wat aangenamer.

Suzuki GSX-R1000 vs SV1000Z