Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ
Pagina 4
Inhoudsopgave |
---|
Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Pagina 8 |
Helemaal nieuw is deze SV1000SZ eigenlijk niet. In feite hebben we het gewoon over een volkuip SV1000S. Het eerste wat je opvalt als je naar deze SV1000SZ zit te kijken zijn de dubbele, nét te laag geplaatste uitlaten. Ondanks dat de positie van de uitlaatdempers niet is veranderd ten opzichte van de tophalf versie, heb je bij deze gekuipte versie zoiets van: Ja, dat moet dus net even hoger gemonteerd worden. Nu hebben we het hier ook niet over een hardcore V-Twin Superbike racer, maar een sportieve V-Twin a la Aprilia Falco of Ducati SS1000. Maar goed, net als bij de Gix1000 geldt ook hier: dempers zijn snel te vervangen, en dus is dit uiteindelijk het laatste probleem.
Grootste veranderingen van de SV familie zijn het zwarte frame en de zwarte wielen. Zwart is hot en dat hebben de heren bij Suzuki goed in de gaten. Niet voor niets zijn bijna alle modellen voor 2005 met deze zwarte features uitgerust. De sportieve traditionele Suzuki Sport kleuren geven de motor nét dat extra sportieve tintje. De motor is met een drooggewicht van 192 kg drie kilo zwaarder dan zijn tophalf broer, en dat gewicht kunnen we puur op het conto van de kuip schrijven. Het motorblok werd opgepept en is nu goed voor 124pk, hetgeen vier paarden meer zijn dan de 2004 versie. Nu lijkt dit niet bepaald bijzonder, maar toch werd er inwendig meer gemodificeerd dan die vier paarden zouden vermoeden.
Door toepassing van nieuwe zuigers wist men de compressieverhouding te verhogen van 11,3:1 naar nu 11,6:1. Daarnaast werd vooral de inlaatzijde aangepast om de motor beter te laten ademhalen. De inlaatkelken werden maar liefst met 60mm ingekort en de luchtdoorlaat werd met 2mm vergroot naar nu 54mm. Om de toegenomen luchtstroom ook in de cilinder te krijgen werden nokkenassen en kleptiming aangepast. Als laatste werd het vliegwiel 20% lichter gemaakt voor een betere gasrespons.