Zoeken

Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ

Pagina 2

27 februari 2005
Inhoudsopgave
Dubbeltest: Suzuki GSX-R1000 en SV1000SZ
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7
Pagina 8

Suzuki GSX-R1000 vs SV1000Z

Het grote nieuws voor 2005 kwam bij Suzuki uit de één-liter klasse, waar het merk uit Hamamatsu met zowel de GSX-R1000 K5 als ook de SV1000SZ twee totaal nieuwe modellen heeft gelanceerd. Twee totaal verschillende motoren met twee totaal verschillende concepten voor twee totaal verschillende doelgroepen. De eerste: neergezet als R1-killer én als nieuw moordwapen in de talloze raceklassen die er wereldwijd te vinden zijn met slechts één doel voor ogen: winnen. De tweede: neergezet ter uitbreiding van het populaire V-twin segment, waar vanuit de markt steeds meer vraag kwam naar een volledig gekuipte uitvoering van de SV1000(S). Een motor die duidelijk niet werd neergezet als TL-1000R opvolger, maar puur als extra uitvoering van die populaire SV. 

Suzuki GSX-R1000 vs SV1000Z
 Het drie kilometer lange circuit van Guadix, decor van deze introductietest, is een van de vele kleine circuits die je veel in Frankrijk en Spanje ziet. Circuits die meer en meer in de picture komen, alleen al vanwege het simpele feit dat ‘grote’ circuits steeds vaker worden opgeslokt door grote fabrieksteams. Guadix mag dan in de schaduw van het honderd kilometer verder gelegen Almeria liggen, toch is het een baan die meer bekendheid geniet dan je in eerste instantie zou verwachten. Niet alleen wordt er het officiële Spaans kampioenschap verreden, tevens wordt de baan veel gebruikt als testcircuit door diverse British cq. World Superbike teams.

Dat de GSX-R1000 niet moet worden onderschat, als het op sportieve prestaties aankomt, dat zullen we (hopelijk) ook niemand hoeven uitleggen. We waren al bekend met zijn voorganger, de GSX-R1000 K4, en deze versie was op papier al absoluut de overtreffende trap. Een motor gemaakt voor het zogenaamde "track" segment, maar waarmee je zonder problemen op de openbare weg kan rijden.

Erwtensoep
Ik had dan ook een bovengemiddeld verlangen om deze sportieve big-bikes op het Spaanse circuit eens flink aan de tand te voelen, al bekroop mij al snel het gevoel dat deze krappe baan in ieder geval voor de GSX-R1000 wel eens té krap zou kunnen zijn. Maar mijn geduld zou nog op de proef worden gesteld. Fysiek was ik nog niet helemaal gerehabiliteerd van de residuen van de Après Ski, daarbij zorgde de sneeuwrijke omgeving ook niet bepaald voor een uitnodigende blik. Nu was de baan an sich redelijk droog, maar met een temperatuur van twee graden boven nul gaan je gedachten eerder uit naar een lekkere pot erwtensoep dan naar een lekker potje sturen. Dat gaf ons tijd om de motoren eerst eens aan een kritische blik te onderwerpen.