Test: Yamaha YZF R1 2004
Vermogensbank
Inhoudsopgave |
---|
Test: Yamaha YZF R1 2004 |
Naomi Campbell |
Rij-indruk |
Openbare weg |
Bochtenwerk |
Conclusie |
Vermogensbank |
Pagina 8 |
Yamaha claimt voor deze R1 172 pk en bij het volledig benutten van het RAM-air systeem zelfs nog eens acht pk extra. Wij zetten de R1 op een Jaros vermogenstestbank om na te gaan of hij het beloofde hoge vermogen werkelijk waar kan maken. Op de testbank bleek dat "onze" R1 was voorzien van een erg goede afstelling: de motor liet tijdens de verschillende runs slechts een kleine dip zien bij zo"n 7.000 toeren. Nader onderzoek wees uit dat deze dip wordt veroorzaakt door het openen van de in de uitlaat gemonteerde exup klep. De dip in de vermogenskromme was tijdens het rijden niet merkbaar. Op de Jaros testbank schopte de R1 het tot zo"n 150 achterwielpk"s bij 14.300(!) toeren. Omgerekend naar krukas-pk"s komen we dan uit op 168 pk, een verschil van 4 pk ten opzichte van het door de fabrikant opgegeven vermogen. Het gemeten maximum koppel aan het achterwiel bedroeg 86,5 Newton meter bij 11.200 toeren.