Zoeken

Test: Yamaha YZF R1 2004

Conclusie

22 april 2004
Inhoudsopgave
Test: Yamaha YZF R1 2004
Naomi Campbell
Rij-indruk
Openbare weg
Bochtenwerk
Conclusie
Vermogensbank
Pagina 8

Yamaha YZF-R1

Aan het einde van de testperiode komen we tot de conclusie dat deze 2004 Yamaha R1 totaal niet datgene is waarvoor wij vreesden. In de wetenschap dat zijn (roemruchte) voorgangers enigszins nerveus, erg bruut, erg snel en erg ongeschikt voor onervaren rijders zijn, waren wij bang hiervan een overtreffende trap aan te treffen. Niets is minder waar. Deze nieuwe R1 is geen upgrade van zijn voorgangers, nee, dit is een compleet vernieuwde motorfiets die weliswaar nog trekjes van zijn voorgangers in zich heeft, mVerbruik
Benzineverbruik staat blijkbaar niet meer hoog op de agenda van de heren constructeurs. Het verbruik van de R1 was tijdens de testperiode gemiddeld 1:13,5, waarbij onze rijstijl varieerde van rustig rijden op binnen- en snelwegen tot het zeer stevig aan het gas hangen tijdens diverse testritten. Daarmee is deze pk-reus niet bepaald zuinig te noemen, maar of dat nog belangrijk is bij 180 pk? In combinatie met de 18 liter tankinhoud geeft dit de R1 een actieradius van zo"n 240 kilometer.
aar die tevens laat zien dat pure race-eigenschappen en zaken zoals ergonomie en gebruiksgemak toch samen kunnen gaan. We haalden de term al eens eerder aan en we willen het nog eens onderstrepen, DRIVEABILITY!

Hét absolute pluspunt bij de R1 vonden wij het zeer smeuïge en soepele motorkarakter. Een gemis en dus ook een minpunt bij de R1 vonden we de afwezigheid van een instelbare stuurdemper. Volgens Yamaha Nederland waren wij trouwens de eersten die daar over klaagden. Zou het dan toch gewoon aan onze rijstijl liggen?

De 2004 R1 is zonder meer nog beter dan zijn voorgangers. Met beter bedoelen we dan niet dat ie nog sterker en sneller is, want dat is ie zonder meer. Nee, met beter bedoelen we vooral dat deze R1 absoluut vriendelijker en dus gemakkelijker te rijden is dan de voorgaande editie. Dit is een motor waarmee hard gaan niet moeilijk is, een motor die doet wat zijn berijder wil en bovendien erg controleerbaar is. Wil je echt alles uit de kast rijden met deze R1, dan zul je van goede huize moeten komen om het de motor moeilijk te maken. Over één ding hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken: alles wat de rijder kan, kan de R1 ook.

Plussen en minnen
We zouden nu kunnen gaan zeuren over kleinigheidjes die ons opvielen zoals de slecht bedienbare knopjes op het dashboard of de zeer beperkte bagage- en opbergmogelijkheden, maar dat doen we dus niet. Deze kleine nadeeltjes vallen ons inziens in het niet bij alle punten waarop deze R1 erg goed scoort. Frame, motorblok, vering, remmen, uiterlijk, het is allemaal in orde.

  • smeuïg en erg soepel motorkarakter, injectie, driveability
  • geen verstelbare stuurdemper, bagagemogelijkheden in kontje, verbruik

Met dank aan: Motorservice Spanjer te Stein voor het beschikbaar stellen van de Jaros vermogensbank.