Test: MV Agusta Brutale S
Vermogensmeting
Inhoudsopgave |
---|
Test: MV Agusta Brutale S |
The Art of Noise |
Brute brulkikker |
Brutaal of Monsterachtig |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Tweede editie |
Vermogensmeting |
Het tweede nakaarten |
Jaros vermogensmeting
De MV Agusta Brutale laat een tweespaltige uitdraai zien op de jaros bank. Wat betreft het vermogen doet de motor het geeneens onaardig. De vermogensbouw is mooi lineair en heeft nergens een dip. Met een maximaal vermogen van 101 pk blijft hij wel achter ten opzichte van het opgegeven vermogen, maar komt wel overeen met wat vroegere YZF"en en ZXR"en (met dezelfde vermogens qua opgave) op de bank wisten te produceren. Zo mooi als de vermogenslijn is, zo grillig is de de koppelkromme. En dat is wat we dan ook duidelijk merken tijdens het rijden. Pas vanaf 7000 tpm begint de motor sterk te worden, waardoor het zaak is om de motor hoog in toeren te houden.
Te rijk
Naast de vermogensmeting deden we ook nog een viergas meting. Deze meting wordt gedaan om te bekijken hoe de lucht/benzine verhouding erbij staat. Hierbij wordt onder andere naar het CO % in de uitlaatgassen gekeken. Gemeten werd op vier punten:
"Idle": bij stationair draaiende motor.
"Jet": deellast.
"Needle": constant gas (op snelheid met nét genoeg gas om de snelheid aan te houden).
"Main": volgas.
Onze vermoedens werden bevestigd door de viergasmeting. Over het hele gebied staat de motor erg rijk afgesteld, voor Nederland eigenlijk te rijk. Volgens Jaros specialist Peter Spanjer is dit waarschijnlijk gedaan om zodoende met één Europese mapping te volstaan. Men gaat dan uit van het land met de koudste weersomstandigheden en daar wordt vervolgens de mapping op aangepast. Een optimale afstelling van het motormanagement zou volgens hem een verbetering van 20~25% kunnen opleveren. In ons geval zou dat een verbruik van 1:14~15 opleveren.