Test: Kawasaki KLV 1000
Multifunctionele Suzuki kloon
Inhoudsopgave |
---|
Test: Kawasaki KLV 1000 |
Funbike pur sang |
Geen drempelvrees |
De balans opmaken |
Conclusie |
Nakaarten |
Technische gegevens |
Je wordt er tegenwoordig mee doodgegooid: multifunctionele apparaten. Geen onderwerp zo gek of je komt ze tegen op een der vele Tellsell-achtige tv-kanalen: gereedschap, verzorgingproducten, audioapparatuur en natuurlijk de keukengizmo"s. Iedereen kent wel iemand die helemaal verslaafd is aan het spul en zijn kasten vol heeft staan met deze stof vergarende rotzooi. De motorwereld bleef gelukkig verschoond van dit soort onzin. Je kocht een supersport, een tourfiets, een naked of een offroad. Voorzichtige revolutionairen waren er wel, zoals de zogenaamde sporttour modellen en motoren voor off-road voor on-road gebruik, maar om dit nu meteen met Castro"s Cuba te vergelijken gaat iets te ver. Maar toch, een nieuwe trend was gezet, zoals we ook al in het artikel van de Cagiva Navigator schreven. Een (r)evolutie die eind vorige eeuw werd ingezet met modellen als die juist genoemde Cagiva Navigator, Honda Varadero en ook de Suzuki DLV. Modellen die het label multifunctioneel kregen opgespeld: Dual Sport, Adventure Sport. What"s in a name.
De verandering
In 2002 kwam Suzuki met de V-strom, een model dat te gebruiken was voor Adventure Sport, zoals het zo mooi gebracht werd. In de praktijk een ultieme relaxmotor, maar ook geschikt voor leuk bochtenwerk en niet vies van een heuveltje of een beetje ruw terrein. Er mee offroad te gaan echter was de duivel verzoeken. In 2003 werd het model motorisch gewijzigd, maar in 2004 kwam de grootste verandering niet op naam van Suzuki te staan maar op die van Kawasaki: er werd Kawasaki KLV1000 op de tank geplakt. Behalve dat verder nog wat veranderd? Motorisch helemaal niks, nada. Optisch is een ander verhaal: een fel oranje kleur, de lampen zijn anders vormgegeven, geen gekleurde maar zwarte delen rondom het zadel. De afwerking van het blok staat op een hoger niveau en last but not least: de KLV heeft een zwart frame, wat de motor een lekker rauw uiterlijk geeft.
Suzaki / Kawasuki
Maar is het nu een Kawasaki of een Suzuki? Het antwoord is te vinden in het samenwerkingsverband van beide concerns. De hoofdrol is voor Suzuki, dat is duidelijk. Het motorblok is door deze fabrikant ontwikkeld (afgeleid van het TL blok) en ook het frame komt daar vandaan. Er staat echter wel Kawasaki op de tank, dus rij je er een. Suzuki "leent" ook Kawasaki motoren, ook in Europa de VN1600 heeft bij Suzuki bijvoorbeeld de naam Intruder. Andere voorbeelden zijn de KX250F (RMZ250) en de KX65 (RM65) in het cross segment. In Azie is dit ook het geval, daar rijdt men bijvoorbeeld op Suzuki"s die wij kennen als de Kawasaki ER-5.
Multifunctionele apparaten
Een toerbuffel, een kilometervreter én een ultieme toermotor? Nee, dat is hij niet: volgens Kawasaki is de KLV1000 een motor in een "alles in één" verpakking, of anders gezegd: een multifunctioneel apparaat. Kritisch als altijd gingen wij op zoek naar het waarheidsgehalte van deze TellSell-achtige kretologie, waarbij de Duitse Eifel zich als perfect testterrein aandiende.