Zoeken

Test: Kawasaki KLV 1000

De balans opmaken

9 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki KLV 1000
Funbike pur sang
Geen drempelvrees
De balans opmaken
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

AanpassingenKawasaki KLV1000 
Omdat de motor zo hoog op de poten staat, kan dit voor kleinere rijders voor problemen zorgen. Als alleen de teentjes bij de grond komen: niet getreurd, want onder het zadel bevindt zich een grote draaiknop met de aanduidingen "high" en "low". Hiermee pas je niet alleen de demping aan, maar ook de hoogte van het zadel. En dat mag toch wel op z"n minst erg gemakkelijk worden genoemd. Juist met dit soort motoren zul je in de praktijk regelmatig je veervoorspanning willen aanpassen (denk aan bagage, duopassagier) en gemak dient daarbij nog altijd de mens.

Kawasaki KLV1000Ruitje verstellen
Zo eenvoudig als de achterveer is aan te passen, zo lastig is de instelbaarheid van het kuipruitje. We schreven het al in de test van de DL650 V-Strom en bij deze motor is het van hetzelfde laken een pak. Het ontbreekt de KLV1000 een mooi elektrisch systeem, het is dus handwerk. Maak er maar tijd voor vrij: het ruitje telt zes kruiskopschroeven en vier inbusbouten. Alleen een schroevendraaier is dus niet voldoende, maar het on-board gereedschapsetje biedt uitkomst.

Injectie
Bij deze motor merk je dat Kawasaki (en Suzuki natuurlijk) de nodige ervaring hebben met injectie. Een aan/uit effect ontbreekt en alleen de echte carburateurfan zal het verschil merken. De powerband is ongelooflijk vloeiend, maar bij direct wegsprinten moet hij even nadenken. Dit komt door de twee gaskleppen in de nieuwe TL blokken. De gashandle stuurt die eerste klep en deze stuurt de tweede. Dat levert een vertraagde gasrespons op, maar het gewraakte aan/uit-effect is daarmee opgelost.

Afwerking
Wie even om de motor heen loop ziet dat de KLV fraai is afgewerkt. De uitlaten bijvoorbeeld: hoog en tegen het zadel aan, maar zonder de duorijder te hinderen. De steuntjes zijn robuust, degelijk en de zichtbare delen van het blok zijn zijn mooi afgewerkt. Kawasaki KLV1000Dan de informatievoorziening: twee grote, bijna imposante klokken die perfect bij het imago van de motor passen. Daartussen bevindt zich een functioneel display met info over temperatuur, brandstof, tijd en kilometerstand. Zelfs de zesde versnelling wordt aangegeven door middel van een overdrive-symbool. Alleen het draadje van het remlampje springt in het oog: felblauw in een oranje zee. Jammer, een kabelhoesje had het helemaal afgemaakt.