Zoeken

Test: Kawasaki KLV 1000

Geen drempelvrees

9 november 2004
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki KLV 1000
Funbike pur sang
Geen drempelvrees
De balans opmaken
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Kawasaki KLV1000

 Drempels, de crime van de moderne tijd
Woon je in Hilversum, de stad die de meeste drempels per vierkante kilometer telt, dan is een KLV het overwegen waard. Standaard drempels zijn met twee vingers in de neus te nemen. Een drempel met een verzakking ervoor: geen probleem! Paddo"s (die irritante zwarte onopvallende dingen): no problem. Wegafscheidingsstoeprandjes: vKawasaki KLV1000erstand op nul, er overheen en klaar. Voorlopige conclusie: de vering is lang en goed. Heuvels, stoepranden, wegversperingen en natuurlijk drempels, ze zijn geen probleem voor deze "all-road / all-purpose" fiets.

Rustig aan
Over die drempels rijden zal voor menigeen wennen zijn, want afremmen hoeft niet meer. Drempels waarbij je met een buikschuiver vol in de remmen moet, gaan nu vrijwel ongemerkt onder je voorbij. Zolang je niet (terwijl je achterband zich nog op de drempel bevindt) met het gas gaat spelen, is er geen vuiltje aan de lucht. Doe je dat wel, dan breekt de KLV vervaarlijk uit.

Snelwegrijden
Het ruitje biedt een goede bescherming tegen de wind en is in hoogte verstelbaar. Het verstellen is lastig, waarover later meer. Na enig gepiel bleek de ruit in de hoogste stand zelfs voor rijders van 1 meter 80 en langer uitstekend te werken. Wel is de KLV windgevoelig, vooral als die van opzij komt.

Filerijden
De KLV is groot, heel groot en in alle opzichten. Hij is lang, hoog en breed. Filerijden is echter goed te doen. Het is wel oppassen met de handvatten: de kappen steken iets uit en bevinden zich op dezelfde hoogte als de gemiddelde autospiegel. Dat wordt slalommen dus - het zou zonde zijn als de zijkappen worden beschadigd...