WSBK 2009 - Analyse als voorbeschouwing
4: World Supersport
Inhoudsopgave |
---|
WSBK 2009 - Analyse als voorbeschouwing |
2: SBK favorieten |
3: Outsiders |
4: World Supersport |
World Supersport
Het Ten Kate Honda team is al sinds 2002 heer en meester in de World Supersport. Fabien Foret (2002), Chris Vermeulen (2003), Karl Muggeridge (2004), 2 maal Sébastien Charpentier (2005 & 2006), Kenan Sofuoglu (2007) en Andrew Pitt (2008) waren de namen die de wereldtitel binnen sleepten voor het team uit Nieuw Leusen, Nederland.
Net als bij de Superbikes zal ook in deze klasse de titelstrijd wel eens spannender dan ooit kunnen worden. Ten Kate is het team en Honda is de machine die verslagen dienen te worden. Het Ten Kate team beschikt met Kenan Sofuoglu (kampioen van 2007 en een teleurstellend Superbikeseizoen in 2008) en Andrew Pitt (kampioen in 2001 op Kawasaki, in 2008 op Honda en teleurgesteld dat hij dit seizoen geen Superbike mag rijden) een zeer sterk koppel dat elkaar op de baan geen centimeter cadeau zal geven. Dat bleek ook wel in de eerste race in Australië waar de twee volgens Sofuogu elkaar raakten. Sofuoglu won de race vóór teamgenoot Pitt. Op Qatar probeerde Sofuoglu zijn huzarenstukje te herhalen, maar maakte in de laatste ronde een stuurfout in een poging zich naar de leiding te rijden en eindigde daarmee nét buiten het podium.
Wie zijn dit seizoen de tegenstanders?
Stiggy Motorsport zet Honda's in met ex-MotoGP coureur Anthony West en Gianluca Vizziello. West wist in 2007 vriend en vijand te verbazen door bij een drietal wildcard optredens drie maal een podiumplek te scoren waarvan twee overwinningen (en een derde plaats). Vizziello kan eindelijk op gelijkwaardig materiaal de strijd aangaan met de snelsten in deze klasse. In ons testverslag meldden wel al dat West wel eens het juiste racetempo had weten te vinden. En wat bleek? Dat was juist en West pakte de 3de podiumplek en in Qatar was hij goed voor een 9de plaats. Gaat meedoen voor de prijzen. Vizziello kwam niet tot scoren in Australië maar pakte 2 punten in Qatar, moet wat tijd worden gegund. Ook het Parkalgar team rekent op Honda en koos voor Eugene Laverty en Miguel Praia. Laverty liet vorig seizoen zien uit het juiste racehout te zijn gesneden en Praia kan nu aantonen dat hij goed materiaal waardig is. Laverty behaalde een 5e plaats op Phillip Island en wist in een uitzinnige finale de wedstrijd op Qatar te winnen. Hij zal er zeker het hele seizoen goed bij zitten terwijl Praia op Phillip Island onderuit ging in..'Honda' en op Qatar 12e werd. Ook hij moet nog groeien in zijn nieuwe rol.
Het HANNspree Althea team rijdt natuurlijk ook weer met Honda's en vertrouwd dit seizoen op Mark Aitchison en Matthieu Lagrive. Aitchison toonde in de FIM CUP 1000 Superstock aan dat hij een goed coureur is en liet vorig seizoen met de Triumph ook al leuke dingen zien. Lagrive was afgelopen jaar regelmatig voorin te vinden, zeker narmate het seizoen vorderde. Aitchison werd knap 6e in Australie en 15e in Qatar en mag tot de sub-top worden gerekend, Lagrive werd 11e in Australie en 6e in Qatar en is een gevaarlijke outsider.
Patrick Vostarek en Massimo Roccoli nemen de honeurs waar voor het Intermoto Czech team, eveneens op Honda's. Vostareck verruilde vorig seizoen plotseling de Superstock 600 voor et World Supersport vanwege meer exposure. In dit team gaat dat zeker lukken. Roccoli verruilde eindelijk zijn Yamaha voor een Honda en dat kan verfrissend werken. Vostarek behaalde nog geen punten, Roccoli finishte als 9e en 8e.
Nog meer Honda's worden ingezet door het Veidec Racing RES software team waar Robbin Harms en Arie Vos voor rijden. Harms was in de voorbije jaren regelmatig goed voor prima resultaten en Vos begint aan zijn eerste volledige World Superport seizoen. Harms scoorde een 15e en een zeer verdienstelijke 5e plaats, Vos scoorde niet in Australië en net niet in Qatar. Jesco Günther rijdt onder een andere teamnaam - RES Software Veidec Racing - maar maakt eigenlijk deel uit van hetzelfde team als Harms en Vos. Hij behaalde nog geen punten.
Dan is er nog het ECHO CRS Grand Prix(?) team dat met Honda's de strijd aangaat. Zij rekenen op voormalig Italiaans 125 GP coureur - vandaar die naam? - Fabrizio Lai en de Australiër Russel Holland. Moeilijk in te schatten, maar vooralsnog geen top klasseringen. Als laatste rijdt Danilo Dell'Omo (komt uit de FIM CUP 1000) een Honda voor het Kuja Racing team en ook heeft nog geen punten gescoord. Daarmee is de Honda armada volledig.
Grote tegenstand mag ook worden verwacht van het Yamaha World Supersport Team onder leiding van Wilco Zeelenberg. Met Parkes naar de Superbikes moest Zeelenberg op zoek naar vers bloed. Hij vond dat in het Britse talent Cal Crutchlow. Aan diens zijde strijd Fabien Foret. Cutchlow was snel in de winter en miste op een dikke haar na het podium in Australië, hij werd 4e. In Qatar wist hij zelfs de pole position op naam te schrijven, maar moest in de wedstrijd toch het hoofd buigen tegenover de Honda-armada. Wel wist hij met een 3e plaats zijn eerste podium van het seizoen te scoren. Foret begon geblesseerd aan zijn eerste race maar sloeg zich er doorheen en pakte de 7e plaats. In Qatar kwam de Fransman al in de 3e ronde, liggend op een 14e positie, ten val. Een sterk team dat zeker het Ten Kate team het vuur aan de schenen zal leggen. Een ander Yamaha team is het vanuit Spanje opererende Holiday Gym Racing met J.C. Morillas Cuenca en Yannick Guerra maar ondanks alle inspannngen ten spijt dichten wij hen geen titelkansen toe. Zo ook niet de Indonesiër Doni Tata Pradita van het YZF Yamaha team.
Michele Pirro stapte over van een Superstock machine naar een Yamaha R6 Supersport en neemt de plek in van Roccoli in het Lorenzini by Leoni team. Op Phillip Island bleef hij overeind tussen het geweld en sleepte er een 12e plaats uit, op Qatar werd hij zelfs 11e. Kan nog best eens gaan verrassen.
Joan Lascorz (#26) moet van de ZX-6R een winnaar maken; gaat lukken.
Ook met Kawasaki dient rekening te worden gehouden. Het GIL Motorsport werd de laan uitgestuurd en de fabriekssteun gaat nu naar het Provec Motocard.com team. Katsuaki Fujiwara mocht mee en is de teamgenoot van de al voor het team uitkomende Joan Lascorz. Die was in de wintertesten onverwacht zeer snel en toont dat de nieuwe ZX-6R over veel potentie beschikt. Lascorz kende een goede winter en begon sterk in Australië tijdens de trainingen maar moest genoegen nemen - vooral door een lagere topsnelheid - met een 8e plaats, de tweede wedstrijd werd hij slechts 13e. Toch zijn wij van mening dat hij er bij zal zitten dit jaar. Fujiwara scoorde geen punten en het is afwachten of we 'Kats' nog in zijn oude vorm terug zullen zien.
De enige Suzuki's worden wederom ingezet door het Hoegee Suzuki team met als vaandeldrager Barry 'Bazza' Veneman en nieweling Aussie Shaun Geronimi. Het team verloor zijn hoofdsponsor maar de verwachting is dat er nog een geldschieter gevonden zal worden. In ieder geval kan Barry, en het hele team, alvast genieten van 'Rockstar', een energy drink uit de States (vooral die met mango smaak is lekker!). Veneman kende een prima kwalificatie maar in de race vlogen na 10 ronden de stukken uit zijn achterband en was het 'heel houden' en thuis brengen, jammer. Toch pakte hij nog 2 verdiende punten door 13e te worden. Op Qatar kende Barry problemen tijdens de kwalificatie (18de), maar reed wel een sterke wedstrijd die hij op een 10e plek wist te eindigen. Shaun Geronimi behaalde in zijn eerste races voor het Hoegee Suzuki team twee keer een 23e plaats en moet nog flink aan de bak.
Enige strijd mag er ook van het Triumph BE1 team verwacht worden. Zij brengen de Triumph 675 - met steun van de fabriek - in de baan en hebben hun hoop op
Garry McCoy
en
Gianluca Nannelli
gevestigd. McCoy deed vorig seizoen al mooie dingen met de Caracchi machine en zal ook nu weer voor vuurwerk zorgen. Nannelli behaalde zijn beste resultaten op een twin maar misschien dat hij met een driecilinder ook it de voeten kan. Nannelli was de beste van het duo en behaalde een
10e
plaats, McCoy een
14e
. Op Qatar wist Nanelli geen punten te scoren en was McCoy de snelste Triumph met een nette
7e
plek. Ook
Pavel Szkopek
en
Matej Smrz
(het broertje van; red.) rijden met een Britse driecilinder maar in tegenstelling tot wat de teamnaam
Factory Racing
doet vermoeden krijgen zij géén fabriekssteun.
Geen twijfel mogelijk dat Kenan Sofuoglu en Andrew Pitt voor de titel gaan, adel verplicht. Maar de vraag is wie er een heel seizoen lang de meeste tegenstand kan geven. Anthony West? De Stiggy Honda's zijn snel (Oral Engineering) en West kan het; winnen; kanshebber. Cal Crutchlow of Fabien Foret? De Brit is jong en gretig en leert snel terwijl de Fransman de oude rot is; winnaarskoppel en kanshebbers. Eugene Laverty? Heeft ook al bewezen dat hij snel is en Parkalgar heeft een goed team; een outsider. Mark Aitchison? Hm, we denken van wel; outsider. Joan Lascorz? De Kawasaki is nieuw en het team zal nog wel tegen problemen aanlopen; een outsider. Massimo Roccoli? Voelt zich goed op de R6 en zat er nu goed bij, maar het hele seizoen? Misschien; een outsider. En Barry Veneman dan? Heeft het inzicht en een berg ervaring, ook met de Suzuki natuurlijk. Gaat dit zijn seizoen worden? Een outsider. Eén van de Triumph couruers? Het valt te betwijfelen of die het hele seizoen constat genoeg kunnen presteren dus mogelijk een dagsucces. Dat wil niet zeggen dat de rest buiten de boot valt want het veld zit gewoon akelig dicht bij elkaar, zeker de eerste vijftien. Het wordt een mooi en spannend seizoen!
Meer Nederlanders
Naast Barry Veneman en Arie Vos in de Supersport treden er nog een aantal Nederlanders aan in de FIM CUP 1000 en het EK Superstock 600. Raymond Schouten (van der Heyden Yamaha, Yamaha YZF R1), Danny de Boer (MTM Racing, Yamaha YZF R1) en Roy ten Napel (Hoegee Suzuki, Suzuki GSX-R1000) gaan dit seizoen weer een poging wagen om punten te scoren in de FIM CUP 1000 terwijl Joey Litjens dat gaat doen in het EK Superstock 600 (van der Heyden Yamaha, Yamaha YZF R6).
Zij zullen voor het eerst in actie komen tijdens de derde ronde van het World Superbikekampioenschap in Spanje, op het circuit van Valencia op 5 april. Drie weken, op 24/25 & 26 april, later zijn alle Nederlandse coureurs te zien op het TT-circuit van Assen tijdens de vierde wedstrijd van het 2009 seizoen.