WSBK 2009 - Analyse als voorbeschouwing
2: SBK favorieten
Inhoudsopgave |
---|
WSBK 2009 - Analyse als voorbeschouwing |
2: SBK favorieten |
3: Outsiders |
4: World Supersport |
En 33 vaste coureurs doen hetzelfde. Hier vergezeld door hun 30 Supersport collega's.
De wintertesten lijken al weer ver achter ons te liggen en de eerste - overzeese - wedstrijden in het World Superbikekampioenschap op het circuit van Phillip Island (Australië) en Losail (Qatar) zijn reeds verreden. De verwachting dat het Xerox Ducati team met Noriyuki Haga en Michel Fabrizio vooraan mee zou doen werd bewaarheid. Na een wat stroef begin in de wintertesten won Haga - nipt - race één na te zijn vertrokken vanaf een 13de startplek en legde beslag op de tweede plaats in race twee. De tweede wedstrijd op Qatar moest de 34 jarige coureur het hoofd buigen voor nieuwkomer Spies, maar wist wél twee maal een tweede plaats te scoren, waardoor hij aan de leiding gaat in de tussenstand. Troy Bayliss, aanwezig op Phillip Island, kan tevreden zijn want zijn 'vervanger' maakt de favorietenrol voorlopig waar. Maar of Haga een heel seizoen de druk om te presteren aan kan? Noriyuki Haga boekte al 33 overwinningen, 87 podiumplaatsen, 45 snelste ronden en 6 poles maar nog geen titel en het zal weer niet makkelijk worden, ondanks dat de Ducati 1098 (F08) een bewezen winnaar is. Zij het in de juiste handen. Uiteraard rekenen we Haga tot de kanshebbers.
Michel Fabrizio, de teamgenoot en bovendien grootste bedreiging voor Haga, beleefde een sterk 2008 seizoen, was snel in de test op Kyalami maar wat minder op Portimão. Op Phillip Island kon hij echter geen bedreiging voor de top vormen en moest genoegen nemen met een 4e en 5e plaats. De tweede wedstrijd op Qatar verliep voor de 24-jarige Italiaan dramatisch, in beide races kwam hij ten val, waardoor hij is teruggezakt tot een 11e plek in de tussenstand. Fabrizio zal in Europa écht gas moeten gaan geven wil hij zijn positie als fabrieksrijder niet in gevaar gaan brengen. De Ducati 1098 F09 is slechts in detail gewijzigd ten opzichte van de F08 en de privé machines lijken meer op die van het Xerox team dan vorig seizoen.
Tot twee maal toe was snelste man in de Superpole drievoudig AMA Superbikekampioen Ben 'Elbowz' Spies. In alle wintertesten zat de 24-jarige Amerikaan uit Tennessee - Texas - bij de snelsten en de nieuwe Yamaha R1 bleek meteen goed bij hem te passen. Op Phillip Island werd hij in race 1 aan de kant gezet door veteraan Max Biaggi - die op zijn beurt werd gehinderd door Leon Haslam - en begon als laatste aan de race. Eenmaal achter Karl Muggeridge moest Spies voor de tweede maal van de baan doordat de Australiër zijn Cerani Suzuki opblies. De tweede race verliep heel wat beter. Na een lange strijd met Haga en Biaggi - die later moest afhaken - wist Spies de Japanner achter zich te houden en schreef deze race twee op zijn naam. De tweede wedstrijd op Qatar was zo mogelijk nóg spectaculairder: snelste in de training, superpole én zijn eerste dubbelzege in het WK Superbike. Wat een debuut! Ben Spies is de eerste Amerikaan die een Superbike race wint na Colin Edwards dat voor het laatst deed in 2002. Er is een nieuwe wind uit Texas, na de 'Texas Tornado' hebben we nu de 'Tennessee Storm'. Duidelijk een kanshebber. Ben Spies nam vanuit Amerika zijn teamchef Tom Houseworth mee en dat levert nu al resultaten op.
Teamgenoot Tom Sykes behaalde reeds goede resultaten in het Brits Superbike en gaf vorig seizoen zijn visitekaartje af door achter Troy Bayliss tweede te worden op Donington Park. De testen verliepen weliswaar niet helemaal naar wens - o.a. door ziekte - maar met twee tiende plaatsen op Phillip Island, gevolgd door een 7e en 5e plaats op Qatar liet de Brit zien dat er rekening met hem moet worden gehouden; wij zeggen een outsider, die namate het seizoen vordert nog wel eens voor verrassingen zou kunnen zorgen. De gok van Yamaha om twee jonge 'rookies' in te zetten op een nieuwe machine pakt vooralsnog goed uit.
Het team zet de geheel nieuwe R1, met de crossplane krukas, in en heeft daarom geen enkele referentie. Bij de eerste test op Potimão was het blok nagenoeg standaard, maar bij de tweede test in Portugal zat er al veel meer vermogen in. In de voorbije seizoenen had Yamaha veel last van overmatige bandenslijtage en het is te hopen dat de nieuwe R1 milder voor de banden is. Er wordt door het team nu nog gebruik gemaakt van de Magneti Marelli Marvel 4 ECU injectie maar die zal later worden vervangen door de nieuwe MDU waar enkele teams in de MotoGP ook al mee rijden. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid pas na Qatar zijn. Ook mag de Yamaha R1 nog 3 kilo afvallen.
Hij schoot als een komeet naar voren en voerde lange tijd de leiding in race één. In de laatste ronde maakte een bijna highsider een einde aan zijn winstkansen en pakte Max Neukirchner de tweede plaats achter Noriyuki Haga. Daarmee liet de jonge Duitser zien dat men met de nieuwe Suzuki GSX-R1000 K9 op het juiste spoor zit. In de winstertesten gaf Neukirchner al aan dat de nieuwe Soes makkelijker te sturen is ondanks dat de machine toen nog in de beginfase van ontwikkeling was.
Ook teamgenoot Yukio Kagayma presteerde goed door de derde trede van het podium te betreden. Net geen één-tweetje dus voor het Alstare Suzuki Brux team. In de tweede race hadden beide coureurs door bandenproblemen - slijtage - meer moeite om naar voren te komen en kwamen tot een 6de en 8ste plaats. Problemen die de tweede wedstrijd op Qatar nog niet de wereld uit waren, waardoor beide coureurs een kansloze race reden. Max Neukirchner brak vorig seizoen definitief door en met technische man Giacomo Guidotti aan zijn zijde mag hij zeker tot de kanshebbers worden gerekend. Yukio Kagayama is, als hij niet te vaak crasht, een gevaarlijke outsider.
De GSX-R1000 K9 is compleet nieuw en het team heeft, net als Yamaha, dus geen referenties. Het frame en de gewichtsverdeling is veranderd, de achtervork werd langer maar de wielbasis bleef hetzelfde. Daardoor hoopt men meer grip te hebben bij het uitaccelereren. Het topvermogen bleef gelijk maar het middengebied werd sterker. Beide coureurs kunnen voor de overwinning vechten, maar dan zal men wel de problematiek omtrend grip snel onder de knie moeten krijgen.
Van het HANNspree Ten Kate Honda team presteerde opvallend genoeg debutant Jonathan Rea het beste in Australië. De jonge Ier liet in het Brits Superbike al zien met een dikke duizend overweg te kunnen en na een jaar World Supersport (waar hij bijna de titel pakte) waagt hij nu een kans in het World Superbike. Brutaal pakte hij in race één de leiding om later iets terug te zakken om uiteindelijk 5de te worden. In race twee kwam Rea tot een 9de plaats en hij mag zeker als outsider worden beschouwd. Carlos Checa kwam in de wintertesten al een keer hard ten val maar verklaarde fit te zijn voor de eerste race. Toch reikte hij niet verder dan een 12de en 13de plaats op Phillip Island en dat viel tegen. Naast de dubbel van vorig seizoen op Miller Motorsports Park (USA) en een vierde plek in de eindstand zal de Spaanse oudgediende stiekem op een betere seizoenstart hebben gerekend. Ryuichi Kiyonari kwam in race één ten val in - hoe ironisch - 'Honda' en scoorde ook in race twee geen punten. Op Qatar verging het de voormalig BSB kampioen echter stukken beter en wist hij zelfs bijna een podium te scoren. Hoe sterk de Japanner echt is kan momenteel moeilijk worden aangegeven, maar gezien zijn optreden op Brans Hatch vorig seizoen en zijn resultaten in het Brits Superbike moet hij tot meer in staat worden geacht; een outsider. De 2009 Honda Fireblade is hetzelfde als de 2008 versie, zij het met updates, maar zónder ABS.
Ryuichi Kyonari had jammer genoeg de eer de eerste crasher van het seizoen te zijn, in de race.
De 6de plaats in race één maar zéker de derde podiumplek in race twee van Leon Haslam was natuurlijk een regelrechte verrassing! Het Stiggy Motorsports Honda team debuteert dit seizoen in de World Superbikes en liet in de wintertesten al zien hun zaakjes goed voor elkaar te hebben. Zeker Haslam, die eveneens zijn sporen verdiende in het Brits Superbike, kan dit seizoen voor nog meer verrassingen zorgen; een outsider. Teamgenoot Roberto Rolfo moest bijna het veld ruimen na zeer matige testresultaten door een schouderblessure maar gaf aan bijna geen last meer te hebben van zijn blessure. Toch sprak de 13de plaats in race, net als zijn twee DNF's op Qatar niet tot de verbeelding van de sponsoren. Die zorgden er mede voor dat na twee wedstrijden de ex-250cc en ex-ten Kate Honda coureur het veld heeft moeten ruimen voor John Hopkins. Hopkins, die met de terugtrekking van Kawasaki uit de MotoGP werkeloos was geworden, zal zijn debuut de komende wedstrijd op Valencia maken. Grote vraag zal zijn hoe snel hij zich aan de veel minder extreme superbike machine zal kunnen aanpassen. De Honda motorblokken van het Stiggy team worden geprepareerd door Oral engineering en met de snelheid zat het in Australië in ieder geval goed.
Nog een verrassing was er kwam van Régis Laconi, die tijdens de wintertesten al snelle tijden op de klokken wist te krijgen met de DFX Corse Ducati. Het DFX Corse team was zo'n beetje het enige team dat nog geloof had in het kunnen van de Fransman en hij is het team op zijn beurt daar zeer dankbaar voor. Wat met de Kawasaki nooit is gelukt lukte Laconi met een Ducati wel. Elf overwinningen heeft hij achter zijn naam staan en allen werden met een dikke Italiaanse twin behaald. In een prima kwalificatie verbeterde hij het ronderecord tijdens de tweede sessie van de Superpole. Vanaf de achtste startplek reed Laconi een goede eerste wedstrijd en sleepte hij er een 7de en 4de plaats uit. Jameer van de bandenslijtage in de eerste race maar wel het beste resultaat van hem sinds Brands Hatch 2006. Helaas voor de Fransman wist hij zijn goede prestaties in Qatar niet vast te houden, maar Régis Laconi weet nog steeds wel om te gaan met een dikke twin. Na een aantal magere jaren met Kawasaki zou de runner-up van 2002 wel eens voor een aantal mooie uitslagen kunnen gaan zorgen. Voorzichtig tippen wij hem als outsider.