Zoeken

WorldSSP300 in 2026 vervangen door nieuwe 'twin'-raceklasse

20 juni 2024
Sinds de verruiming van de homologatie-eisen voor het WK Supersport wordt er gesproken over een upgrade van het huidige WK Supersport 300 en nu is de kogel door de kerk. Vanaf 2026 zal het WorldSSP300 worden vervangen door een nieuwe raceklasse met zwaardere motoren, die dichter bij de huidige WorldSSP machines zullen staan.

 

In de hoogtijdagen van de Supersport waren de regels simpel: het WK Supersport was voorbehouden voor viercilinders tot 600cc, driecilinders tot 675cc en tweecilinders tot 750cc, terwijl in het WK Superbike viercilinders tot 750cc, driecilinders tot 900cc en tweecilinders tot 1.000cc mochten aantreden.

In 2003 werden de regels voor het WK Superbike aangepast en waren twins, triples en viercilinders tot 1.000cc toegestaan, waarbij het surplus aan vermogen van de viercilinders door middel van restrictors in het inlaatsysteem werd beperkt. Na introductie van de 1098 diende Ducati een verzoek in om tweecilinders tot 1.200cc toe te staan. Hoewel in detail volop aangepast geldt dat in principe nu nog steeds. 

Vanwege de enorm teruggelopen verkoopcijfers zijn de homologatie-eisen van alle raceklassen echter enorm onder druk komen te staan. Fabrikanten investeerden niet meer in het 600-Supersport segment, waardoor de klasse leek te gaan doodbloeden. Om het tij te keren werden de eisen enorm verruimd, om een betere afspiegeling te krijgen van de markt. 

In het WK Supersport nieuwe stijl staan racen nu de R6, ZX-6R en CBR600RR viercilinders tegen een Triumph Street Triple 765 driecilinder, een MV Agusta F8 800 driecilinder en een Ducati Panigale V2, die via nieuwe balansregels competitief zijn ten opzichte van elkaar. Of dat in ieder geval behoren te zijn. 

Toen in 2017 het WK Supersport 300 als nieuwe instapraceklasse werd geïntroduceerd was het gat met de 600cc supersport motoren nog te overzien, maar sinds de introductie van de nieuwe spelregels is de roep om aanpassing van het WK Supersport 300 steeds luider geworden. 

Al vanaf het eerste seizoen in 2017 is de homologatie niet op basis van een maximale cilinderinhoud geweest, maar was de raceklasse in principe voor alle kleine een- en tweecilinders toegestaan en werd via balansregels. Het eerste seizoen waren dat de Ninja 300, de R3, de CBR500 en de RC 390. De Honda viel af, de Ninja 300 werd de Ninja 400 en inmiddels is daar ook een Kove 321 aan toegevoegd. 

Het oorspronkelijke idee van Dorna was om het WK Supersport 300 te vervangen door een nieuwe tweecilinder raceklasse, met motoren als de Yamaha R7, de Aprilia RS 660, de Suzuki SV650 en de Ninja 650, maar dat voorstel is op veel weerstand gestuit. Zo ziet Kawasaki het niet zitten om met een motor te gaan racen die niet als sportmotor op de markt is gezet.

Sinds het oorspronkelijke idee is de markt weer aangepast. Suzuki heeft dit jaar de GSX-8R gelanceerd en Triumph heeft de Daytona 660 aan haar line-up toegevoegd, twee motoren die heel goed in de geest van de nieuwe raceklasse zouden passen. Via nieuwe balansregels zouden die motoren competitief ten opzichte van elkaar moeten kunnen worden gemaakt. 

Vanuit dat perspectief zou Kawasaki in plaats van de Ninja 650 met de ZX-4RR willen racen, maar het is de vraag of Dorna daarin mee wil gaan. De tijd begint echter te dringen, nu officieel is aangekondigd dat het huidige WorldSSP300 in 2026 wordt vervangen door een nieuwe raceklasse, waarvan de details nog bekend moeten worden gemaakt. 

In eerste instantie was de nieuwe instapklasse al voor 2024 gepland, en werd daarna tot 2025 uitgesteld. Maar omdat fabrikanten meer tijd nodig hebben om hun racekits voor te bereiden en omdat er nog geen overeenstemming is over de modellen die zijn toegestaan, is het nu tot 2026 uitgesteld.