WorldSBK test Portimao: Razgatlioglu domineert dag 2
De laatste testdag van het WK Superbike voordat de overtocht naar Australië wordt gemaakt voor de laatste - officiële - 2-daagse test op het circuit van Phillip Island voor aanvang van het seizoen werd voor het eerst dit jaar niet door nieuwkomer Nicolo Bulega, maar door Toprak Razgatlioglu gedomineerd.
Na gisteren de 1'39 nét niet aan te hebben getikt zette de 27-jarige Turk iets na het middaguur met de SC0 een 1'39.813 op de klok en ging daarmee ééntiende seconde onder de snelste tijd die Bulega de eerste dag had gezet. Amper vijf minuten later ging Bulega echter voor een serieuze time-attack en ging met de SCQ met een 1'39.275 ruim een halve seconde onder de tijd van de Toprak door.
Daarna ging ook Toprak voor het eerst voor een time-attack en deed dat met de hardere SCX die het afgelopen jaar in plaats van de SCQ voor de Superpole kwalificatie en sprintrace moest worden gebruikt, en reed ondanks de hardere achterband nog eens 5 honderdste seconde van de snelste tijd af, om met nog minder dan 10 minuten op de klok met een SCQ van Garrett Gerloff nog eens 36 duizendste seconde onder zijn eigen tijd door te gaan.
Minstens zo indrukwekkend als die snelste tijd waren de tijden die de voormalig wereldkampioen tijdens een racesimulatie had gezet, met constante rondetijden in de 1'40, waarvan de eerste ronden tegen de 1'39 aan zaten. Michael van der Mark reed op 4 tiende seconde de vijfde tijd, terwijl ook beide Bonovo Action BMW rijders Scott Redding en Garrett Gerloff in de top 10 hadden getraind. Niet eerder stonden 4 BMW's in de top 10.
Nicolo Bulega wist zijn eigen tijd niet meer te verbeteren en eindigde daarmee de vierde en laatste testdag van het jaar in Europa voor het eerst niet met de snelste, maar 'slechts' de tweede tijd, op 0,098 seconden van Razgatlioglu, maar zei na afloop nog niet helemaal gewend te zijn aan de V4 en daardoor nog niet op 100% van zijn kunnen te rijden. Volgens Bulega zat er nog wel wat meer in het vat.
Ducati Corse WorldSBK Technical Director Marco Zambenedetti stelde dat Bulega de machine aan het "leren en begrijpen" is en zei positief verrast te zijn, maar benadrukte ook dat de races voor Bulega een heel ander verhaal zullen zijn.
Teamgenoot Alvaro Bautista was aan het eind van de dag een stuk minder positief. Na in Jerez nog veel pijn te hebben gehad was de eerste testdag in Portimao een stuk positiever geweest en had hij zich voor het eerst volledig op de Panigale en het vinden van de juiste plek voor de 6 kilo extra ballast als gevolg van het nieuwe minimumgewicht. De tweede dag had hij echter geen goed gevoel bij zijn machine gehad, terwijl ook op het fysieke niveau er geen verbetering was geweest.
Op drietiende seconde van Razgatlioglu reed Alex Lowes in zijn laatste run een verrassende derde tijd. Lowes zei deze winter hard aan het vinden van een goede setting voor gebruikte banden te hebben gewerkt, en op dat vlak grote stappen te hebben gemaakt, en dat die setting geen negatieve impact op een enkele ronde heeft gehad. Hij deed zijn time-attack met de SCX en reed een 1'39.5, zijn snelste ronde hier ooit. Met 90 ronden op de klok was Alex Lowes het meest van alle coureurs op de baan.
Achter Lowes reed Remy Gardner de vierde tijd op 4 honderdste seconde van Alex Lowes en was daarmee - niet voor het eerst - de snelste Yamaha op de baan. Jonathan Rea, die de eerste dag nog de derde tijd had gezet, kwam in de ochtend met een technisch probleem in bocht 1 stil te staan, wat leidde tot een rode vlag, en had daardoor voor de rest van de dag maar een R1 tot z'n beschikking, waarmee hij niet verder kwam dan de 7e tijd, op een halve seconde van Razgatlioglu.
WorldSBK wintertest Portimao, tijden dag 2:
Naam | Team | Motor | Ronden | Tijd | Verschil | ||
1 | Toprak Razgatlioglu | TUR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | BMW M 1000 RR | 70/73 | 1'39.189 | |
2 | Nicolo Bulega | ITA | ARUBA.IT Racing - Ducati | Ducati Panigale V4R | 24/61 | 1'39.275 | +0.086 |
3 | Alex Lowes | GBR | Kawasaki Racing Team WorldSBK | Kawasaki ZX-10RR | 86/90 | 1'39.521 | +0.332 |
4 | Remy Gardner | AUS | GRT Yamaha WorldSBK Team | Yamaha YZF-R1 | 73/79 | 1'39.566 | +0.377 |
5 | Michael van der Mark | NED | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | BMW M 1000 RR | 50/52 | 1'39.617 | +0.428 |
6 | Andrea Locatelli | ITA | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | Yamaha YZF-R1 | 77/79 | 1'39.658 | +0.469 |
7 | Jonathan Rea | GBR | Pata Yamaha with BRIXX WorldSBK | Yamaha YZF-R1 | 55/64 | 1'39.685 | +0.496 |
8 | Danilo Petrucci | ITA | Barni Spark Racing Team | Ducati Panigale V4R | 31/53 | 1'39.956 | +0.767 |
9 | Scott Redding | GBR | Bonovo Action BMW | BMW M 1000 RR | 74/76 | 1'40.135 | +0.946 |
10 | Garrett Gerloff | USA | Bonovo Action BMW | BMW M 1000 RR | 40/59 | 1'40.136 | +0.947 |
11 | Sam Lowes | GBR | ELF Marc VDS Racing Team | Ducati Panigale V4R | 61/76 | 1'40.280 | +1.091 |
12 | Axel Bassani | ITA | Kawasaki Racing Team WorldSBK | Kawasaki ZX-10RR | 79/82 | 1'40.362 | +1.173 |
14 | Xavi Vierge | ESP | Team HRC | Honda CBR1000RR | 70/73 | 1'40.367 | +1.178 |
15 | Michael Ruben Rinaldi | ITA | Motocorsa Racing | Ducati Panigale V4R | 35/39 | 1'40.450 | +1.261 |
16 | Alvaro Bautista | ESP | ARUBA.IT Racing - Ducati | Ducati Panigale V4R | 82/90 | 1'40.465 | +1.456 |
17 | Andrea Iannone | ITA | Team GOELEVEN | Ducati Panigale V4R | 40/74 | 1'40.654 | +1.465 |
18 | Iker Lecuona | SPA | Team HRC | Honda CBR1000RR | 47/53 | 1'40.661 | +1.472 |
19 | Tito Rabat | ESP | Kawasaki Puccetti Racing | Kawasaki ZX-10RR | 70/70 | 1'40.709 | +1.520 |
20 | Bradley Ray | GBR | Yamaha Motoxracing WorldSBK Team | Yamaha YZF-R1 | 28/71 | 1'40.852 | +1.663 |
21 | Phillip Öttl | GER | GMT94 Yamaha | Yamaha YZF-R1 | 60/63 | 1'41.160 | +1.971 |
22 | Sylvain Guintoli | FRA | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | BMW M 1000 RR | 53/64 | 1'41.476 | +2.287 |
23 | Bradley Smith | GBR | ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team | BMW M 1000 RR | 65/68 | 1'41.718 | +2.529 |
24 | Tarran Mackenzie | GBR | PETRONAS MIE Racing Honda Team | Honda CBR1000RR | 35/37 | 1'43.660 | +4.471 |
25 | Adam Norrodin | MAS | PETRONAS MIE Racing Honda Team | Honda CBR1000RR | 50/66 | 1'45.412 | +6.223 |