BMW mag 'Super Concessie' chassis niet gebruiken op 2025 M 1000 RR WorldSBK racer
Afgelopen najaar kondigde BMW Motorrad aan voor modeljaar 2025 haar sportieve vlaggenschip M 1000 RR te hebben vernieuwd, met als gevolg een nieuwe homologatie voor het WordSBK. Ten opzichte van het 2024 model hadden de Duitsers het blok verder opgepept met nu 218 pk, maar interessanter (in ieder geval voor de coureurs) waren de aanpassingen die BMW aan de aerodynamica had gedaan.
Wat BMW echter niet had gedaan, was de aanpassing aan het rijwielgedeelte, die het afgelopen seizoen als zogenaamde Super Concessie mocht worden gebruikt, door te voeren naar het 2025 productiemodel. BMW dacht die Super Concessie ook voor de 2025 racer te kunnen gebruiken en wilde de 2025 M 1000 RR in die hoedanigheid homologeren voor het WorldSBK, waarop door de andere fabrikanten protest werd aangetekend.
Het afgelopen jaar had BMW gebruik mogen maken van Super Concessies, die in het WorldSBK in het leven zijn geroepen om de minder presterende merken de kans te bieden het gat met de top te dichten, maar met 18 overwinningen, 26 podiums, 6 pole positions, de wereldtitel voor Toprak Razgatlioglu én een tweede plaats bij de constructeurs (op slechts 38 punten van Ducati en 267 punten voor Kawasaki) heeft BMW dat gat wel gedicht.
Dit betekent dat, intekenstelling tot vorig seizoen, de Duitsers niet langer gebruik mogen maken van Super Concessies. Dus toen BMW de 2025 racer met Super Concessie rijwielgedeelte, wilde homologeren, werden Dorna en de FIM door de andere fabrikanten om opheldering gevraagd.
Dorna en de FIM hebben nu BMW Motorrad te kennen gegeven het 'Super Concessie' rijwielgedeelte dat BMW Motorrad Motorsport dit jaar wilde gebruiken in het WorldSBK te hebben afgekeurd, omdat het niet aan het technisch reglement voldoet. Dit nieuws is bij de Duitsers niet in goede aarde gevallen, dat nu geen andere keuze heeft dan te rijden met het chassis van het productiemodel.