Zoeken

2024 IOMTT: Todd wint Senior TT vol drama

8 juni 2024
Davey Todd heeft zijn tweede zege in de Isle of Man TT gerealiseerd. De Milwaukee BMW-coureur pakte de overwinning in een dramatische Milwaukee Senior TT met 39,084 seconden voorsprong op Josh Brookes (Monster Energy BMW by FHO Racing) met Dean Harrison (Honda Racing UK) op de derde plaats.

Dat vertelt echter maar de helft van het verhaal, want Brookes' teamgenoot Peter Hickman leidde aan het einde van de eerste ronde na een rondetijd van 135,523 mijl per uur en lag op koers voor een nieuw ronderecord, maar kwam ongeschonden ten val bij Ginger Hall, terwijl recordwinnaar Michael Dunlop (MasterMac Hawk Honda) al in de eerste ronde uitviel.
 
Todd's succes bezorgde TAS Racing hun eerste Senior-overwinning sinds Adrian Archibald in 2004 won en het was tevens hun 21e TT-zege in totaal.
 
Met een avondstart van 18.00 uur waren de omstandigheden op het Mountain Course de beste van de hele dag en het was Hickman die bij Glen Helen aan de leiding lag, zijn voorsprong op Todd slechts een tiende seconde. Dunlop had een achterstand van 2,3 seconden op de derde plaats en Harrison had slechts 1,3 seconden op hem. Brookes en James Hillier (WTF Racing Honda) maakten de vroege top zes compleet, waarbij de laatste slechts een seconde voorsprong had op John McGuinness (Honda Racing). KTS Racing's Jamie Coward trok zich terug uit de race vanwege een slepende armblessure.
 
Hickman vloog over het rechte stuk naar Ballaugh en breidde zijn voorsprong tot 1,5 seconde uit en hoewel Dunlop nog steeds derde lag, had hij nu meer dan vier seconden achterstand op de leider in de race. McGuinness had de zesde plaats overgenomen, terwijl James Hind opklom naar een uitstekende zevende plaats op de Suzuki van North Lincs Components.
 
Bij Ramsey voegde Hickman nog een seconde toe aan zijn voorsprong, dankzij de snelste sectortijd ooit van Ballaugh, met Todd nu zes seconden voor Dunlop. Harrison had slechts twee tienden van een seconde voorsprong op Brookes in de strijd om de vierde plaats, maar er volgde al snel drama toen Dunlop net na de Bungalow het tempo liet zakken vanwege een technisch probleem en even later de race moest staken. 
 
Een openingsronde van 135,23 mijl per uur gaf Hickman een voorsprong van 2,7 seconden op Todd (135,159 mijl per uur) en het was nu Brookes op de derde plaats, de Australiër reed 133,388 mijl per uur. Harrison (132,976 mijl per uur), Hillier (130,777 mijl per uur) en Mike Browne (130,536 mijl per uur) bezetten nu de vierde tot en met de zesde plaats. Laatstgenoemde zette eindelijk zijn eerste ronde van 130 mijl per uur neer op de IN Competition Aprilia, terwijl McGuinness, Shaun Anderson (Team Classic Suzuki), Nathan Harrison (Honda Racing UK) en Dominic Herbertson (Burrows Engineering/RK Racing BMW) de top tien afrondden.
 
Hickman zette nog een record sectortijd neer aan het begin van de tweede ronde, van de Grandstand naar Glen Helen, en dat stelde hem in staat om zijn voorsprong op Todd uit te breiden naar 4,8 seconden. Die deed meer zijn best dan ooit, maar door het verbluffende tempo van Hickman kon hij zijn achterstand niet verkleinen.
 
Over Ballaugh Bridge en weer een nieuwe recordtijd zag Hickmans voorsprong oplopen tot 8,3 seconden en het was duidelijk dat de spreekwoordelijke speld was uitgetrokken. Kon Todd reageren?
 
Daar kwamen we echter niet achter, want Hickman haalde Ramsey niet en kwam ten val bij Ginger Hall, hoewel hij gelukkig weer overeind kwam. Dat betekende dat Todd Brookes ineens met bijna twintig seconden voorsprong op Brookes aan de leiding lag, terwijl Dean Harrison terugkwam op het podium.
 
Met een tweede ronde van 134,789 mijl per uur bedroeg Todd's voorsprong 18,6 seconden, maar Brookes vloog met een nieuwe persoonlijke besttijd van 134,056 mijl per uur en was pas de vijfde rijder die door de 134's brak. Dean Harrison (132,445) reed op een comfortabele derde plaats voor Hillier (132,068 mijl per uur), de vliegende Browne (130,872 mijl per uur) en McGuinness (130,901 mijl per uur). Door al het drama kon Herbertson opschuiven naar de zevende plaats voor Nathan Harrison, Rob Hodson (SMT Racing Honda) en Michael Rutter (Bathams Ales BMW).
 
De enige pitstop zorgde voor nog meer verandering, want Todd's stop was bijna zeven seconden sneller dan Brookes, hoewel de FHO Racing-coureur nog steeds bijna tien seconden voor lag op Harrison toen ze Glen Helen voor de derde en voorlaatste keer bereikten. Hillier leek veilig te zijn op de vierde plaats, terwijl Browne weg was geslopen van McGuinness. De Honda-coureur verloor ongewoon veel tijd in de pits, maar Herbertsons sterke rit eindigde in een uitvalbeurt bij Crosby.
 
Bij het ingaan van de vierde laatste ronde had Todd meer dan een halve minuut voorsprong en was hij op weg naar een fameuze overwinning. Met een probleemloze laatste ronde bracht de 28-jarige Todd de motor naar huis met 39 seconden voorsprong op Brookes, die met zijn tweede plaats zijn beste TT-resultaat behaalde.
 
Dean Harrison pakte een comfortabele derde plaats voor mede-Honda-rijder Hillier en in de race om de vijfde plaats kwam McGuinness als winnaar uit de bus door de indrukwekkende Browne met zeven seconden te verslaan. Nathan Harrison finishte in een mooie zevende tijd, zijn beste TT-resultaat, en het was Anderson die uiteindelijk achtste werd - geholpen door een nieuwe persoonlijke besttijd van 130,703 mijl per uur - voor Rutter en Paul Jordan (Jackson Racing Honda).

2024 Isle of Man TT, uitslag Senior TT:

Pos Rijder Machine Sponsor Tijd / verschil Snelheid Replica
1 8 Davey Todd BMW M1000RR K66 Milwaukee BMW Motorrad 01:08'09.761 132.847 Silver
2 7 Josh Brooks BMW M1000RR K66 Monster Energy by FHO Racing BMW +39.085 131.589 Silver
3 3 Dean Harrison Honda CBR1000RR SP SC77 Honda Racing UK +1'05.296 130.759 Silver
4 5 James Hillier Honda CBR1000RR SP SC77 WFT Racing +1'42.672 129.593 Silver
5 1 John McGuinness Honda CBR1000RR SP SC77 Honda Racing UK +2'10.152 128.750 Silver
6 20 Mike Browne Aprilia - T Bike RSV4 1100 Mike Browne Racing / IN competition +2'17.317 128.531 Silver
7 25 Nathan Harrison Honda CBR1000RR SP SC77 MasterMac by Hawk / MD Racing +3'07.738 127.016 Silver
8 18 Shaun Anderson Suzuki GSX-R1000R L9 Team Classic Suzuki +3'08.142 127.004 Silver
9 14 Michael Rutter BMW M1000RR K66 Bathems Ales +3'18.665 126.693 Silver
10 24 Paul Jordan Honda CBR1000RR SP SC77 Jackson Racing powered by Prosper2 +3'21.897 126.597 Silver
Snelste ronde
10 Peter Hickman BMW M1000RR K66 Monster Energy by FHO Racing BMW 16'42.252 135.523