Zoeken

2024 IOMTT: back-to-back zege gebroeders Crowe in Sidecar TT Race 2

6 juni 2024
Ryan en Callum Crowe behaalden donderdagmiddag een tweede overwinning op de Isle of Man TT Races in de 3wheeling.Media Sidecar TT Race 2, met meer dan twintig seconden voorsprong op Ben Birchall/Kevin Roussueau. Dave Molyneux/Jake Roberts eisten een populaire derde plaats op.

 

De Crowes zetten ook de snelste ronde van de race neer op hun Kelproperties Honda met 120,335 mijl per uur en sloten zich daarmee voor het eerst aan bij de 120 mijl per uur-club, waarmee ze de op één na snelste equipe in de geschiedenis van de zijspannen werden.
 
Als gevolg van het wispelturige weer meermaals verplaatst werd de Sidecar TT Race 2 vanwege het aangepaste tijdschema van 3 tot 2 ronden ingekort, maar moest al in de eerste ronde worden stilgelegd nadat nieuwkomers Todd Ellis/Emmanuelle Clement er bij Waterworks af waren gegaan. Zowel de rijder als de passagier waren oké, maar hun zijspan blokkeerde de weg.
 
De gebroeders Crowe hadden op dat moment al een ruime voorsprong opgebouwd op het als eerste vertrokken zijspan-duo Birchall/Rousseau, en bij de herstart waren de Manxmen net zo dominant. Bij Glen Helen lagen de Crowes al 4,7 seconden voor op Birchall/Rousseau. Blackstock/Rosney (Dave Holden Racing Yamaha) lagen nog eens 7,2 seconden achter op de derde plaats met Crawford/Hardie (ARC Newton Aycliffe/SJH Bodyworks Kawasaki) op slechts een halve seconde achterstand op de vierde plaats..
 
De voorsprong van de Crowes bedroeg 7,6 seconden op Birchall/Rousseau toen ze over Ballaugh Bridge reden en hoewel Blackstock/Rosney nog steeds derde lagen, was het gat naar Founds/Gibbons teruggelopen tot 0,122 seconden. Crawford/Hardie waren teruggevallen naar de zevende plaats nadat ze tijd hadden verloren in de aanloop naar Glen Helen.
 
Op naar Ramsey Hairpin en de Crowes reden nog steeds aan de leiding, maar het gat naar Birchall/Rousseau was iets afgenomen tot 7,3 seconden. De strijd om de derde plaats werd ook heviger toen Blackstock/Rosney een kleine 0,9 seconde voorsprong hadden op Molyneux/Roberts met Holden/Claeys (Marin/Carl Cox/Ocean Motor Village Suzuki) nu vijfde terwijl Founds/Gibbons terugzakten naar de zesde plaats nadat ze een zwarte vlag hadden gekregen bij Sulby Bridge voordat ze verder mochten. Crawford/Hardie waren nu teruggetrokken evenals Reeves/Wilkes.
 
Een openingsronde van 119,092 mijl per uur, officieel de snelste ronde ooit met staande start, gaf de Crowes een voorsprong van negen seconden op Birchall/Rousseau (118,158 mijl per uur) en het waren nu Molyneux/Roberts op de derde plaats na een sterke openingsronde van 114,633 mijl per uur. Daarmee hadden ze een voorsprong van 3,7 seconden op Blackstock/Rosney (114,275 mijl per uur), terwijl Holden/Claeys (111,888 mijl per uur) en Founds/Gibbons (111,378 mijl per uur) de top zes completeerden, hoewel de laatste moest worden gecrediteerd voor de verloren tijd bij Sulby eerder in de ronde.
 
Nieuwkomers Robert Dawson/Matthew Sims (Dawson Classic Motorcycles Honda) reden een goede tiende tijd na een rondetijd van 108,925 mijl per uur, maar vooraan was de voorsprong van de Crowes in de tweede en laatste ronde bij Glen Helen opgelopen tot meer dan 13 seconden, omdat ze Birchall/Rousseau nu op de weg in het vizier hadden.
 
Molyneux/Roberts verstevigden ook hun greep op de derde plaats en het gat naar Blackstock/Rosney was opgelopen tot 4,6 seconden. Founds/Gibbons kregen echter hun tijd bijgeschreven en waren nu nog maar een seconde achter.
 
Door Ramsey voor de laatste keer, leidden de Crowes Birchall/Rousseau met 18,5 seconden, geholpen door de snelste sectortijd ooit van Ballaugh en het feit dat ze op ronderecord tempo reden. Molyneux bleef op koers voor zijn 31e podiumplaats met het gat naar de nieuwe vierde plaats Founds/Gibbons opgelopen tot 7,4 seconden, Blackstock/Rosney slechts 0,2 seconden terug op de vijfde plaats.
 
De Crowes gingen aan de leiding op de weg over de tramrails bij de Bungalow en met een geweldige laatste ronde van 120,335 mijl per uur kwamen ze thuis met 20,491 seconden voorsprong op Birchall/Rousseau, die met meer dan 119 mijl per uur rondden voor een welverdiende tweede plaats na hun crash in de kwalificatie.
 
Molyneux/Roberts kwamen naar behoren naar huis voor de derde plaats, waardoor er nog twee Manxmen op het podium stonden, met Founds/Gibbons en Blackstock/Rosney vlak daarachter op de vierde en vijfde plaats. De Ramsdens werden zesde, voor een ander duo van vader en zoon, John en James Saunders. Lockey/Rostron, Dawson/Sims - die hun snelheid verhoogden naar 109,465 mph - en Harrison/Moore maakten de top tien compleet.
 
Goede prestaties waren er ook van nieuwkomers Renzo van der Donck/Vale van der Donckt, die met 107,275 mijl per uur over de finish kwamen, en Wiggert Kranenburg/Jermaine van Middegaal op respectievelijk de 13e en 15e plaats.