MotoGP Silverstone: Bastianini scoort de dubbel, Martin leidt WK
Bastianini, die op vrijdag al had gezegd voor de overwinning te kunnen vechten mits hij zich op de eerste rij zou kwalificeren en dat op zaterdag met een overtuigende zege in de Sprint al had laten zien, profiteerde van een fout van Martin met nog slechts twee ronden te gaan om zijn vijfde MotoGP-zege te scoren en zichzelf te markeren als outsider in de strijd om het kampioenschap.
Ondanks de late fout eindigde Martin de race voor titelrivaal Bagnaia en heroverde de leiding in het kampioenschap die hij was kwijtgeraakt door een crash in de Grand Prix van Duitsland vlak voor de zomerstop.
Bij de start van de race maakte Aprilia's Aleix Espargaro, die als een van de weinigen op de grid voor de Hard compound voorband was gegaan (het overgrote deel van het startveld had voor de Medium gekozen), een slechte start. Bagnaia, Bastianini en Martin sprintten weg om er een Ducati 1-2-3 van te maken.
In de tweede ronde ging Bastianini wijd bij Brooklands waardoor Martin naar de tweede plaats kon, voordat de Italiaan in de volgende ronde ook achter Espargaro viel. Het kwartet op kop, op korte afstand gevolgd door de gebroeders Marquez, bracht de volgende fase van de 20 ronden durende wedstrijd door in de bandenbesparingsmodus, voordat Martin in ronde 10 het tempo oppakte en de race weer tot leven bracht.
Na een aantal ronden dicht achter Bagnaia te hebben gereden, gooide de Pramac-coureur in ronde 13 bij Village eindelijk zijn motor aan de binnenkant. Bagnaia kon Martin de volgende twee ronden bijhouden, maar ging vervolgens wijd bij Vale, waarbij teamgenoot Bastianini - die Espargaro eerder had ingehaald - van de gelegenheid gebruik maakte om hem naar de derde plaats terug te zetten.
Op dat moment keek Bastianini tegen een achterstand van acht tienden van een seconde op Martin aan, maar wist langzaam maar zeker het gat met de Pramac Ducati coureur te dichten. Met nog twee ronden te gaan had Bastianini het gat tot een kwart seconde teruggebracht, en kreeg daarna een cadeautje nadat Martin in dezelfde bocht als waar hij eerder al wijd was gegaan opnieuw in de fout ging en Bastianini de leiding kon pakken.
De 23-jarige Italiaan kon vervolgens naar de finish cruisen en pakte zijn eerste overwinning van het seizoen met 1,931 seconde voorsprong op Martin. Bagnaia had niet het tempo van zijn Ducati-stalgenoten, maar pakte de laatste podiumplek als derde om het verlies te beperken tot Martin, die nu drie punten voor staat in het kampioenschap.
Espargaro ging in de tweede helft van de race steeds verder achteruit op de harde voorband en viel terug naar de vijfde plaats, waardoor Marc Marquez opklom naar de vierde plaats, voor Fabio Di Giannantonio, die het volgend jaar in het VR46 team over de derde en laatste GP25 fabrieks-Ducati beschikken zal.
Di Giannantonio was eerder als winnaar uit de bus gekomen in een lang duel met Gresini's Alex Marquez halverwege de race, waarin ze een aantal keer met elkaar in contact kwamen. Di Giannantonio's teamgenoot Marco Bezzecchi werd achtste achter Espargaro nadat hij laat Tech3 GasGas-coureur Pedro Acosta had gepasseerd.
Fabrieks-KTM-coureur Jack Miller leek op weg naar de top 10, maar viel in de laatste ronden terug naar de 12e plaats achter de Pramac Ducati van Franco Morbidelli en de leidende Yamaha van Fabio Quartararo.
Met de tegenstribbelende tweede Aprilia van Maverick Vinales op de 13e plaats, LCR's Johann Zarco en fabrieks HRC-coureur Luca Marini pakte een dubbele puntenfinish voor Honda op respectievelijk de 14e en 15e plaats.
Marini leek daarmee zijn allereerste punt dit seizoen te hebben gescoord, maar kreeg na afloop van de race een 16-seconden tijdstraf vanwege het rijden met een te lage bandenspanning en werd daardoor naar P17 teruggezet, waardoor het laatste punt nu naar Takaaki Nakagami ging.
Marini's teamgenoot Joan Mir viel uit in ronde 13 en voegde zich daarmee bij Brad Binder (KTM) en Trackhouse duo Raul Fernandez en Miguel Oliveira in de lijst met uitvallers. Binder had een technisch probleem bij de start, terwijl de Trackhouse-rijders betrokken waren bij een incident in de openingsronde waardoor ze allebei crashten.
MotoGP Silverstone, uitslag Grand Prix:
Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
1 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 20 ronden |
2 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | +1.931 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +5.866 |
4 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | +6.906 |
5 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +7.736 |
6 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +9.514 |
7 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | +9.741 |
8 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +14.016 |
9 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | +16.386 |
10 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | +23.609 |
11 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +24.202 |
12 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +25.767 |
13 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +26.751 |
14 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | +26.953 |
15 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | +37.278 |
16 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | +37.605 |
17 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | +47.507 |
18 | Remy Gardner | AUS | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +59.137 |
DNF | |||||
Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | +9 ronden | |
Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | 0 ronden | |
Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 0 ronden | |
Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | 0 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | ||
1 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 241 |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 238 |
3 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 192 |
4 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 179 |
5 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 130 |