MotoGP San Marino: back-to-back zege Marc Marquez, Martin blundert
Met hier en daar wat lichte regen en donkere wolken in de lucht was er nog voor de start drama genoeg.In de opwarmronde werden langs de baan de witte vlaggen zwaaiden, ten teken dat de weg vrij was voor de rijders om in de pits van machine te wisselen, de zogenaamde flag-to-flag, wat de weg vrijmaakte voor een uiterst spannende Grand Prix van San Marino.
Na de Sprint op zaterdag bij de start te hebben verloren wist Bagnaia wat hem bij de start te doen stond, en de tweevoudig wereldkampioen deed precies dat, terwijl Jorge Martin achter hem vanaf P4 ditmaal geen superstart had en slechts éen plaats wist goed te maken. Martin liet er echter geen gras over groeien en ging zijn teamgenoot Franco Moribelli in bocht 4 al voorbij.
Martin reed naar het achterwiel van Bagnaia en wilde in bocht 2 een inhaalactie forceren door zijn GP24 bruut aan de binnenkant te plaatsen, maar moest eieren kiezen voor z'n geld teneinde contact met Bagnaia te voorkomen, maar wist ternauwernood zijn tweede plaats vast te houden voor Morbidelli.
Pedro Acosta probeerde vervolgens een soortgelijke actie bij Morbidelli tussen bocht 4 en 5 te doen, maar ditmaal raakten de twee elkaar en vlog het linkerdeel van de winglet van de KTM RC16. Het leek de #31 echter niets te deren, zelfs met halve aerodynamica wist hij Morbidelli in bocht 8 voorbij te gaan, maar ging vanwege het gebrek aan downforce in bocht 10 weer wijd en gaf daarmee de derde plaats weer aan Morbidelli terug.
Dat was het moment dat het begon te regenen, eerst lichtjes maar al snel op het hele circuit. Als eerste ging Acosta in de vierde ronde onderuit, maar de regen was nog lang niet heftig genoeg om voor een bike-swap te gaan. Gebrand op een overwinning besloot Morbidelli om in deze moeilijke omstandigheden maximaal te pushen, maar betaalde daarvoor aan het begin van de 7e ronde de ultieme prijs door in bocht 4 onderuit te gaan.
De crash van Morbidelli deed Martin besluiten om aan het eind van die ronde voor een bike-swap te gaan, maar bleek daarin van de kopgroep de enige rijder te zijn. De coureur die daarentegen in de moeilijke omstandigheden floreerde was Marc Marquez, die zich op voorhand kansloos voor de overwinning had ingeschat, maar dankzij de regen nu in een ronde tijd wist op te klimmen naar de tweede plaats en in de voorlaatste bocht zelfs de leiding wist te nemen van Bagnaia.
Vier ronden lang bleef Bagnaia in het achterwiel van Marc Marquez, maar de wetenschap dat Martin een pitstop had gemaakt en daardoor maar weinig punten zou scoren, veranderde de race voor de 2-voudig wereldkampioen. En besloot dus niet mee te gaan toen door Marquez het tempo weer werd opgevoerd.
Naarmate de race vorderde kwam Marquez steeds beter in z'n element, bouwde een veilige buffer van ruim een seconde op en zette en passant in de 20e ronde een nieuw ronderecord van 1'31. 564 - 2 tiende onder het oude ronderecord van Bagnaia vorig jaar, om na 27 ronden met een voorsprong van 3 seconden voor de tweede keer in 7 dagen tijd als winnaar te worden afgevlagd. Pecco Bagnaia en Enea Bastianini maakten het podium compleet.
En Jorge Martin? Na totaal onnodig van machine te hebben gewisseld moest de leider in het WK voor een tweede keer weer terug naar de pits om weer terug te gaan naar slicks, en werd daarbij bij het uitkomen van de pitstraat op een ronde achterstand gezet. Zijn eerste wissel had hem teruggezet naar de 15e plaats, maar omdat de rijders achter hem ook hadden gewisseld, wist Martin die 15e plaats vast te houden en scoorde daarmee 1 belangrijke WK-punt. In de strijd om de wereldtitel is zijn riante voorsprong van 26 punten nu tot slechts 7 punten teruggebracht, met nog 7 Grand Prix te gaan.
MotoGP San Marino, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 27 ronden |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 3102 |
3 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 5428 |
4 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 14185 |
5 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 16725 |
6 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 17582 |
7 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 17642 |
8 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 19327 |
9 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 27946 |
10 | Pol Espargaro | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 38781 |
11 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | 46386 |
12 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 62637 |
13 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 70717 |
14 | Stefan Bradl | GER | HRC Test Team | Honda | 77547 |
15 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | +1 ronde |
16 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +1 ronde |
17 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | +1 ronde |
18 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | +1 ronde |
19 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +1 ronde |
DNF | |||||
Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +13 ronden | |
Augusto Fernandez | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | +21 ronden | |
Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | +21 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | ||
1 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 312 |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 305 |
3 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 259 |
4 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 250 |
5 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 161 |