MotoGP Sachsenring: Vinales zet all-time ronderecord, Marc Marquez crasht
Onder beduidend frisse omstandigheden met zware bewolking en hevige winden waren de condities de eerste dag op de Sachsenring niet bepaald ideaal en voor Marc Marquez was het helemaal een dag om snel te vergeten. Dat begon al meteen in FP1, waar hij naar zijn outlap meteen weer terugkeerde naar de pits en kostbare tijd verloor.
Terug op de baan zette hij weliswaar tot driemaal toe de snelste tijd, was meer dan 3 tiende seconde sneller dan de rest van het veld en bleef daarna met strakke tijden imponeren, maar ging in de slotfase van de sessie in bocht 1 onderuit en werd bovendien door Jorge Martin naar P2 teruggezet, hoewel de Pramac coureur daarvoor wel een verse set banden had gebruikt, waar Marc de hele eerste vrije training met een set banden had gedaan.
In het begin van de tweede een uur durende Practice sessie ging het voor de 8-voudig wereldkampioen meteen mis. Na acht minuten brak eerst in bocht 1 zijn voorwiel weg - dezelfde bocht als waar Marco Bezzecchi drie minuten daarvoor was gecrasht - om daarna in bocht 11 met een zeer gemene highsider te worden gelanceerd,
Met 21 minuten op de klok moest de training kortstondig worden stilgelegd, nadat Fabio Di Giannantonio eveneens in bocht 1 onderuit was gegaan en daarbij in de airfence was geklapt, die moest worden hersteld.
De korte onderbreking speelde Marquez en Bezzecchi in de kaart, doordat beide teams nu meer tijd hadden om de schade te herstellen. Na ruim een half uur keerde Marquez met verse banden weer terug naar de baan voor wat een vroege time-attack bleek te zijn. In zijn derde vliegende ronde noteerde hij een 1'20.384 en ging daarmee ruim 3 tiende onder de tijd die Bagnaia vroeg in de sessie had gezet, om daarna weer meteen terug te keren naar de pits in de hoop dat die tijd snel genoeg voor een top 10 positie zou zijn.
Terwijl Marquez zich meldde in het medisch centrum voor een check-up, waar een gebroken linker wijsvinger en gekneusde ribben werden geconstateerd, prijkte zijn naam nog lange tijd bovenaan, tot in de laatste vijftien minuten iedereen voor een time-attack ging en de tijden snel naar beneden kukelden.
De eerste die nder de tijd van Marc Marquez door wist gegaan was zijn jongere broertje Alex, die afgelopen week zijn contract met Gresini Racing met nog eens 2 jaar heeft verlengd, gevolgd door de Aprilia's van achtereenvolgens Miguel Oliveira en Maverick Vinales, waarna Pecco Bagnaia opklom naar de tweede plaats.
In zijn laatste run ging Alex Marquez nog eens 6 duizendste seconde onder de tijd van Vinales door, waarmee de top 5 op dat moment binnen 9 honderdste seconde lag, tot twee minuten later Vinales als eerste onder de 1'20 door ging en met een 1'19.622 het oude all-time ronderecord van Bagnaia uit 2022 met eentiende seconde verbeterde.
En Marc Marquez? Zijn snelste tijd bleek uiteindelijk niet snel genoeg, hij eindigde de sessie met de 13e tijd en zal daardoor morgen eerst in Q1 aan de bak moeten gaan, mits hij zich fit genoeg voelt om te racen. De pijn in de ribben was voor hem de reden geweest om buiten die ene korte run niet meer in actie te komen.
MotoGP Sachsenring, tijden vrije training:
Rijder | Team | Merk | FP1 | PR | Verschil | ||
1 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'20.878 | 1'19.622 | |
2 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'20.584 | 1'19.962 | +0.340 |
3 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'21.106 | 1'19.984 | +0.362 |
4 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'21.258 | 1'20.029 | +0.407 |
5 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'21.297 | 1'20.061 | +0.439 |
6 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'21.211 | 1'20.085 | +0.463 |
7 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'21.645 | 1'20.086 | +0.464 |
8 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | 1'21.151 | 1'20.142 | +0.520 |
9 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'21.740 | 1'20.280 | +0.658 |
10 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'21.737 | 1'20.284 | +0.662 |
11 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'21.589 | 1'20.285 | +0.663 |
12 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'21.410 | 1'20.344 | +0.722 |
13 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'20.734 | 1'20.384 | +0.762 |
14 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'21.733 | 1'20.407 | +0.785 |
15 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'21.151 | 1'20.613 | +0.991 |
16 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 1'22.190 | 1'20.668 | +1.046 |
17 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | 1'22.244 | 1'20.868 | +1.246 |
18 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'22.127 | 1'20.886 | +1.264 |
19 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'21.642 | 1'20.901 | +1.279 |
20 | Remy Gardner | AUS | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'22.969 | 1'21.405 | +1.783 |
21 | Stefan Bradl | GER | HRC Test Team | Honda | 1'22.317 | 1'21.574 | +1.952 |
22 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'22.527 | 1'21.847 | +2.225 |
23 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'32.902 |