MotoGP Phillip Island: winst Marc Marquez ondanks bizarre start
De 17e ronde van de MotoGP op het circuit van Phillip Island was Marc Marquez op voorhand de favoriet voor de overwinning, samen met Jorge Martin die op zaterdag op overtuigende wijze de Sprint had gewonnen nadat Marc Marquez bij de start in bocht 1 wijd had moeten gaan en daardoor kansloos voor de overwinning leek, maar uiteindelijk toch op de tweede plaats werd afgevlagd op slechts anderhalve seconde van Martin.
Een goede start zou een spannend gevecht tussen de twee Spanjaarden beloven, maar ditmaal was het een tear-off van zijn vizier (meerdere lagen plastic folie die op het vizier worden geplakt en kunnen worden verwijderd om weer schoon zicht te krijgen) dat voor drama bij de start zorgde. Bij het opstellen op de grid verwijderde Marquez een tear-off omdat een dikke vlieg midden in zijn zichtveld was geplet, waarna dat stukje plastic precies voor zijn achterwiel waaide.
Het plastic tear-off veroorzaakte een mega burn-out voor Marquez bij de start, waardoor hij aan alle kanten voorbij werd gestoken en in bocht 1 al was teruggevallen naar de 13e plaats, maar zich op miraculeuze wijze snel wist te herstellen. Nog voor de Honda Hairpin bocht 4, die tegenwoordig als de Miller Corner door het leven gaat, was Marquez al opgeklommen naar de 8e plaats.
Aan de kop van het veld had Jorge Martin net als in de Sprint meteen kopstart genomen in de race, maar was ditmaal niet in staat om afstand te nemen van de rest van het veld, dat door Marco Bezzecchi werd aangevoerd, voor Pecco Bagnaia, Franco Morbidelli en Brad Binder, die vanaf de 11e plaats op de 4e rij een superstart had gehad, maar uiteindelijk geen antwoord had op het Ducati-geweld, dat het 2024 seizoen domineert.
Drie ronden lang zat Bezzecchi op 3 tiende seconde van Martin, maar was vanwege zijn incident in de Sprint met Maverick Vinales, waar hij in bocht 1 vol achterop was geklapt, met een Long Lap Penalty bestraft welke hij in de vierde ronde onderging en daardoor in een klap terugviel naar de 7e plaats achter Enea Bastianini. Dat gaf de tweede plaats aan Bagnaia, die gelijke rondetijden als Martin reed, maar wel tegen een gat van 8 tiende seconde aankeek.
Inmiddels opgeklommen naar de vierde plaats had Marquez een pittige kluif aan Franco Morbidelli, die zich niet zomaar gewonnen gaf, maar uiteindelijk na twee ronden toch zijn meerdere in Marquez moest erkennen. In nu vrije lucht was Marquez de snelste man op de baan, zette in de 9e ronde een nieuw ronderecord en reed naar het achterwiel van Bagnaia, die op zijn beurt het gat met Martin aan het dichten was.
Bij het ingaan van de twaalfde ronde maakte Martin een fout in de supersnelle Doohan Corner bocht 1, Bagnaia rook zijn kans en pakte de leiding in de race, maar zat daardoor aan de verkeerde kant van de baan en gaf Martin de ruimte om in de hairpin bocht 4 te counteren. Bagnaia moest wijd en liet daardoor ook ruimte aan Marc Marquez, die van de move van Martin profiteerde en nu was opgeklommen naar de tweede plaats.
Hoewel Marquez over meer snelheid leek te beschikken dan Martin hield de leider in het WK de deur goed op slot, kreeg van het team de melding 'rider behind #4' in het display waarmee 'oppassen in bocht 4' werd bedoeld en reed daarna inderdaad defensieve lijnen in de hairpin om Marquez geen enkele ruimte te geven. Bagnaia hield de twee voor hem nog even in het zicht, maar met nog 10 ronden te gaan vielen zijn rondetijden behoorlijk terug en wist hij dat P3 vandaag het best haalbare resultaat was.
Rondenlang zat Marquez in het achterwiel van Martin, maar wist daardoor het beste van zijn banden tot het eind te bewaren, waar Martin tot het uiterste pushte en daardoor met name aan de voorkant zijn grip had opgebruikt. Met nog 4 ronden te gaan ging Martin daardoor wijd bij het uitkomen van bocht 4, een klein foutje dat door Marquez meteen werd afgestraft door voor het eerst de leiding te nemen in de race.
Marquez leek afstand te nemen van Martin, maar de leider in het WK gaf zich nog niet gewonnen, kwam dankzij een waanzinnige exit van de laatste bocht op het rechte stuk weer voorbij en nam bij het insturen van de Doohan Corner weer de leiding in de race. Ook voor Marquez was het nu echter full-attack, ging Martin ditmaal bij het insturen van de Miller Corner hairpin bocht 4 voorbij en nam voor de tweede keer de leiding in de race.
Martin probeerde het opnieuw, maar kwam ditmaal op het rechte stuk nét te kort om Marquez voorbij te gaan en had daarna geen antwoord meer op een ontketende Marc Marquez, die met een halve seconde voorsprong aan de laatste ronde begon en uiteindelijk een seconde voor Martin als winnaar werd afgevlagd - zijn derde overwinning van het seizoen en zijn vierde op Phillip Island. Op tien seconden van Marquez maakte Bagnaia het podium compleet.
Op drie seconden van Bagnaia finishte Fabio Di Giannantinio op de vierde plaats, die met nog 4 ronden te gaan Enea Bastianini naar P5 had teruggezet. Op twee seconden van Bastianini werd Franco Morbidelli op de zesde plaats afgevlagd, waarmee Ducati voor het eerst in de geschiedenis in een Grand Prix de top 6 voor zich op heeft weten te eisen. De laatste keer dat dat gebeurde was in 1997 tijdens de Franse Grand Prix, destijds een Honda top 6.
In de strijd om de wereldtitel heeft Martin met zijn tweede plaats zijn voorsprong op Bagnaia tot 20 punten vergroot, met nog 3 ronden en 111 punten te verdelen. Marc Marquez heeft zijn derde positie in het WK verstevigd en ligt nu 93 punten achter Martin. Brad Binder werd op de 7e plaats als eerste niet-Ducati afgevlagd, op 4 seconden gevolgd door Jack Miller op P11. Pedro Acosta was 's ochtends niet fit om te racen verklaard vanwege een pijnlijke schouder als gevolg van zijn crash in de Sprint.
MotoGP Phillip Island, uitslag race:
Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
1 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 27 ronden |
2 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | +0.997 |
3 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +10.100 |
4 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +12.997 |
5 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +13.310 |
6 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | +15.434 |
7 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +15.450 |
8 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +16.636 |
9 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +18.757 |
10 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | +19.345 |
11 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +19.932 |
12 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | +20.295 |
13 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +22.210 |
14 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | +24.239 |
15 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | +24.591 |
16 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +30.499 |
17 | Augusto Fernandez | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | +30.533 |
18 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | +30.765 |
19 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +45.393 |
DNF | |||||
Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | +2 ronden | |
Lorenzo Savadori | ITA | Trackhouse Racing | Aprilia | +10 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | ||
1 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 424 |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 404 |
3 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 345 |
4 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 331 |
5 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 192 |