MotoGP Mandalika: Bagnaia wint Sprint, Martin crasht
De 21 starters (Miguel Oliveira was in de eerste vrije training gecrasht en had daarbij zijn pols gebroken) hadden voor aanvang van de 15e sprint van het seizoen één ding gemeen: de zachte achterband van leverancier Michelin. Vooraan liepen de meningen uiteen. Sommige rijders, waaronder Marc Marquez en Marco Bezzecchi, gaven de voorkeur aan zacht, terwijl de meeste rijders voor de harde versie kozen voor de 13 ronden durende sprint.
Fabio Quartararo en Johann zorgden voor de grootste verrassingen in Q2 met een 6e en 7e plaats voor de Japanse comeback, wat zelfs de eerste keer van het seizoen was dat zich een Honda in Q2 had gekwalificeerd en het had weinig gescheeld of Zarco had op de tweede rij gestaan.
Net als de een week geleden had WK-leider Jorge Martin de beste start. Achter de #89 schoof de nummer 1 vanaf de tweede rij echter door naar de tweede positie in bocht 1. Daarachter zaten Pedro Acosta en Marco Bezzecchi. Maar het was Marc Marquez die voor de allergrootste sensatie zorgde, door in enkele bochten tijd van een troosteloze 12e plaats op de grid naar de 5e plaats te stormen.
De eerste ronde was echter nog niet voorbij of de volgende sensatie volgde: Martin ging in bocht 16 over het voorwiel onderuit. Bagnaia zag het voor zich gebeuren en dacht nog "als hij met deze snelheid de bocht haalt wint 'ie de Sprint met 4 seconden voorsprong", maar Martin redde de bocht dus niet.
Terwijl Martin zijn machine weer overeind zette om vanaf de laatste plaats zijn race te vervolgen was de leiding nu in handen gekomen van Bagnaia, op de voet gevolgd door Marco Bezzecchi, Marc Marquez en ook Enea Bastianini, die de goed gestarte Pedro Acosta al hadden ingehaald.
Bezzecchi en Marquez brachten het gat op Bagnaia na vijf ronden tot 0,3 seconden terug, terwijl de daarachter rijdende Bastianini probeerde het gat te dichten en daarbij de snelste raceronde op de klok zette.
Achter de top vijf was een niet minder verhitte strijd uitgebroken tussen Acosta, Morbidelli, Quartararo, Vinales, Di Giannantonio en Zarco. Acosta was de langzaamste van deze groep, maar gaf niemand een kans om een aanval te kunnen doen.
Halverwege de race leek Bagnaia voor de tweede keer in korte tijd door een andere Ducati van de baan te worden geramd: Bezzecchi miste zijn rempunt volledig voor bocht 10 en wist ternauwernood de achterkant van Bagnaia te ontwijken. Zijn GP23 had in de chicane daarvoor flink met het hoofd geschud, waardoor de remblokken naar buiten waren gedrukt.
Bezzecchi ging enorm wijd via het asfalt buiten de baan en viel daardoor terug naar de vierde plaats, achter Marquez en Bastianini. Achterin het veld vocht Jorge Martin juist hard om terug te komen in de punten. Vijf ronden voor de vlag was de “Martinator” opgeklommen naar de 13e plaats.
Vooraan vormde zich een driestrijd. Bagnaia - Marquez - Bastianini. Met nog drie ronden te gaan werd de top drie gescheiden door 0,3 seconde. In de voorlaatste ronde zette de wereldkampioen een tandje bij en wist een kleine voorsprong te nemen. In de voorlaatste ronde wist “La Bestia” de tweede plaats over te nemen van Marquez, maar was daarna niet in staat om de nummer 1 in te halen.
Aan de finish versloeg Bagnaia zijn teamgenoot met slechts 0,1 seconde, terwijl de derde plaats voor Marc Marquez na twee crashes in Q2 als een overwinning voelde. De vierde plaats ging naar Marco Bezzecchi. In de laatste ronde verdrong Franco Morbidelli Pedro Acosta van de vijfde plaats en finishte als beste Pramac-rijder werd. Jorge Martin eindigde ondankbaar als tiende, negen seconden achter de winnaar.
MotoGP Mandalika, uitslag Sprint:
Rijder | Team | Merk | Uitslag | ||
1 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 13 ronden |
2 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | +0.107 |
3 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | +1.701 |
4 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +3.072 |
5 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | +5.967 |
6 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | +6.210 |
7 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +6.664 |
8 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | +6.938 |
9 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | +7.706 |
10 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | +9.104 |
11 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +9.618 |
12 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +9.843 |
13 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | +11.118 |
14 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | +12.418 |
15 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | +12.579 |
16 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | +12.952 |
17 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | +13.351 |
18 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | +15.496 |
19 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | +29.895 |
DNF | |||||
Augusto Fernandez | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | +2 ronden | |
Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | +12 ronden |
Tussenstand:
Rijder | Team | Merk | Punten | ||
1 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 341 |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 329 |
3 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 291 |
4 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 288 |
5 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 165 |