MotoGP Le Mans: Martin domineert de vrijdag
Het was een intense strijd voor directe toegang tot Q2 in de time-attack van de een-uur lange Practice sessie, waar de top 10 pas op het allerlaatste moment werd beslist en waarbij de top 10 slechts 4 tiende van een seconde scheidden. Na in de eerste vrije training in de laatste minuten al de snelste tijd te hebben gezet bleek Jorge Martín ook in de time-attack onnavolgbaar.
Met een nieuwe Hard/Soft combinatie ging Martin eentiende seconde onder de 1'30.683 van Fabio Di Giannantonio, die als eerste een tijd onder de 1'31 had gezet, om in zijn vijfde en laatste run daar nog eens anderhalf tiende seconde van af te rijden en met een 1'30.388 ook nog eens 62 duizendste seconde onder het All Time Lap Record van Bagnaia uit 2022 door te gaan, die genoegen moest nemen met de tweede tijd.
Achter de twee GP24 machines parkeerde Pedro Acosta zijn RC16 KTM in de laatste minuten op de derde plaats, na in de vrije training 's ochtends al de tweede tijd achter Martin te hebben gezet. De Moto2 wereldkampioen was daarmee na Jerez opnieuw de snelste van de vier KTM coureurs, met Jack Miller de enige van het officiële Red Bull KTM team die directe toegang wist te verschaffen tot Q2.
Voor diens teamgenoot Brad Binder was het een vrijdag om snel te vergeten. Hij ging in totaal maar liefst drie keer onderuit en eindigde de dag op een teleurstellende 17e plaats, op bijna een seconde van Martin. Binder was niet de enige grote naam die rechtstreekse plaatsing voor Q2 had gemist, ook Enea Bastianini en Marc Marquez zullen morgen eerst in Q1 aan de bak moeten gaan.
Na een sterke vrije training had Marquez aanpassingen aan zijn GP23 laten doen, die niet goed uitpakten. Marquez crashte vroeg in de sessie, maar leek desondanks in de laatste minuten zijn plek in de top 10 veilig te stellen, maar die poging strandde als gevolg van een gele vlag. Teamgenoot Alex eindigde de dag op teleurstellende 19e plaats.
MotoGP Le Mans, tijden vrijdag training:
Rijder | Team | Merk | FP1 | PR | Verschil | ||
1 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'31.421 | 1'30.388 | |
2 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'31.852 | 1'30.533 | +0.145 |
3 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | 1'31.658 | 1'30.575 | +0.187 |
4 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'31.678 | 1'30.657 | +0.269 |
5 | Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'32.546 | 1'30.683 | +0.295 |
6 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'32.035 | 1'30.699 | +0.311 |
7 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'31.911 | 1'30.714 | +0.326 |
8 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'32.070 | 1'30.763 | +0.375 |
9 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertima Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'31.980 | 1'30.785 | +0.397 |
10 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'32.698 | 1'30.788 | +0.400 |
11 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'31.837 | 1'30.798 | +0.410 |
12 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'32.221 | 1'30.839 | +0.451 |
13 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'31.971 | 1'31.067 | +0.679 |
14 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'32.112 | 1'31.206 | +0.818 |
15 | Miguell Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'32.286 | 1'31.219 | +0.831 |
16 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'32.433 | 1'31.243 | +0.855 |
17 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'31.942 | 1'31.364 | +0.976 |
18 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'33.008 | 1'31.521 | +1.133 |
19 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'31.896 | 1'31.530 | +1.142 |
20 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 1'32.403 | 1'31.574 | +1.186 |
21 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | 1'33.350 | 1'31.860 | +1.472 |
22 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'32.585 | 1'32.131 | +1.743 |