Lin Jarvis bevestigt komst Yamaha V4 in MotoGP
20 september 2024
Yamaha gaat in de MotoGP van de vier-in-lijn overstappen op een V4. In aanloop naar het tweede weekend in Misano bevestigde vertrekkend Head of Racing Lin Jarvis de ontwikkeling van een compleet nieuwe V4. Momenteel worden er al duurtesten op de testbank doorgevoerd.
Yamaha maakt als enige fabrikant gebruik van een vier-in-lijn, die ten opzichte van een V4 enkele voordelen, maar ook enkele essentiële nadelen heeft. Dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen heeft Yamaha nu ook ingezien. Al enige tijd deden geruchten de ronde over een Yamaha V4 voor de MotoGP en voor het tweede GP-weekend van Misano gaf algemeen directeur Lin Jarvis hier uitgebreid commentaar op.
Lin Jarvis, Managing Director Yamaha Motor Racing:
“De recente test was belangrijk en we hebben een aantal motorconfiguraties uitgeprobeerd. We hebben deze onderdelen nu ook hier bij de race. Maar het ging ook om het chassis en om nu te beslissen, indien mogelijk, hoe we 2025 in gaan.
Wat betreft de geruchten over de V4-motor kan ik zeggen: het is waar, ik kan op dit moment bevestigen dat we een V4-motor plannen.
Het onderwerp heeft een lange geschiedenis. Toen Suzuki nog betrokken was, waren er twee fabrikanten die met de viercilinder lijnmotor reden. We hebben de afgelopen jaren veel ontwikkelingen gezien. Toen Suzuki zich terugtrok, waren wij het enige overgebleven merk met een lijnmotor.
Naar onze mening heeft onze huidige lijnmotor nog voldoende capaciteit om verbeterd te worden. Maar nu al onze rivalen de V4 gebruiken en ook met de nieuwe 2027-regels in het achterhoofd, moeten we het potentieel van de V4-motor ten opzichte van een inline viercilinder begrijpen.
Het project ligt momenteel op schema. De motor is al ontworpen en getest op de testbank. Het is nog niet het moment om het in een motor te testen. We gaan er pas mee naar het circuit na de duurtesten.”
“De recente test was belangrijk en we hebben een aantal motorconfiguraties uitgeprobeerd. We hebben deze onderdelen nu ook hier bij de race. Maar het ging ook om het chassis en om nu te beslissen, indien mogelijk, hoe we 2025 in gaan.
Wat betreft de geruchten over de V4-motor kan ik zeggen: het is waar, ik kan op dit moment bevestigen dat we een V4-motor plannen.
Het onderwerp heeft een lange geschiedenis. Toen Suzuki nog betrokken was, waren er twee fabrikanten die met de viercilinder lijnmotor reden. We hebben de afgelopen jaren veel ontwikkelingen gezien. Toen Suzuki zich terugtrok, waren wij het enige overgebleven merk met een lijnmotor.
Naar onze mening heeft onze huidige lijnmotor nog voldoende capaciteit om verbeterd te worden. Maar nu al onze rivalen de V4 gebruiken en ook met de nieuwe 2027-regels in het achterhoofd, moeten we het potentieel van de V4-motor ten opzichte van een inline viercilinder begrijpen.
Het project ligt momenteel op schema. De motor is al ontworpen en getest op de testbank. Het is nog niet het moment om het in een motor te testen. We gaan er pas mee naar het circuit na de duurtesten.”
Jarvis zegt de V4 in te zullen zetten zodra deze sneller is dan de lijnmotor. Yamaha beraadt zich nog op welk blok in 2027 zal worden gebruikt, als het nieuwe 850cc reglement van kracht gaat. Binnenkort zullen de eerste testen op circuit worden gedaan met de V4, als alles voorspoedig verloopt zou de V4 al halverwege het 2025 seizoen kunnen worden ingezet.
Jarvis zegt echter ook dat er nog veel werk voor de boeg is voor Yamaha, maar dat vanaf volgend jaar 4 goede coureurs en een heleboel goede ingenieurs voor het merk zullen werken.