Zoeken

KTM pauzeert ontwikkeling RC16 MotoGP racer

3 december 2024
De enorme financiële crisis waarin KTM zich momenteel bevindt blijkt toch z'n weerslag te hebben op de MotoGP. Motorsport.com bericht dat Pierer & Co hebben besloten de ontwikkeling van de RC16 te pauzeren.

 

De beslissing is een van de maatregelen in het plan om KTM's sportieve project veilig te stellen nadat de fabrikant vorige week faillissement aanvroeg. Vorige week werd bekend dat KTM, onderdeel van de Pierer Mobility groep, een schuld heeft van ongeveer 3 miljard euro, een veel groter bedrag dan oorspronkelijk werd aangenomen.

Motorsport.com zegt te hebben begrepen dat MotoGP-functionarissen tijdens de laatste race van het seizoen in Barcelona een vergadering hielden in de werkplaats van KTM, waarin ze alle aanwezigen informeerden over de delicate financiële situatie van het bedrijf. In dezelfde meeting werd het personeel gerustgesteld dat de situatie geen invloed zou hebben op deelname aan de MotoGP.

Naast het benadrukken van het kostenbeheersingsbeleid dat al enige tijd van kracht is, bespraken de partijen ook de pauze in de ontwikkeling van de RC16 machines waarmee Pedro Acosta en Brad Binder in het fabrieksteam en Maverick Vinales en Enea Bastianini in het Tech 3-team volgend jaar zullen rijden.

Volgens Motorsport.com wordt de ontwikkeling in eerste instantie gepauzeerd tijdens de winter en tot de pre-season tests die begin februari plaatsvinden in Sepang. Tijdens de post-season test eerder deze maand in Barcelona waren de nieuwe onderdelen op de RC16 beperkt tot een nieuwe kuip en een paar nieuwe windschermen. Noch Dani Pedrosa, die een paar weken geleden vernieuwd werd als testrijder, noch Pol Espargaro nam deel aan de testdag.

Hoewel KTM haar teams onofficieel heeft verzekerd dat het met alle vier haar motoren op de grid van 2025 zal staan, zegt Motorsport.com te hebben begrepen dat er in het hoofdkwartier van MotoGP-promotor Dorna twijfels over bestaan.

In de afgelopen maanden heeft KTM een grote herstructurering ondergaan, waarbij verschillende takken van het moederbedrijf - KTM AG, KTM Components GmbH en KTM F&E - zijn afgesplitst. De racedivisie werd ondergebracht bij KTM Racing GmbH.

Aanvankelijk leek dit de racedivisie veilig te stellen, maar de omvang van het financiële gat dat werd blootgelegd is veel groter dan aanvankelijk werd ingeschat.

Naast de eerder genoemde bevriezing van de ontwikkeling van MotoGP-motoren, wordt verwacht dat KTM in de komende dagen een strategisch plan presenteert dat tot doel heeft de sportdivisie te isoleren. 

Binnen het bedrijf zelf wordt het als essentieel beschouwd dat de racetak actief blijft, anders zou de klap voor het imago van het bedrijf nog groter zijn dan nu al het geval is, omdat het hoogstwaarschijnlijk nog schadelijker zou zijn voor de verkoop.

bron: Motorsport.com