Joan Mir verlengt contract met HRC
Joan Mir maakte in 2016 zijn fulltime debuut in de Moto3-klasse, won 10 races en behaalde het jaar daarop zijn eerste wereldtitel. In 2018 promoveerde hij naar de Moto2-klasse en in 2019 maakte hij de stap naar de hoogste klasse, de MotoGP, waar hij in 2020 tot wereldkampioen werd gekroond. Het was de eerste wereldtitel voor Suzuki in exact 20 jaar, na Kenny Roberts jr. in 2000.
Met in totaal 12 Grand Prix overwinningen en 33 podiumplaatsen zag Mir zich halverwege het 2022 seizoen gedwongen om op zoek te gaan naar een ander team, nadat Suzuki te kennen had gegeven zich terug te trekken uit alle vormen van wegrace motorsport, en switchte in 2023 naar het Repsol Honda Team naast Marc Marquez.
Met Marc Marquez twee jaar in de lappenmand was Honda in de Covid-jaren z'n dominante rol in de MotoGP kwijt en werd door de Europese fabrikanten op achterstand gezet, die veel sneller op de nieuwe ontwikkelingen als aerodynamica en rijhoogtesystemen waren ingesprongen, wat uiteindelijk voor Marc Marquez reden was het schip aan het eind van het 2023 seizoen te verlaten.
Hoewel Honda sindsdien enorm veel werk heeft verricht en in Europa mensen bij andere fabrikanten heeft weggekocht, heeft dit zich nog niet in een competitieve machine vertaald, maar Mir heeft er desondanks alle vertrouwen in.
Voor het seizoen 2025 zullen Joan Mir en Luca Marini samen blijven rijden. Naast Stefan Bradl zal ook Aleix Espargaro meedoen als testcoureur om de ontwikkeling van de machine te ondersteunen.
"Allereerst ben ik erg blij dat ik de komende twee jaar met Honda en HRC kan rijden. Het was mijn doel om deze samenwerking voort te zetten en deze keer is dat gelukt. HRC en ik werken al sinds 2023 samen en ik denk dat ik, door mijn mening te blijven geven aan HRC, kan bijdragen aan het verbeteren van de RC213V. Ik weet wat ik moet doen en ik weet wat Honda kan bereiken, dus ik hoop dat we dat allebei kunnen bereiken. We zullen de rest van het seizoen hard blijven werken aan de toekomst."