Joan Mir blijft bij Honda MotoGP Team tot eind 2026
Sinds de crash van Marc Marquez in Jerez 2020 zit Honda in de hoek waar de klappen vallen. Enerzijds door het lange tijd uit de running zijn van Marc Marquez, waar sinds zijn komst in de MotoGP de RC213V volledig op was afgestemd en doorontwikkeld tot het punt dat alleen hij daar knetterhard mee kon gaan, en anderzijds omdat Honda (net als Yamaha) de aerodynamische boot volledig had gemist.
Tijdens de eerste test van het 2023 prototype zei Marc Marquez meteen dat het zeker geen winnende machine was, maar wist er zo nu en dan toch verrassende resultaten mee te halen. Maar crashte ook meer dan ooit (29 in de 17 rondes die hij reed), met als dieptepunt de Duitse Grand Prix op de Sachsenring, waar hij na 5 crashes de handdoek in de ring gooide en na de warm-up besloot om niet te racen. Op 5 oktober kwam het nieuws dat hij aan het eind van het seizoen Honda zou verlaten.
Voor Joan Mir was 2023 ook een seizoen om snel te vergeten, de overstap van een winnende Suzuki naar een totaal niet competitieve Honda was een cultuurshock geweest. Hij eindigde het seizoen op de 22e plaats met een teleurstellende 26 punten, de enige lijst waarin hij wel vice-kampioen werd was de crashlijst - 24 crashes, 4 minder dan zijn teamgenoot en exact net zoveel als hij de 3 seizoenen daarvoor onderuit was gegaan.
Honda beloofde beterschap, het team werd geherstructureerd en Europese engineers werden binnengehaald, maar tot op heden heeft dat nog geen enkele vrucht afgeworpen. De 2024 RC213V is nu veruit de langzaamste machine op de grid, tot nu toe heeft Rins slechts 13 punten vergaard, bij zijn nieuwe teamgenoot Luca Marini staat de teller zelfs op een schokkende 0. De 4 Honda rijders hebben momenteel 29 punten vergaard en dat zijn 2 punten minder dan Miguel Oliveira die momenteel 15e staat.
Mir had dan ook publiekelijk laten vallen serieus te overwegen om aan het eind van het seizoen ermee te stoppen. Omdat het eind van de tunnel op dit moment nog lang niet in zicht is en omdat zijn opties bij andere teams momenteel ontzettend mager zijn. "Toen ik nog bij Suzuki reed had ik aanbiedingen genoeg, en dat is nu echt wel anders", zei Mir. "Je wordt toch afgerekend op je laatste succes. Wie momenteel voor Honda rijdt gaat er slechter weg dan hij is gekomen."
Dat Mir en Honda een nieuwe overeenstemming hebben bereikt komt wat diens opmerkingen aangaat dan toch als een grote verrassing. Honda zal zonder meer tevreden zijn over de 2020 wereldkampioen, die momenteel de beste van de 4 Honda rijders is, en zal Mir ervan hebben weten te overtuigen dat het eind van de tunnel toch echt in zicht zal gaan komen. En hoewel meerdere namen circuleerden is Honda Mir als eerste keuze blijven zien.
En dus zijn HRC en Mir nu tot een mondelinge overeenstemming gekomen om de relatie nog twee seizoenen voort te zetten, waarvan de officiële aankondiging binnenkort zal worden gedaan. De beslissing om met Mir verder te gaan zorgt ook voor stabiliteit in het team, met Marini al tot eind 2025 met het team verbonden. Ook Johann Zarco heeft een 2-jarig contract met LCR, alleen de positie van Takaaki Nakagami is onzeker, daar wordt nu de naam van Jack Miller genoemd.