Dorna wil motorblokken MotoGP bevriezen tot 2027
Volgens Motorsport.com is de FIM Grand Prix Commissie van plan om tijdens de komende meeting, onder voorbehoud gepland in de aanloop naar de volgende wedstrijd van de MotoGP op het circuit van Misano, het wedstrijdreglement hier op aan te passen.
Het is niet voor het eerst dat de strategie om de ontwikkeling van motorblokken te bevriezen in de MotoGP is toegepast. Dat gebeurde ten tijde van de coronapandemie, de ontwikkeling werd toen bevroren van begin 2020 tot het eind van 2021.
De stap om nu de ontwikkeling weer te bevriezen is onderdeel van een initiatief van de commissie om de kosten in de perken te houden, met nog minder dan drie seizoenen te gaan tot het nieuwe technisch reglement in 2027 van kracht gaat. In 2027 wordt de cilinderinhoud van 1000cc naar 850cc teruggebracht, is er een aanzienlijke beperking van de aerodynamica en zijn de rijhoogtesystemen verboden.
Momenteel zijn teams verplicht om aan het begin van het seizoen hun motorblokken te homologeren. De stewards van de IRTA zijn verantwoordelijk voor het verzegelen van de motorblokken en voor de controles die gedurende het seizoen worden uitgevoerd.
Alleen de teams met voldoende consessies, in de huidige situatie Honda en Yamaha, mogen gedurende het seizoen aanpassingen aan het motorblok doorvoeren en dat zal in de nu geplande nieuwe versie van het technisch reglement niet anders zijn.
Zodra er een hamerslag op het plan is gegeven, zullen de motorblokken op z'n laatst worden gehomologeerd voor de seizoensopener in Thailand op 2 maart volgend jaar. De motorspecificaties die dan voor Buriram zijn gecertificeerd, moeten dan tot eind 2026 worden gebruikt.
Er zijn -uiteraard- kleine uitzonderingen die het modificeren van het motorblok toestaan, als bijvoorbeeld kan worden aangetoond dat het breken van het zegel om veiligheidsredenen moet gebeuren. Yamaha probeerde in augustus 2020 een beroep op die regel te doen, na een technisch probleem met de kleppen te hebben geconstateerd, maar wist dat niet goed te onderbouwen en raakte daardoor de constructeurstitel kwijt.