Bagnaia topt MotoGP test Misano
De Misano MotoGP Official Test is afgelopen en er staat een bekende naam bovenaan: regerend kampioen Francesco Bagnaia (Ducati Lenovo Team). De Italiaan reed een mid-1'30'er op een dag met snelle rondetijden en cruciale tracktime voor veel fabrikanten.
Er was genoeg te zien en te bespreken in en rond de pitlane, van KTM's wildcardmachine dit ditmaal door Dani Pedrosa werd ingezet tot de nieuwe onderdelen bij Yamaha en Honda die maandag werden geïntroduceerd.
Ducati Lenovo Team, Prima Pramac Racing, Pertamina Enduro VR46 Racing Team & Gresini Racing
Hoewel Ducati blijft heersen, is er geen rust in de Italiaanse fabriek, want Bagnaia heeft de hele dag hard gewerkt, met een aantal nieuwe onderdelen om uit te proberen terwijl ze een nieuw chassis uitrolden. Aan de andere kant van de box werkte Bastianini ook een lange dag, maar er waren geen grote nieuwe onderdelen voor de #23, die aan het eind van het seizoen de fabriek verlaat.
Er waren ook weinig veranderingen te zien bij Pramac, maar Morbidelli reed meer dan 40 ronden in de middagsessie en pakte een late tweede plaats. Ondertussen eindigde kampioenschapsleider Jorge Martin (Prima Pramac Racing) de dag op P6.
Er waren niet veel nieuwe onderdelen te zien voor Marco Bezzecchi, maar ook hij had een solide dag met een achtste plaats. De Italiaan was de enige Pertamina Enduro VR46 Racing Team-machine op de baan nadat Fabio Di Giannantonio had besloten om zich ook te concentreren op het herstel van zijn linkerschouder. Bij Gresini Racing MotoGP ging het werk door voor San Marino GP-winnaar Marc Marquez, die zevende werd, met Alex Marquez op de twaalfde plaats.
Red Bull KTM Factory Racing & Red Bull GASGAS Tech3
Brad Binder (Red Bull KTM Factory Racing) had vandaag een experimentele machine om uit te proberen, die we eerder zagen in handen van San Marino GP wildcard Pol Espargaro. De 'nieuwe' motor heeft een ander blok, andere aero en uitlaat en de Zuid-Afrikaan eindigde de test uiteindelijk als 11e.
Teamgenoot Jack Miller is in feite door KTM aan aan de kant gezet. Hij moest de testdag de machine samen met Augusto Fernandez delen, de andere rijder die samen met Jack aan het eind van het seizoen KTM gaat verlaten, en reed daardoor alleen de middagsessie, de ochtendsessie was Fernandez op de baan. Testrijder Daniel Pedrosa had de plaats van Miller ingenomen in het Red Bull Factory team, hij eindigde de dag met de 11e tijd.
Bij Tech3 had Pedro Acosta zijn handen vol, hij had maar liefst 3 machines tot z'n beschikking en wist niet wat hem overkwam. Acosta zette meermaals de snelste tijd en eindigde de dag met een 4e tijd. Een van de machines van de #31 was gespot met een ander kontje en een nieuwe bovenuitlaat. Acosta had ook een van de experimentele machines om uit te proberen, net als 2025-teamgenoot Binder.
Monster Energy Yamaha MotoGP Team
Yamaha had genoeg om aan te werken tijdens de test, want het team had nieuwe onderdelen meegenomen naar Misano, waaronder een nieuwe motor en een nieuw chassis. De Iwata-fabriek had al veel onderdelen getest tijdens privétests gedurende het jaar, waarbij optimaal gebruik werd gemaakt van hun concessies. Hierdoor kon de Japanse fabrikant een aantal back-to-back runs doen om te bevestigen waar de verbeteringen zaten.
Fabio Quartararo van het Monster Energy Yamaha MotoGP Team toonde ook veel snelheid op de tijdlijsten en eindigde de dag als vijfde na een verbetering in het laatste uur. Ondertussen was teamgenoot Alex Rins “tevreden” met de onderdelen die maandag waren uitgeprobeerd en hij sloot de sessie af als P16.
Aprilia Racing & Trackhouse Racing
Het was een drukke dag bij Aprilia, waarbij Maverick Viñales (Aprilia Racing) en teamgenoot Aleix Espargaro de hele dag bezig waren om hun set-up en ergonomie te verbeteren voor de Grand Prix van Emilia-Romagna. Viñales zei ook dat het verbeteren van de remmen een belangrijk aandachtspunt was. Hij werd negende terwijl Espargaro 14e werd. Lorenzo Savadori (Aprilia Racing) was ook op de baan om te werken aan de ontwikkeling van het 2025-pakket.
Bij Trackhouse Racing maakte Raul Fernandez veel kilometers. De #25 had zowel een RS-GP23 als een RS-GP24 in zijn box en een aantal verschillende onderdelen om te testen gedurende de dag. Hij werd 11e, terwijl teamgenoot Miguel Oliveira een solide aantal ronden aflegde en aan het eind van de dag op P17 lag, terwijl de #88 probeerde zijn huidige pakket te verfijnen.
Repsol Honda Team & CASTROL/IDEMITSU Honda LCR
Veel van de aandacht ging vandaag uit naar HRC. Joan Mir en Luca Marini van het Repsol Honda Team keerden terug in actie nadat ze tijdens het GP-weekend van San Marino ziek waren geworden. Mir had drie motoren aan zijn kant van de garage, waaronder een van wildcard Stefan Bradl, en stond aan het eind van de dag 22e, achter Marini als 21e. Bradl was ook weer aan het werk met één machine.
Bij LCR testte Johann Zarco een nieuwe zijkuip, die hij als eerste gebruikte tijdens de ochtendsessie. Hij was over het algemeen positief over de richting die ze volgens hem hadden gevonden, enigszins in tegenstelling tot het commentaar van Mir. Takaaki Nakagami werd maandag ook gespot met wat koolstofvezel kleuren, met alle hens aan dek bij Honda om de strijd voor de top tien aan te gaan.
De Misano-test zit erop, maar niet Misano! De Adriatische klassieker is over iets meer dan anderhalve week gastheer van de Grand Prix van Emilia-Romagna.
Tijden MotoGP test Misano World Circuit Marco Simonelli:
Rijder | Team | Merk | FP1 | FP2 | Verschil | ||
1 | Pecco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'31.582 | 1'30.619 | |
2 | Franco Morbidelli | ITA | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'31.480 | 1'30.780 | +0.161 |
3 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo Team | Ducati | 1'31.619 | 1'30.985 | +0.366 |
4 | Pedro Acosta | ESP | RED BULL GASGAS TECH3 | KTM | 1'31.165 | 1'31.052 | +0.433 |
5 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'31.940 | 1'31.063 | +0.444 |
6 | Jorge Martin | ESP | Prima Pramac Racing | Ducati | 1'31.124 | 1'31.111 | +0.492 |
7 | Marc Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'31.514 | 1'31.130 | +0.511 |
8 | Marco Bezzecchi | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati | 1'31.927 | 1'31.133 | +0.514 |
9 | Maverick Viñales | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'31.608 | 1'31.244 | +0.625 |
10 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'32.170 | 1'31.302 | +0.683 |
11 | Raul Fernandez | ESP | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'31.996 | 1'31.405 | +0.786 |
12 | Alex Marquez | ESP | Gresini Racing MotoGP | Ducati | 1'31.873 | 1'31.455 | +0.836 |
13 | Dani Petrosa | ESP | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'32.297 | 1'31.539 | +0.920 |
14 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM Factory Racing | KTM | 1'31.683 | +1.064 | |
15 | Alex Rins | ESP | Monster Energy Yamaha MotoGP | Yamaha | 1'32.055 | 1'31.840 | +1.221 |
16 | Aleix Espargaro | ESP | Aprilia Racing | Aprilia | 1'32.524 | 1'31.951 | +1.332 |
17 | Miguell Oliveira | POR | Trackhouse Racing | Aprilia | 1'32.182 | 1'31.973 | +1.354 |
18 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda Castrol | Honda | 1'32.669 | 1'31.979 | +1.360 |
19 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda IDEMITSU | Honda | 1'32.932 | 1'32.305 | +1.686 |
20 | Augusto Fernandez | ESP | Tech3 GASGAS Factory Racing | KTM | 1'32.492 | +1.873 | |
21 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda Team | Honda | 1'32.814 | 1'32.502 | +1.883 |
22 | Joan Mir | ESP | Repsol Honda Team | Honda | 1'33.322 | 1'32.587 | +1.968 |
23 | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Racing | Aprilia | 1'34.096 | 1'33.312 | +2.693 |
24 | Stefan Bradl | GER | HRC Test Team | Honda | 1'34.590 | +3.971 | |
Fabio Di Giannantonio | ITA | Pertamina Enduro VR46 Racing Team | Ducati |