Yoshimura SERT Motul wint 2024 Bol d'Or
Het Suzuki-aangedreven trio van Gregg Black, Dan Linfoot en Étienne Masson reed een foutloze Bol d'Or om Yoshimura SERT Motul's tweede EWC kroon veilig te stellen - de eerste sinds 2021 - om bij de 11 titels te komen die gewonnen werden toen het in Frankrijk gevestigde team onder de vlag van Suzuki Endurance Racing Team reed.
Door als eerste te eindigen, heeft Suzuki nu 20 keer gezegevierd in de legendarische Bol d'Or 24-uurs race met Black en Masson als viervoudige winnaars van het aloude EWC evenement.
“Het is geweldig, ik kan iedereen niet genoeg bedanken, Gregg [Black], Étienne [Masson], Coco [Atsumi], iedereen die heeft bijgedragen, het team was geweldig. Het kampioenschap winnen in mijn eerste jaar, Le Mans winnen, de Bol d'Or winnen, tweede op Spa, derde op Suzuka, ik kan me niets meer wensen. Ongelooflijk, het is een geweldig moment”
De KM 99, aangedreven door Yamaha, scoorde zijn eerste EWC-podium in pas zijn tweede jaar in het kampioenschap met een tweede plaats voor Randy de Puniet, Jérémy Guarnoni en Florian Marino om 2024 af te sluiten als het beste onafhankelijke EWC-team.
Het Yamalube YART Yamaha EWC Official Team begon de titelstrijd van de Bol d'Or aan de leiding van het klassement als één van de vijf teams in de strijd om het kampioenschap. Hoewel het team als derde eindigde op het podium van de Formula EWC, kwam het tekort in zijn poging om de EWC-titel die het in 2023 won te verdedigen nadat het team door twee tijdrovende ongeplande pitstops terugviel.
Het resultaat betekende dat YART-coureur Niccolò Canepa, die werd vergezeld door Marvin Fritz en Karel Hanika, stopt met racen zonder de derde wereldtitel waar hij naar hunkerde, maar hij zal desondanks de geschiedenis ingaan als een van de grootste EWC-coureurs aller tijden.
Ondanks technische problemen won National Motos Honda FMA de FIM Endurance World Cup voor teams met Guillaume Raymond, Sébastien Suchet en Valentin Suchet, nadat Team 18 Sapeurs Pompiers CMS Motostore de Bol d'Or had gewonnen in de Dunlop-categorie met een mooie vierde plaats algemeen met Enzo De La Vega, Baptiste Guittet, Maxim Pellizotti en Mathieu Gines, de EWC-kampioen van 2014.
Chromeburner-RAC 41-Honda eindigde als tweede en verzekerde zich van de tweede plaats in de titelstrijd, terwijl TRT27 AZ Moto de zwart-wit geblokte vlag als derde in ontvangst nam.
“De blessure aan mijn pols was een moeilijk moment na het winnen van Le Mans en het podium op Spa. De blessure tijdens de test op Suzuka was nogal gecompliceerd en zorgde ervoor dat ik de race niet kon rijden. Maar Cocoro, Dan en Albert [Arenas] deden het geweldig en pakten een paar belangrijke punten voor het kampioenschap. Het waren twee gecompliceerde maanden voor me, om mijn pols weer in conditie te krijgen en om te proberen mentaal en fysiek sterk genoeg te zijn om weer op de motor te stappen. Er gaat veel kracht door de pols op de motor en ik wist niet 100 procent zeker of ik weer terug zou zijn, maar ik heb al mijn 10 stints in de race gereden, geprobeerd om het tempo hoog te houden en zo snel mogelijk te zijn.”
De Bol d'Or in Le Castellet zorgde voor een dramatische ommekeer in het Endurance World Championship. Het Yoshimura-Suzuki fabrieksteam met Gregg Black, Dan Linfoot en Etienne Masson had zijn huiswerk perfect gedaan. SERT sprintte naar voren vanaf de start en controleerde de 24-uurs race vanaf daar. Als resultaat, zette Suzuki de WK-leiders van Yamaha Oostenrijk YART met Marvin Fritz, Karel Hanika en Niccolo Canepa, voor wie het zijn laatste race was, onder druk.
Het Oostenrijkse team beleefde een onsuccesvolle race in het zuiden van Frankrijk. Na een val naar de 5de plaats bij de start, ondervond het team van Mandy Kainz later nog meer problemen. Het Yamalube-YART fabrieksteam verloor vijf minuten in het eerste uur door een bandenreparatie.
Later spinde Karel Hanika in bocht 1. De R1 werd teruggebracht naar de pits, maar tijdens de procedure gingen nog eens 20 minuten verloren. Na 15 uur was de situatie op Circuit Paul Ricard duidelijk: YART moest rekenen op een fout of technische problemen bij het Suzuki-team.
Door moeilijkheden die het BMW team ondervond na een crash in de ochtenduren van vervanger Hannes Soomer, werd YART doorgespoeld naar de vierde plaats. Voor BMW finishten Ilya Mikhalchik en de Beier Markus Reiterberger de race. Reiti was de snelste man op de baan in de laatste twee uur en zette 1:52 rondjes neer.
Anderhalf uur voor het einde schoof YART op naar de derde plaats door een pitstop van de R1 met startnummer 18, maar zelfs dat was niet genoeg en het KM-99 team kwam elf ronden tekort. De wereldtitel ging verloren voor de Stiermarkers uit Heimschuh. Voor SERT is het de volgende kroon na 2021 - 14 punten deden de weegschaal doorslaan in het voordeel van Suzuki.
Het Beringer team pakte de vierde plaats voor KM 99, terwijl de Oostenrijker Jahn Mohr naar de 10e plaats reed met het Suzuki team van Action Bike.