Zoeken

YART wint 8 uren van Spa-Francorchamps

8 juni 2024
Na de laatste 24-uurs editie het afgelopen jaar op naam te hebben geschreven heeft het Yamalube YART Yamaha EWC Official Team ook de inaugurale 8 uren van Spa-Francorchamps gedomineerd. Het Oostenrijkse Yamaha fabrieksteam finishte de race ondanks een extra pitstop 40 seconden voor Yoshimura SERT Motul, Tati Team Beringer maakte het podium compleet, Aprilia won voor het eerst in de Superstock klasse.

De 8 Uur van Spa Motos deed zijn naam eer aan als een sprint voor de glorie van het EWC en ontwikkelde zich al snel tot een spannende strategische strijd. Hoewel het YART-team het ultieme tempo had, was het brandstofverbruik zo hoog dat het één pitstop meer moest maken dan zijn rivalen en daardoor tot het uiterste moest gaan.

Dat hield de strijd om de overwinning op de iconische Belgische locatie levend tot het laatste uur, toen de Suzuki-aangedreven Yoshimura SERT Motul, de winnaar in Le Mans in april, effectief gedwongen werd om de eerste plaats af te staan aan zijn rivaal, het 2023 EWC-kampioensteam, zij het met een kleine marge van 40,145s.

Op weg naar de 45e Coca-Cola Suzuka 8 Uurs Endurance Race in Japan volgende maand staat YART één punt achter op Yoshimura SERT Motul, zo close is de competitie in de EWC.

In de Dunlop Superstock-categorie was er een eerste overwinning voor Aviobike by M2 Revo en het merk Aprilia. Door als tweede te eindigen, breidde National Motos Honda zijn voorsprong in de FIM Endurance World Cup-ranglijst echter uit. Team 33 Louit April Moto completeerde het Superstock-podium.


Tati Team Beringer Racing, voor de tweede keer gestart met Honda-motoren in de EWC, behaalde met de derde plaats twee Spa-podia in drie pogingen, gevolgd door Honda Viltaïs Racing en F.C.C. Honda France. Na een moeizame wedstrijd zette F.C.C. Honda France Team Bolliger Switzerland in de slotfase van de race op achterstand. 

Honda Viltaïs Racing had hoger kunnen eindigen als het niet was uitgevallen in de pits terwijl een defect onderdeel werd vervangen. De vierde plaats werd echter in de wacht gesleept toen Kawasaki Webike Trickstar zich terugtrok van de derde plaats door een mechanisch defect.

De rijders Niccolò Canepa, Marvin Fritz en Karel Hanika stonden op poleposition voor het in Oostenrijk gevestigde YART-team. Fritz sloot het weekend af als de nieuwe Circuit de Spa-Francorchamps ronderecordhouder na zijn heldendaad tijdens de kwalificatie op vrijdag, toen hij Hanika's vorige benchmarktijd van 2m18,845s verbeterde met een beste tijd van 2m18,551s.

Marvin Fritz, YART:
"Toen we hier donderdag kwamen testen, zagen we dat het moeilijk zou worden, omdat we wisten dat we in de race iets meer brandstof en een extra pitstop nodig zouden hebben dan onze concurrenten. In de kwalificatie waren we zeker supersnel en het nieuwe ronderecord op Spa is geweldig. Maar we wisten dat de race zwaar zou worden en onze enige kans was om vanaf het begin alle anderen onder druk te zetten. Niccolò startte geweldig en Karel en ik gingen door zoals Niccolò begon en pushten elke ronde. We moesten wel, maar we hebben het perfect gedaan en het team heeft geweldig werk geleverd, iedereen heeft 110 procent gegeven. Iedereen verdiende deze overwinning."


YART Team Manager Mandy Kainz zei:
 "In werkelijkheid was deze race een pre-Suzuka en reden we bijna met een Suzuka-spec, maar met iets meer veiligheid omdat het circuit erg veeleisend is. Daarom hebben we gekozen voor een agressieve strategie. We consolideren een beetje in het eerste uur, maar als we moeten pushen, kunnen we pushen, wat we kunnen aanpassen met vermogen. We hebben de motor dus iets meer vermogen gegeven dan normaal en de jongens hebben er perfect gebruik van gemaakt. De Bridgestone banden presteerden ook heel erg goed en de motor was het perfecte pakket."