Paolo Ciabatti: deelname Ducati fabrieksteam 8 uren Suzuka grote wens
Ciabatti maakte deze opmerkingen nadat hij afgelopen weekend de 45e editie van de Japanse Endurance klassieker - voor de Japanse fabrikanten de allerbelangrijkste race van het seizoen - had bijgewoond, waar het Kagayama-team vierde werd met een Ducati Panigale V4 R.
Hoewel Kagayama de motor als independent (privé)team had ingeschreven met Ryo Mizuno, Joshua Waters en Hafizh Syahrin als rijders, kreeg het team technische ondersteuning van Ducati in de vorm van fabrieksingenieurs.
Op de vraag of Ducati in de toekomst wil deelnemen aan de 8 uur van Suzuka of de bredere EWC-serie, vertelde Ciabatti aan de collega's van Motorsport.com Japan dat hij onder de indruk was van wat hij afgelopen weekend zag en dat hij van Kagayama's deelname als privérijder een volwaardige fabrieksinspanning wil maken.
"Ja, voor de 8 uur", zei hij. "We werken samen met het team van Yukio [Kagayama] om ervaring op te doen in de 8-uurs race en om weer een relatie op te bouwen met Bridgestone. Hun steun is erg belangrijk voor de 8 uur.
"Ons toekomstplan is om fabrieksmotoren en MotoGP-rijders uit Bologna mee te nemen om de strijd aan te gaan met Yukio's team. De logistiek vanuit Italië is moeilijk, dus ook al hebben we hetzelfde team als nu, we zullen profiteren van de logistiek die Yukio en zijn team hebben en het nog groter maken."
Voor het eerst in 1978 georganiseerd is de 8 uren van Suzuka de meest prestigieuze race van het jaar voor de Japanse fabrikanten. Tot begin deze eeuw werden door de Big-Four de beste rijders uit het WorldSBK en de 500 GP ingezet, maar vanwege de steeds groter wordende kalender en het risico op blessures nam de deelname van toprijders de afgelopen decennia af.
De 8 uren van Suzuka mag dan wel iets van zijn aantrekkingskracht hebben verloren, maar Ciabatti benadrukte het belang van de race en zette een plan op papier voor Ducati om de eerste niet-Japanse fabrikant te worden die de prestigieuze race wint. Alleen Honda, Yamaha, Suzuki en Kawasaki hebben in de 45-jarige geschiedenis van Suzuka gewonnen, waarvan Honda maar liefst 30 keer.
"De 8 uur van Suzuka is een speciale race. Hij maakt deel uit van het EWC, maar de race zelf springt eruit. In het verleden kwamen Valentino Rossi en andere toprijders uit de MotoGP naar Suzuka, dromend om te winnen. De laatste jaren is die trend misschien wat afgezwakt, maar de 8 uur van Suzuka is nog steeds een speciale race voor motorfabrikanten.
Geen enkele fabrikant buiten Japan heeft hier ooit gewonnen. Dus het is onze droom om dat ooit te bereiken. Hopelijk willen we in de nabije toekomst de eerste fabrikant buiten Japan zijn die op Suzuka wint."
Ciabatti zei de trend van steeds minder MotoGP-coureurs te willen omkeren en een team te vormen met minstens één MotoGP-coureur, naast twee Endurance-specialisten in de line-up van Suzuka. Normaal gesproken bestaat een team uit vier man: drie rijders plus een reserverijder voor als een van de vaste drie in de training uitvalt.
"Ik weet niet hoe het zit met Marc [Marquez] en [Alvaro] Bautista, maar ik wil graag meedoen met Ducati MotoGP-rijders," zei Ciabatti. "Pecco [Francesco Bagnaia] en Fabio Di Gianantonio hebben gezegd dat ze de 8 uren van Suzuka graag willen rijden, dus ik wil graag een gemotiveerde rijder uit de MotoGP of SBK vinden als derde rijder.
"Het is nog te vroeg om te zeggen of dat volgend jaar of 2026 zal zijn, maar ik wil graag data en verschillende informatie meenemen naar Bologna en dan zorgvuldig nadenken over toekomstige plannen."