Zoeken

Nicolo Canepa stopt met racen na 2024 Bol d'Or

4 september 2024
Yamalube YART Yamaha Official EWC Team coureur Niccolò Canepa stopt met racen na de seizoensfinale van het FIM Endurance World Championship (EWC) van 2024 op de Bol d'Or, die van 12 tot en met 15 september plaatsvindt. De Italiaan wil zijn carrière graag afsluiten met een back-to-back EWC-wereldtitel.

De 36-jarige coureur heeft een illustere carrière van meer dan twintig jaar achter de rug, waarin hij uitkwam in de MotoGP, WorldSBK, Moto2, WorldSSP en MotoE en hij is uitgegroeid tot de meest succesvolle Italiaanse EWC-coureur in de geschiedenis.

Canepa, afkomstig uit Genua, begon zijn carrière in het Italiaanse nationale kampioenschap voordat hij in 2005 zijn debuut maakte in de WorldSSP. Nadat hij in 2006 tweede werd in het Europese Superstock 600-kampioenschap, werd hij in 2007 uitgeroepen tot FIM Superstock 1000 Cup-kampioen.

Na dit succes maakte hij het daaropvolgende seizoen zijn debuut in het WorldSBK met een aantal wildcard-ritten en werd hij MotoGP-testrijder voordat hij in 2009 fulltime de overstap maakte naar de hoofdklasse. Na een indrukwekkende 16e plaats in het algemeen klassement tijdens zijn debuut in de MotoGP stapte hij in 2010 over naar de Moto2, waar hij 11 starts maakte voordat hij in 2011 terugkeerde naar de FIM Superstock 1000 Cup. In 2012 volgde een volledig seizoen in het WorldSBK en in 2013 eindigde hij als tweede in de FIM Superstock 1000 Cup.

Hij keerde terug naar WorldSBK voor de seizoenen 2014 en 2015 voordat zijn lange samenwerking met Yamaha begon toen hij in 2016 toetrad tot het GMT94 Yamaha EWC Team, dat dat jaar tweede werd in het Endurance World Championship, waarbij Canepa ook de officiële Yamaha Motor Europe WorldSBK testrijder werd.



In zijn rol als testcoureur verving hij de geblesseerde Sylvain Guintoli vier races tijdens het 2016 WorldSBK-seizoen, waarin hij vier keer in de top tien eindigde. Hij viel ook in voor de aan de kant geraakte Florian Marino in twee races dat jaar in het STK1000 Europees Kampioenschap, met een podiumplek (3e) op Donington Park.

In slechts zijn tweede jaar bij het GMT94 Yamaha Team werd hij de eerste Italiaan die een FIM Endurance World Championship won met de overwinning in 2016/2017. In dat proces werd hij ook de eerste Italiaan die de Bol d'Or won, waarna hij het volgende seizoen tweede werd.

Canepa maakte ook in 2018 zijn wildcard-optredens in het WorldSBK voor het Pata Yamaha Team, waar hij deelnam aan beide races op Donington Park en Misano, waar hij in beide races punten scoorde. Hij sloot zich vervolgens aan bij het YART Yamaha EWC Official Team voor het EWC-seizoen 2018/2019, waar hij meteen succes boekte door de 8 Uur van de Slovakia Ring te winnen en het seizoen als vierde af te sluiten.

In 2019 maakte hij ook zijn debuut in het MotoE-wereldkampioenschap en werd negende in het algemeen klassement, een resultaat dat hij het jaar daarop zou herhalen. In zijn tweede seizoen bij het YART-team zorgden overwinningen in Estoril en Sepang voor de tweede plaats in het FIM Endurance World Championship van 2019/2020.



In die periode werd hij ook de Yamama WorldSBK-rijdercoach, waardoor hij naast zijn taken als testrijder een nog actievere rol ging spelen in de paddock. Dit wierp zijn vruchten af in 2021, toen Yamaha het WorldSBK-kampioenschap won. In 2022 keerde hij terug naar het MotoE-wereldkampioenschap, waar hij zijn eerste podium in de klasse behaalde en het seizoen afsloot met een zevende plaats, terwijl hij ook deelnam aan het Italiaanse CIV Superbike-kampioenschap.

Canepa voegde daar in 2023 nog een EWC-titel aan toe na een verbluffend seizoen waarin YART de 24H SPA EWC Motos won, tweede werd tijdens de 24 Heures Motos in Le Mans en vierde werd tijdens de Bol d'Or om opnieuw tot kampioen gekroond te worden.

Het YART-team gaat met zes punten voorsprong naar de Bol d'Or, nadat het tweede werd bij de 24 Heures Motos in Le Mans, de 8 uur van Spa Motos won en een droompodium behaalde (tweede) bij de legendarische 8 uur van Suzuka.

Hoewel het winnen van nog een kampioenstitel de perfecte afsluiting zou zijn van een ongelooflijke carrière, zal Canepa, wat er ook gebeurt in de Bol d'Or, de geschiedenis ingaan als een van de meest succesvolle EWC-rijders aller tijden en lid zijn van een eliteclub van mensen die alle drie de grote 24-uursraces hebben gewonnen (Spa, Le Mans en de Bol d'Or).



Niccolò Canepa, Yamalube YART Yamaha Officieel EWC Team
“Het is een fantastische reis geweest! Ik begon met minibikes toen ik nog maar negen jaar oud was en toen ik 19 was, reed ik al op een MotoGP-motor. Ik heb het geluk gehad van een ongelooflijke carrière te kunnen genieten; natuurlijk waren er ook moeilijke momenten, maar als kind had ik nooit gedacht dat ik zoveel succes zou hebben en zoveel plezier aan deze sport zou beleven. Ik heb alles gegeven om te racen, maar ik heb veel meer teruggekregen dan ik had verwacht en ik heb twee EWC-titels gewonnen en één in Superstock. Hopelijk kunnen we er na de Bol d'Or drie halen in EWC.

Ik heb de kans gehad om in veel kampioenschappen te racen, zoals MotoGP, WorldSBK, EWC, WorldSSP, Moto2 en MotoE. Ik ben blij met wat ik heb bereikt. Als coureur weet je wanneer het tijd is om te stoppen en het voelt als het perfecte moment om na de Bol d'Or met pensioen te gaan. Ik denk nu al aan nieuwe uitdagingen en het begin van een nieuw hoofdstuk in mijn leven.

Natuurlijk zal ik het racen, mijn ploegmaats en mijn R1 missen, maar ik denk dat de tijd rijp is. Ik wil iedereen bedanken die me tijdens mijn carrière heeft gesteund, vooral mijn familie en vriendin en degenen met wie ik paden heb gekruist die me hebben geholpen of die me iets hebben geleerd. Het was een genoegen om onderweg zoveel mensen te ontmoeten en ik kijk uit naar het volgende avontuur, waarin ik het Yamaha-blauw zal blijven dragen!”


Mandy Kainz, Yamalube YART Yamaha EWC Official Team - Teammanager
“Het was een waar genoegen om met Niccolò te werken. Hij is niet alleen een ongelooflijke rijder, maar ook een geweldige vent. Hij is een integraal onderdeel geweest van het succes van YART sinds hij bij het team is gekomen en zijn houding, bekwaamheid en teamwork zijn ongeëvenaard. We zijn één grote familie bij YART en Niccolò maakt daar een groot deel van uit sinds hij bij het team is gekomen. Ik ben ontzettend trots op wat we samen hebben bereikt en hij zal erg gemist worden.

Ik wil hem bedanken voor alles wat hij aan het team heeft gegeven. Het voelt goed dat hij afscheid neemt na zo'n ongelooflijk seizoen en ik weet dat het podium op Suzuka een lang gekoesterde droom voor hem was, net als voor mijzelf en de rest van het team. Hij zal nu al de geschiedenis ingaan als een van de meest succesvolle EWC-coureurs ooit, maar hij heeft de kans om in de Bol d'Or nog een keer zijn naam in het recordboek te schrijven door een derde titel voor hem veilig te stellen en back-to-back titels met YART. We willen hoog eindigen en samen nog meer geschiedenis schrijven, zodat hij zijn illustere carrière op de best mogelijke manier kan afsluiten.”


Andrea Dosoli, Yamaha Motor Europe Road Racing en R&D Manager
“Niccolò heeft een ongelooflijke carrière achter de rug en maakt al bijna tien jaar deel uit van de Yamaha-familie. Hij heeft in elk groot kampioenschap geracet en successen behaald, waarbij hij zijn fantastische rijcapaciteiten heeft laten zien, ongeacht de machine. Toen hij in 2016 bij GMT94 kwam, voelde hij zich meteen thuis op de R1 en maakte hij meteen indruk. Hij werd tweede in zijn eerste EWC-seizoen en won de titel in zijn tweede.

Hij heeft ook een grote rol gespeeld in ons succes in WorldSBK, niet alleen als officiële testrijder maar ook als rijderscoach en mentor. Het is moeilijk uit te leggen hoe groot de impact is die hij heeft gehad bij Yamaha. Zijn schat aan ervaring, zijn technische achtergrond en zijn geweldige houding ten opzichte van teamwerk hebben allemaal bijgedragen aan zijn succes en hij kan erg trots zijn op wat hij heeft bereikt. In de loop der jaren heeft hij niets van zijn tempo en competitiedrang verloren, wat bleek uit YART's sensationele 2023 EWC-titeloverwinning, en hij zal de geschiedenis ingaan als een van de meest succesvolle endurancerijders aller tijden.

Het zou de perfecte manier zijn om zo'n illustere carrière af te sluiten met zijn derde EWC-titel in de Bol d'Or, maar wat er ook gebeurt, Niccolò kan zijn hoofd hoog houden en heel trots zijn op wat hij heeft bereikt. Wat er ook gebeurt, Niccolò kan zijn hoofd hoog houden en erg trots zijn op wat hij heeft bereikt. Zijn carrière als rijder mag dan ten einde lopen, dat betekent niet dat hij de Yamaha-familie verlaat en we kijken er nu al naar uit om in de toekomst met hem samen te werken aan een aantal spannende nieuwe projecten.”