EWC Take Five met Jean-Baptiste Ley
Warner Bros. Discovery Sports promoot de EWC sinds 2015. Welke prestaties en momenten springen eruit?
“We kregen van de FIM de kans om een kampioenschap te promoten dat bestaat uit geweldige evenementen, geweldige rijders en geweldige teams. Met hun voortdurende steun, de niet-aflatende hulp van de FIM, de bijdrage van onze commerciële partners, de steun van onze fans en onze ongeëvenaarde live-uitzending, zijn we in staat geweest om het EWC te versterken en naar een hoger niveau te tillen.
De belangstelling voor het kampioenschap groeit, zowel op locatie als online, met fans die niet alleen evenementen bezoeken maar ook de prestaties van het EWC volgen via hun apparaten, met name op onze social media-kanalen. We hebben een aanzienlijke groei van onze fanbase gezien, met 216.000 toeschouwers bij onze races en 71.000 nieuwe volgers op sociale media in 2024. In hetzelfde jaar genereerden we 159 miljoen impressies en 182 miljoen videoweergaven, wat een stijging van +50% in impressies en een stijging van +119% in videoweergaven betekent ten opzichte van het vorige seizoen.
Maar het promoten van de EOR is een continu proces dat investeringen, hard werk en toewijding vereist. We hebben geholpen om het niveau van het kampioenschap te verhogen op het gebied van professionalisme en presentatie, wat weer heeft bijgedragen aan het spektakel op het circuit. Er is echter nog veel meer te doen als we in de toekomst naar een vijfde evenement toewerken en het aantal inschrijvingen blijven verhogen.”
Je hebt de EWC 2024 beschreven als een seizoen van primeurs, waarom is dat?
“Niet alleen stelde een regelwijziging Superstock-teams in staat om de twee 24-uursraces voor het eerst met vier rijders te starten, wat een zeer succesvolle zet was, er nam ook een motorfiets deel die 40 procent duurzame brandstof van biologische oorsprong gebruikt en andere milieuvriendelijke producten gebruikt. Team Suzuki CN Challenge won de Experimental-klasse met een mooie achtste plaats algemeen.
De Belgische ronde van de EWC ging van 24 uur naar de 8 uur van Spa Motos. Gino Rea's herstel van een ernstige blessure resulteerde in zijn eerste EWC start sinds juni 2022 toen hij deelnam aan de 24 Heures Motos. Dan Linfoot markeerde zijn eerste jaar voor Yoshimura SERT Motul door in alle vier de races op het podium te finishen en de Suzuki-aangedreven equipe aan de algemene EWC-titel te helpen.
Er was ook een eerste FIM Endurance World Cup voor Teams-titel voor National Motos Honda FMA. In Spa boekte Team Aviobike by M2 Revo zijn eerste overwinning in de EWC Superstock-categorie, ook een primeur voor het merk Aprilia. De volgende maand op Suzuka nam de Franse MotoGP-ster Johann Zarco voor het eerst deel aan een EWC-race en hielp Team HRC with Japan Post aan de overwinning. Suzuka was ook voor het eerst een ronde van de FIM Endurance World Cup.
BMRT3D maxxess Nevers reed zijn eerste seizoen in de Formula EWC nadat het was afgestudeerd van Superstock. Christian Gamarino, die deel uitmaakte van Team 33 Louit April Moto dat in 2023 de Superstock-kroon won, stapte na zijn aanwerving door Kawasaki Webike Trickstar ook over naar de Formule EWC, terwijl Yamaha zijn prestigieuze R7 European SuperFinale voor het eerst organiseerde tijdens een EWC-evenement als onderdeel van het Bol d'Or-weekend.”
Zoals je zegt, Team Suzuki CN Challenge was een opmerkelijke primeur. Hoe belangrijk is dit project voor de toekomst van de EWC?
“Het omarmen van duurzaamheid blijft een belangrijke prioriteit en uitstekende initiatieven zoals de Team Suzuki CN Challenge zijn niet alleen van vitaal belang voor het voortbestaan van de motorsport, maar ook voor de toekomstige kracht van de motorfietsindustrie. Als ondertekenaar van de UN Sports for Climate Action, heeft WBD Sports zich geëngageerd om de uitstoot van haar kampioenschappen te verminderen met 50 procent tegen 2030 en netto nul te bereiken tegen 2040.
We juichen Suzuki Motor Corporation toe voor deze waardevolle stap en we streven ernaar om soortgelijke initiatieven te ondersteunen en om verdere vooruitgang te boeken op het gebied van emissiereductie in de toekomst. Bovendien, in het kader van onze ISO20121 certificering, is het onze plicht om duurzame praktijken te implementeren met als doel het verminderen van de milieu- en sociale impact van de grootschalige internationale evenementen die we promoten.”
Piekeren over de toekomst, wat staat de EWC in 2025 te wachten?
“De EWC staat er goed voor, maar de afgelopen seizoenen hebben we het gevoel gehad dat er een stukje van de puzzel ontbrak. Elk seizoen komen er nieuwe deelnemers bij, maar we willen het aantal deelnemers verhogen om de toekomst van de discipline te versterken. Om dit te bereiken hebben we een piramide ontwikkeld die niet alleen de toegang tot enduranceracen vereenvoudigt, maar ook een duidelijk pad uitstippelt voor progressie met dezelfde basismotor, maar op verschillende niveaus van prestaties en technische voorbereiding.
We weten dat de interesse er is, we moesten alleen een platform creëren dat de EWC toegankelijker maakt. We zijn ervan overtuigd dat de volledig nieuwe FIM Production World Trophy (PWD) dit startpunt zal bieden en we zijn blij dat we de volledige steun hebben van de FIM en de racepromotors om dit voor 2025 en de komende jaren te realiseren. Tegelijkertijd zijn we verheugd om samen te werken met Yamaha Racing aan de nieuwe Yamaha R7 Endurance Series, een spannende ondersteuningscategorie. Het is een geweldige kans voor rijders en teams om de EWC te ervaren tijdens twee evenementen - de 24 Heures Motos en de 8 Hours of Spa Motos - voordat ze deze in de toekomst volledig omarmen.”
En hoe zit het met de kalender voor het komende seizoen?
“We zijn erg blij dat we ook in 2025 weer kunnen rekenen op vier pijler-evenementen, de 24 Heures Motos, de 8 Uur van Spa Motos, de 46e Coca-Cola Suzuka 8 Uur en de Bol d'Or als ruggengraat van het EWC. Niet alleen hebben deze evenementen de fans veel onvergetelijke momenten bezorgd, ze hebben ook gezorgd voor een mate van stabiliteit waardoor het EWC zich steeds verder heeft kunnen ontwikkelen. We blijven ons echter inzetten om de EWC-kalender uit te breiden en blijven naar dat doel toewerken.
Op dit moment is het niet realistisch vanwege de hogere kosten voor de teams, zelfs met de sterke logistieke ondersteuning die WBD Sports in het verleden heeft geboden. Daarom hebben we, in nauwe samenwerking met de FIM, onze ontwikkeling gericht op het versterken van de EWC piramide en het versterken van de endurance basis. Dit is essentieel voor het koesteren van nieuw talent en het waarborgen van de voortdurende groei van enduranceracen. Gezien de significante toename in prestaties en professionaliteit onder de EWC en Superstock teams in de afgelopen jaren, was het cruciaal voor WBD Sports om zich te concentreren op het zo betaalbaar en toegankelijk mogelijk houden van het kampioenschap voor nieuwkomers.
Met een succesvol format van vier races en de creatie van de nieuwe FIM Production Trophy, biedt het EWC nu een platform voor alle categorieën teams: van de kleinste, gepassioneerde privérijders die een aantal van de meest inspirerende menselijke verhalen in de enduranceracerij hebben geschreven, tot de topteams die door fabrikanten worden ondersteund en die elk seizoen weer voor een ongelooflijk spektakel en spannende gevechten zorgen.”