Zoeken

Techniek: CeraCarbon inside upside down

Shake down

15 juni 2015
Inhoudsopgave
Techniek: CeraCarbon inside upside down
Brightlands Chemelot Campus
Shake down

CeraCarbon

Een maand na de presentatie van de buis in Assen konden de eerste CeraCarbon binnenpoten in Italië op SBK niveau worden getest, waarna op 12 juni de shake down test op het circuit van Zolder stond ingepland. “Ik had natuurlijk kunnen wachten totdat het product compleet is uitontwikkeld, maar ik ben niet bang om op m’n bek te gaan. Daarom heb ik jullie hier vandaag ook uitgenodigd, om bij deze allereerste praktijktest aanwezig te zijn. Als we falen dan mag je dat ook best schrijven, we rijden vandaag met versie 1 en 2, in het labo liggen versie 3, 4 en 5 al klaar.” Bescheidenheid is de Limburger vreemd, zijn ambitie is om in 2017 met dCeraCarbone CeraCarbon upside down in de MotoGP of het WK Superbike te staan. “De CeraCarbon inside voorvork is in eerste instantie voor de high-end markt bedoeld, voor coureurs op IDM, BSB of hoger niveau. We hebben ook al coureurs op dat niveau op het oog om de voorvork verder te testen, maar daar kunnen we op dit moment nog geen uitspraken over doen.”

Dat Coumans een enorm risico heeft gelopen blijkt na afloop van de eerste –korte- run, als bij de ene motor een haarscheur en bij de andere een lekke vorkpoot wordt geconstateerd. Verbazing alom, juist omdat de vorken in Italië al veel zwaarder zijn belast dan tijdens de eerste verkenningsrondjes. Omdat op het oog niet te zien is of de haarscheur in de Teflon coating zit of in de keramiek wordt geen risico genomen en wordt de standaard voorvork weer gemonteerd, wCeraCarbonat wel als voordeel geeft dat het verschil tussen de twee vorken kan worden gevoeld. De vermeende lekkage bij de andere vork is na enkele runs verleden tijd, waardoor in de loop van de dag het tempo kan worden opgevoerd, het vertrouwen bij beide testpiloten van BRS Suspension Works groeit en de voorvork steeds zwaarder wordt belast.

In iets meer dan tweeënhalve maand tijd is de Steinse ondernemer Roeland Coumans erin geslaagd om een werkend prototype te bouwen van een CeraCarbon inside upside down voorvork, een revolutionaire vinding die wel eens een nieuw hoofdstuk zou kunnen gaan toevoegen aan de geschiedenis van de voorvork. Naast het voordeel van het lagere (1,5 kilo bij een samengestelde vork) onafgeveerde gewicht (minder massatraagheid, waardoor het voorwiel het wegdek beter zal volgen en er dus meer gevoel aan de voorkant is), kun je in theorie met carbon zelfs nog veel verder gaan. Omdat de stijfheid veel nauwkeuriger dan bij staal kan worden bepaald, kan in theorie de vorkpoot op elk circuit worden aangepast. Dat klinkt misschien als toekomstmuziek, maar als het aan Coumans ligt rijdt de MotoGP in 2017 met zijn CeraCarbon inside voorvork.

Bluf? Niet als je ziet wat in iets meer dan tien weken al is bereikt. De volgende testen staan al ingepland en Motorfreaks zal het project van dichtbij blijven volgen. Wij hebben al de toezegging als eerste journalisten de voorvork te mogen testen.