Techniek: CeraCarbon inside upside down
Brightlands Chemelot Campus
Inhoudsopgave |
---|
Techniek: CeraCarbon inside upside down |
Brightlands Chemelot Campus |
Shake down |
“Twee maanden geleden hadden we niet meer dan alleen dit,” vertelt CeraCarbon uitvinder en eigenaar van het in Stein gevestigde Ceradure Roeland Coumans, en toont me het een meter lange vierkante carbon fiber buisprofiel, waar aan een zijde keramiek is aangebracht. De Bourgondisch gezellige Limburger pakt daarbij een vijl ter hand om het bijzondere van het profiel te laten zien. De carbon zijkanten worden direct door de vijl beschadigd, maar het enige wat slijt als de vijl krachtig over de keramiek heen en weer wordt bewogen is de punt van de vijl zelf. Ook harde klappen met de vijl deert de keramiek niet. “keramiek is ontzettend slijtvast maar als je het een tik geeft dan spat het normaal gesproken meteen in duizend stukjes uiteen, en daar hebben wij een oplossing voor weten te vinden,” aldus Coumans.
Coumans heeft met zijn bedrijf Ceradure de afgelopen tien jaar al een behoorlijke naam in de auto en motor- en wielersport gemaakt. Voor de motorsport zijn hoogwaardige achtertandwielen voor professioneel gebruik ontwikkeld, lichtgewicht aluminium tandwielen die van een speciale gepatenteerde keramische coating zijn voorzien en met een zwarte Teflon coating zijn afgewerkt die ervoor zorgt dat de tandwielen vuilafstotend en zelfs smerend zijn. Ceradure achtertandwielen worden veel in de Motocross en Enduro gebruikt. Daarnaast heeft Ceradure voor wielrenners een slechts 85 gram wegende 10-speed cassette ontwikkeld en heeft het bedrijf naam en faam gemaakt in de autosport met Ceradure remschijven, die voor een nóg kortere remweg moeten zorgen.
Met zijn kennis op het gebied van keramisch coaten ging Coumans een nieuwe uitdaging aan, waarvoor hij een groot toepassingsgebied ziet: het keramisch coaten van carbonfiber. “Toen ik het idee lanceerde dachten veel mensen dat het onmogelijk was,” aldus Coumans, “maar drie maanden later staan we hier. We hebben met het concept ingeschreven bij de Smart Materials Accelerator van de Brightlands Chemelot Campus, een initiatief van de gemeente Sittard-Geleen. Uit de 5.000 inschrijvingen werden wij samen met nog negen bedrijven op 31 maart gekozen, waarna we op de campus aan de slag konden om het product verder te ontwikkelen.” Drie weken later werd het vierkante profiel op het WK Superbike gepresenteerd en werd ter plekke besloten tot het ontwikkelen van de CeraCarbon inside upside down voorvork.
De grote uitdaging zat er voor Coumans in eerste instantie in om de CeraCarbon upside down voorvork eenzelfde stijfheid te geven als een traditioneel stalen upside down, die maar liefst anderhalve kilo zwaarder is. Door te experimenteren met verschillende wanddiktes en lamineermethodes – wat deels al vanachter de computer gebeurde, werd de stijfheid van de buis op het beoogde niveau gebracht. De keramiek zorgt voor de slijtvastheid, een coating van slechts enkele micrometers is voor het verlagen van de frictie aangebracht. Hoewel de samenstelling van de buis op de computer exact kon worden bepaald en de vorkpoot enkele weken geleden in Italië op een testbank al succesvol op SBK niveau was beproefd, bleef het spannend om te zien of de vork ook de praktijktest zou doorstaan. Je kunt rekenen en op een bank testen tot je een ons weegt, er gaat uiteindelijk niets boven de keiharde praktijk.