Zoeken

Nader bekeken: Triumph 2018 Tiger

Tiger 1200 Explorer

7 november 2017

Tot nu dus. Voor 2018 krijgen we een compleet nieuwe Explorer die alles moet kunnen wat de oude kan, maar dan nog beter. En dat begint bij een forse vermageringskuur. Tot 10 kilo (afhankelijk van het uiteindelijke type) is bespaard en dat is vanzelfsprekend goed te merken. Verder is de zit-ervaring veranderd door een nieuw zadel, maar ook een herziene positie van het stuur en een andere geometrie. Samen met de nieuwe offroad features moet dit een nieuwe rijervaring verzorgen. Inderdaad, de Tiger is onder andere doorontwikkeld om meer op onverhard gericht te worden.

Tenminste, dat is afhankelijk van het type dat je kiest. Zoals voorheen is de motor opnieuw verkrijgbaar als XR, XRx, XRt en zelfs een extra lage Low Ride Height is direct leverbaar. De XC komt als ‘basic’ XCx en vol uitgeruste XCa. Verder stapt Triumph ook in de nieuwe generatie met Adaptive Cornering Lights, een feature die uitermate goed werkt bij de Oostenrijkse competitie. Een nieuw cruisecontrol, nieuw full color TFT display, LED verlichting rondom, nieuwe stuurschakelaars (eindelijk!) met ‘backlight’, wat we kennen van de concurrent uit Italië, verwarmde handvatten, Shift Assist voor moeiteloos op- en terugschakelen, keyless contact voor de luxere modellen en een Off Road Pro mode op de XC modellen. Het lijkt erop dat Triumph alle top tech features van de concurrenten heeft gecombineerd en in de Explorers heeft gestoken.

Daarmee is de motor dus niet zomaar een antwoord meer op één, maar op alle concurrenten. De lat ligt lekker hoog.

Het motorblok is uiteraard niet vergeten en volgens opgave is de claim voor de titel ‘krachtigste cardanaangedreven motor in z’n klasse’ met 141 pk veiliggesteld. Een nieuwe tuning moet de motor nog soepeler maken bij lage toeren en uiteraard is sound engineering ook niet vergeten. Nou is een driecilinder sowieso al goed voor een soepele vermogensafgifte, dat moet met het nieuwe blok nog eens onderstreept worden.

Wil je tegenwoordig nog meetellen, dan heb je ook elektronisch je zaakjes op orde en dat gaat verder dan simpel een mapping en ABS of tractiecontrole, dus doet ook bij de Explorer de IMU z’n intrede. Het effect daarvan kennen we: bochten-ABS en tractiecontrole, betere ride by wire, wheeliecontrole, een mate van driftcontrole onder offroadcondities en vanzelfsprekend een overeenkomstig werkende elektronisch veringpakket.

Ergonomisch is het zadel verstelbaar in zithoogte tussen 835 en 855mm, het verkiesbare lage zadel is nog een 20mm extra lager.

Samengevat zijn de verbeteringen als volgt: een quickshifter met autoblipper, LED verlichting met bochtenlichten, een nieuwe carbon uitlaat, 5 inch TFT display, nieuwe backlight knoppen, een  extra “Off Road Pro’ rijmodus met optie ABS en TC volledig uit te zetten, Keyless contact, nieuw cruise control op de linker stuurhelft (joepie!), Brembo Monobloc remmen, hill hild control, elektrisch verstelbaar scherm, bochten-ABS en traction control en meer.