Zoeken

Nader bekeken: Triumph 2018 Tiger

Flink verfijnd

7 november 2017
Voor 2018 pakt Triumph haar Tigers flink aan. Zowel de 800 als de 1200 krijgen een stevige makeover. We kijken eens wat er allemaal veranderd is.

De Tiger is voor Triumph altijd al een belangrijk model geweest. Dat was al zo sinds 1939, toen de eerste Tiger T100 de naam introduceerde in het gamma. Sindsdien heeft de Tiger altijd een rol gespeeld. Na de sluiting van de fabriek en de opstart van de nieuwe fabriek, duurde het even voordat de Tiger opnieuw z’n intrede deed, maar sinds dat moment opnieuw een kenmerkend model werd. Gewoon, omdat het kan...De Tiger is sinds de herintreding de koepelnaam voor alle Allroad modellen van het merk en dat laatste kwam pas echt tot uiting sinds de Tiger niet alleen als 1050, maar ook als 800 en 1200 verkrijgbaar was.

Hebben we het over de Tiger 1200, dan begint het verhaal in 2012. In een openlijke aanval richting de BMW GS stond daar plotseling de grote broer van de succesvolle en opvallend goede en laagdrempelige Tiger 800. Daar is nooit moeilijk over gedaan, Triumph erkent het bestaan van diens grootste concurrent en probeert ze in een directe aanval te pakken op z’n eigen sterktes. Dus komen we bijvoorbeeld ook een verstelbaar zadel tegen, een cardanaandrijving - op dat moment een unicum en nog nooit eerder vertoond door de Britse fabriek.  Maar de lijst gaat verder. Ride by wire was Triumph heel vroeg mee, de Tiger heeft nooit anders gehad. Met mappings was het nog zuinig, maar ABS en Tractiecontrole waren standaard aanwezig. Een volledig display met bediening op het stuur, natuurlijk was dat er. Verstelbare ruit, dikke tank, echt een luxemachine, kilometervreter en reisgenoot in een.

De accessoirelijst was minstens zo indrukwekkend, met verwarmde zadels, handvaten, koffersets, uitlaten en alles aanwezig. Valbeugels, tassen met logo’s, noem maar op en het is mogelijk. Net als…

In 2015 volgde de eerste update en werd het gamma uitgebreid naar maar liefst zes nieuwe modellen: in de basis een XR en XC versie, met nuancering in de vorm van X, T en A met wisselende uitrusting in de vorm van spaak- of gietwielen, elektronische vering, verschillende rijmodi, hill hold control, elektrisch verstelbare ruit, bandenspanningsindicatie en een offroadmodus voor de dappere harten. Daarmee was de Explorer direct klaar voor de jaren die komen zouden. Direct werd het blok onder handen genomen voor nieuwe emissienormen, met meteen gelegenheid voor een andere vermogensopgave.