Zoeken

Nader bekeken: Lightning Strike

Als de bliksem

27 juni 2019

Lightning Motorcycle Corp. oprichter en CEO Richard Hatfield bouwt al langer E-Superbikes dan wie dan ook, en heeft er ook meer mee bereikt dan al z’n rivalen – tot aan het verslaan van een verbrandingsmotor in een direct vergelijk. De afgelopen vijf jaar heeft dit bedrijf uit Californië handgemaakte LS-218 straatfietsen aan de man gebracht die zijn gebaseerd op de Lightning die Richard Hatfield, de man achter Lightning: Apple is er groot mee geworden, dus waarom niet? Ontwikkeling in de VS, productie in Chinamomenteel nog de houder is van het landsnelheidsrecord voor elektrische motoren, waarvan er z’n 40 zijn gebouwd voor klanten wereldwijd voor het heftige prijskaartje van $28.888. Vanaf. Waarmee Lightning ondanks z’n indrukwekkende prestaties en mega-exclusiviteit tot nu de E-motor wat prijs betreft geheel in lijn ligt met de huidige norm. 

Richard Hatfield heeft nu echter de financiële comfortzone verlaten, door een elektrische motorfiets te ontwikkelen die qua prijs én performance kan wedeveren met een verbrandingsmotor. De Lightning Strike moet worden gezien als een kleinere ‘600 Supersport’ versie van de LS-218 Superbike, die wat prestaties betreft nog steeds tot de verbeelding zal spreken, maar in de Verenigde Staten voor de super competitieve prijs van slechts $ 12.998 excl. belastingen over de toonbank gaat wanneer ‘ie daar in juli leverbaar zal zijn. 

 

Geëngineerd voor het circuit maar gedesignd voor de straat wordt de Strike opgeven voor een vermogen van 90 pk en 244 Nm koppel, bij een rijklaargewicht van 206 kilo met 10 kWh accu, wat bij de duurdere ($19.998 + belastingen) Strike Carbon Edition tot 120 pk is opgekrikt (bij een gelijk gebleven koppel van 244 Nm), nu met dubbel zo sterke 20 kWh accu, bij een rijklaargewicht van nu 219 kilo. Hier is 't dus mee begonnen, met de LS-218. Da's zeg maar de Tesla Model S onder de elektrische motorenDaar tussenin zit nog de Strike Mid-Range, die dezelfde performance levert als de standaardversie, maar dan met 15 kWh accu voor een grotere actieradius, voor het prijskaartje van $16.998 plus belastingen.

De Lightning Strike Carbon Edition is de high-end versie van het nieuwe model, met volledige carbonfiber kuip die in Lightnings eigen carbon studio met de hand is gemaakt. Deze versie wordt zoals gezegd aangedreven door de krachtigste versie van de elektromotor met een vermogen van 120 pk en een koppel van 244 Nm, en het sterkste accupakket van 20 kWh met Level 3 snellader als standaard. Daarnaast heeft Lightning de Carbon Edition voorzien van volledig instelbare Öhlins vering voor en achter, Brembo Monobloc remmen en een AIM Strada race-dashboard met ingebouwde laptimer en op GPS gebaseerde datalogging. Tot slot onderscheidt de Carbon Edition zich door een hogere topsnelheid van
Zeg nou zelf, dit ziet er toch sexy uit?

Het verschil in zithouding tussen de LS 218 en de Strike

Kost een paar dollar extra, maar dan heb je wel topspullen van Brembo en Öhlins op je Strike
150 mijl per uur, ofwel 240 km/u, waar dat bij de Standard en Mid-Range versies ‘slechts’ 135 mph – 215 km/u – is. 

Alle drie de versies worden aangedreven door Lightnings eigen nieuwe vloeistofgekoelde 150V driefasen wisselstroom inductiemotor, die wordt gevoed door eveneens in eigen huis ontwikkelde accupakketten waarbij gebruik wordt gemaakt van lithium-ion pouch-cellen. Deze worden gemonitord door Lightnings eigen vloeistofgekoelde inverter compleet met geïntegreerd thermisch managementsysteem en een real time datacollectie van de status van laden en toestand van elke afzonderlijke polymeer cel.

Lightning geeft je de keuze uit drie verschillende accupakketten, zodat je zelf de beste afweging kunt maken tussen prijs en reikwijdte. Het instapmodel Strike Standard is van een 10 kWh pakket voorzien, waarmee je 110 – 160 kilometer ver moet kunnen komen bij gecombineerd stad/snelweg gebruik. De Strike Mid-Range heeft een 15 kWh pakket met 170 – 240 kilometer actieradius op basis van hetzelfde gebruik, terwijl het topmodel Strike Carbon Edition een 20 kWh accu heeft met 240 – 320 kilometer actieradius. Nu moeten we daar wel bij aantekenen dat dit de cijfers zijn die door Lightning worden geclaimd, we hebben dat tijdens de korte kennismaking met het prototype niet kunnen checken.