Zoeken

Nader bekeken: Lightning Strike

Develop in US, build in China

27 juni 2019

Met een standaard CCS (Combined Charging System) kan er afhankelijk van het model een Level 1, Level 2 of Level 3 laadconnector worden gebruikt. Level 1 kan in een 220 volt stopcontact worden geplugd voor een vollading 0-100% in 8 uur, typisch voor ’s nachts laden. Level 2 doet dezelfde 0-100% lading in 2-3 uur bij het groeiende netwerk van laadstations, terwijl de Level 3 gelijkstroomlader een 0-100%
De nieuwe fabriek in San Jose, waar alle ontwikkeling en eindassemblage wordt gedaan 

De productie van de elektromotoren en accu's wordt in Lightnings Chinese fabriek gedaan
lading in slechts 35 minuten doet. De Strike Standard is standaard van zowel de Level 1 en Level 2 connector voorzien, voor de Level 3 moet $1.500 extra op tafel worden gelegd. De standaard lader heeft een capaciteit van 3,3kW, voor de Strike Standard en Strike Midrange is ook een optionele 6,6kW lader beschikbaar, wederom voor $1.500 extra.

Dankzij z’n competitieve prijs zou de Lightning Strike serie wel eens de tweewieler equivalent worden van Tesla’s Model 3 elektrische auto en volgens Hatfield zijn die scherpe prijzen te danken aan een complete herstructurering van zijn bedrijf, inclusief de opening van twee nieuwe Lightning Motorcycle fabrieken, elk een kleine 2.000 m2 vloeroppervlak. De eerste fabriek ligt in het hart van Silicon Valley in San Jose, Californië op slechts 30 kilometer van de Apple Campus in Cupertino en is vijf keer zo groot als de oude fabriek in San Carlos, waar de productie van de LS-218 is gestart. De andere fabriek staat in China, in de stad Quzhou 400 kilometer ten zuiden van Shanghai en dichtbij de QJ Benelli en KTM-CFMoto fabrieken, evenals het hoofdkantoor van Moto Morini’s nieuwe eigenaar ZhongNeng.

“De belangrijkste reden voor ons om een fabriek in China te openen is omdat we weten dat we deze motoren voor een scherpe prijs en in een bepaald volume moeten kunnen produceren om wat prijs betreft competitief te zijn met verbrandingsmotoren,” legt Hatfield uit. “We doen de engineering en productontwikkeling in Californië, daarna wordt in China het merendeel van de onderdelen geproduceerd en naar Amerika verscheept, waar we de motoren assembleren voor de Noord-Amerikaanse markt en bepaalde exportmarkten. Daarna wordt elke motor als CKD (Complete Knockdown) kit naar de dealers in de Verenigde Staten en onze distributeurs in andere landen verscheept, waar ze lokaal met de hand worden afgemonteerd. We zullen ook complete Het is wel een open duur natuurlijk, maar hij gaat echt als de gesmeerde bliksemmotoren in China gaan produceren, voor marken waarvoor dat geografisch gunstiger is – niet alleen China zelf, wat we als een essentiële markt voor Lightning zien, maar met name ook India. China gaat de komende jaren absoluut een van de grootste markten voor elektrische motorfietsen worden in tegenstelling tot scooters, maar we denken dat het in India ook gaat lopen, als antwoord op de milieuproblemen die ze daar hebben. Er is veel politieke wil voor elektrische motoren in de centrale regering van India, ze gaan daar steeds strengere emissie-eisen krijgen en het zal steeds moeilijker gaan worden om goedkope verbrandingsmotoren te blijven produceren. De twee grootste motormarkten ter wereld zullen de komende jaren samen de focus op elektrische motorfietsen gaan leggen en Lightning zal daar dan zijn om ze op hun wenken te bedienen.” Wat Richard Hatfield in feite dus doet is de Applestrategie, Moet zeggen dat die grap in het Engels toch beter klinkt, Grease Lightning...de ontwikkeling doen in Silicon Valley en daarna het eindresultaat produceren in China. Het debuut van de Strike is dus de eerste zet van een bewezen strategie, eenzelfde strategie die in Europa bijvoorbeeld door Mash wordt toegepast. 

Volgens Hatfield zal de productie van de Strike Carbon Edition nog deze zomer in San Jose worden opgestart, later gevolgd door de Strike Standard versie, waarbij de motoren online via de Lightning website kunnen worden besteld. Aangezien de Carbon Edition standaard al van alle beschikbare opties is voorzien hoeft deze niet bij bestelling nog eens te worden geconfigureerd, zegt Lightning. Zodra de productie van de Standard en Mid-Range modellen wordt opgestart zullen klanten door Lightning worden gecontacteerd om de beschikbare opties te selecteren, inclusief accupakket, performance pakket met Öhlins vering, Brembo remmen en AIM Strada dashboard, plus de optionele 6,6kW lader en Level 3 gelijkstroom snellader.  

De Lightning Strike heeft de potentie om voor een doorbraak te zorgen in de markt voor elektrische motoren. Meer vermogen voor minder geld is potentieel een winnende formule voor deze volgende generatie E-bikes, waar performance en allure zijn gecombineerd in een prijsbewust pakket. Het blijft afwachten in hoeverre het debuut en de prijs van de Strike in impact gaat hebben op de gelijktijdig aangekondigde Zero SR/F, die al in productie is in Scotts Valley, Californië op slechts 50 kilometer van Lightnings hoofdkantoor.