Zoeken

Nader bekeken: BMW R18 Big Boxer

Tweede poging

8 december 2019

In 2018 verkocht BMW 165.566 motoren wereldwijd – een nieuw verkooprecord voor Europa’s nummer 1 voor wat financieel verkoopvolume betreft (KTM verkoopt weliswaar jaarlijks meer motoren, maar voor veel lagere prijzen). Vanaf 2020 hoopt BMW de jaarlijkse groeicijfers een flinke Allemaal de smartphones ingeleverd? Dan gaan we beginnen...boost te kunnen geven door eindelijk de Amerikaanse Cruisermarkt te kunnen tackelen, na eerder tussen 1997 en 2004 een mislukte poging te hebben gedaan met de R 1200 C, waarvan er in totaal 40.218 zijn geproduceerd. 

Als reden van het mislukte avontuur werd destijds door toenmalig CEO Dr. Herbert Diess (momenteel voorzitter van de VW Audi Group) gegeven dat de cilinderinhoud van de R 1200 C Boxermotor te klein was voor Amerikaanse begrippen. In plaats van de cilinderinhoud te vergroten besloot BMW echter zich op andere segmenten te gaan richten om het merk van faillissement te behoeden, wat resulteerde in een nieuwe generatie BMW motorfietsen, van F 800 paralleltwins tot K 1200 en S 1000 viercilinders. 

Diess’ opvolger en huidig CEO Dr. Markus Schramm, waarmee we eind vorig jaar nog een onthullend gesprek hebben gehad, heeft echter de handdoek weer opgepakt en een reeks motoren ontwikkeld die halverwege 2020 op de markt zullen worden gezet als 2021 modellen, aangedreven door de grootste
Het tweede Custom build project Revival Birdcage, onthuld in april 2019

Het begon echter november 2018 met deze 'The Departed' van het Japanse Custom Works Zon
Boxermotor die ooit door de Duitsers is ontwikkeld – toepasselijk de R18 Big Boxer genoemd. Details van de nieuwe boxermotor worden nauwgezet met media en daarmee ook potentiele klanten wereldwijd gedeeld, via een zorgvuldig uitgezette marketingstrategie die als doel heeft BMW in een adem te noemen met Indian en Harley-Davidson. Waarbij BMW trouw aan z’n roots is gebleven en heeft gekozen voor de Boxertwin in plaats van de in de Cruiserwereld V-twin configuratie.

Het marketingspel dat tot nu toe was gespeeld om het nieuwe Cruiser project onder de aandacht te brengen begon met een aantal custom built motoren die door de nieuwe R18 Big Boxer werden aangedreven. “The Departed,” van het Japanse Custom Works Zon maakte december afgelopen jaar zijn debuut tijdens de Yokohama Hot Rod Show en werd meteen verkozen tot Best of Show. April dit jaar volgde “Revival Birdcage” van de in Texas gevestigde Revival Cycles. Tot slot kwam BMW zelf met de eigen jaren ‘50 retro-geïnspireerde Concept R18, die op de Villa d’Este Concours in mei werd onthuld, gevolgd door een jaren ‘70 variant op hetzelfde thema op de EICMA in Milaan begin vorige maand: de Concept R18/2.

Al die tijd heeft BMW echter z’n lippen stijf op elkaar gehouden voor wat het inwendige van de massieve carters van de R18 boxermotor betreft. Buiten dan dat het, goh… verrassend, een 1.800cc boxermotor is waarvan de kleppen via stoterstangen worden bediend. Die chromen bussen verraden dat de kleppen door middel van stoterstangen en onderliggende nokkenassen worden bediendMaar een beetje motorliefhebber had dat natuurlijk al lang aan de dubbele buisjes aan de zijkant van de cilinders gezien. 

Tot nu. Een select groepje van 27 journalisten wereldwijd was uitgenodigd in BMW’s 473 hectare groot Miramas Test Center ten oosten van Marseille, een voormalig Indianapolis-stijl banked-oval speedway dat in 1986 is aangekocht en sindsdien constant heeft verbeterd en vergroot. Na eerst het gebruik van mobiele telefoons uitdrukkelijk te hebben verboden buiten de 3.000 m2 grote Motorrad werkplaats onthulden BMW executives onder leiding van Josef Miritsch, chef boxermotoren, en Kurt Böck, projectleider van de R18 sinds eind 2018 (naar daarvoor 10 aan de ontwikkeling van de S 1000 RR te hebben gewerkt) een compleet gedemonteerde R18 boxermotor die net een duurtest van 100.000 km op de Dyno, De krukas alleen al weegt bijna 9 kilogevolgd door 13.000 km op straat was ondergaan. Waarna alle ins en outs over de nieuwe Big Boxer werden onthuld. 

De compleet nieuw ontwikkelde, benzine-ingespoten (de showmodellen hadden allen Solex carburateurs) Euro 5 geschikte R18 Big Boxer doet bewust denken aan de OHV boxermotoren zoals door BMW Motorrad gebruikt tot het eind van de jaren ’60 van de vorige eeuw – maar dan met een grotere cilinderinhoud. “Ons doel was een authentieke BMW boxermotor te ontwikkelen die klassiek oogt, maar onderhuids moderne techniek huisvest,” zegt Josef Miritsch. “Het moeilijkste was om aan de Euro 5 geluid en emissie-eisen te voldoen zonder een impact te hebben op het traditionele uiterlijk. Maar het is ons gelukt.”