Zoeken

Honda' nieuwe drieluik: CBR500R, CB500F en CB500X

CBR500R

14 november 2012
Inhoudsopgave
Honda' nieuwe drieluik: CBR500R, CB500F en CB500X
CBR500R
CB500F
CB500X

Honda CBR500R_3

Net als de vorig jaar gelanceerde NC modellen beschikken de nieuwe CB500 modellen over eenzelfde rijwielgedeelte en motorblok, waar voor elk model specifiek de vormgeving is bepaald. De CBR500R moet daarbij het hart van de beginnend supersport liefhebber sneller doen kloppen, terwijl voor de liefhebbers van nakeds de CB500F en die van allroads de CB500X is uitgebracht. Honda CBR500R_2Met de drie modellen richt Honda zich op de beginnend motorrijder, die van een 125cc wil overstappen of aan het nieuwe A2 motorrijbewijs is gebonden. De motoren zullen daarnaast ongetwijfeld hun weg gaan vinden richting de meer ervaren motorrijder, die op zoek is naar een leuke fiets maar geen zin heeft om daarvoor flink de knip te moeten trekken.

Vlaggenschip van de nieuwe CB500 familie is de CBR500R, waarvan Honda tevens een cupracer heeft ontwikkeld die het volgens seizoen in de European Junior Cup – het bijprogramma van het WK Superbike – zal worden ingezet. De CBR500R heeft qua styling veel overeenkomsten met de Fireblade en ziet er een stuk serieuzer uit dan de CBR250R. Dat vette is niet alleen terug te vinden in de volwassen vormgeving, Honda CBR500R_8Honda CBR500R_9
Honda CBR500R_10
maar bijvoorbeeld ook in de remmen waarbij Honda aan de voorkant voor wavedisks heeft gekozen. Uiteraard is de fiets standaard van ABS voorzien, terwijl een 41 mm voorvork een een pro-link achterveer een goed contact met het wegdek moet garanderen.

Met een wielbasis van 1.410 mm, balhoofdhoek van 25,5 ° en naloop van 102 mm is de CBR500R van sportieve geometrie voorzien die niet veel afwijkt van z’n grote CBR600RR en CBR1000RR broers. De fiets wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 194 kilo en heeft een zadelhoogte van 790 mm, waarmee het een gemakkelijk te rijden fiets zal zijn. Het rijwielgedeelte is opgebouwd door een stalen rugframe, waarin de 471cc paralleltwin is gemonteerd. De tweecilinder heeft een vermogen van 35 kW, ofwel 48 pk, precies wat bij het nieuwe A2 rijbewijs is toegestaan. Om trillingen te voorkomen is een balansas achter de cilinders geplaatst, dicht bij het zwaartepunt van de machine. Net als bij de sportieve ‘RR’ motoren zijn ook bij deze paralleltwin de krukas en de twee versnellingsbak-assen in een traingelopstelling ten opzichte van elkaar geplaatst, waardoor het motorblok compact kon worden gebouwd.

We zeiden het al, de CBR500R ziet er zondermeer volwassen uit, wat de fiets aan z’n fraaie stroomlijn te danken heeft. Geen stuur, maar boven de kroonplaat geplaatste clip-ons en een dashboard waar een waslijst aan informatie uit af te lezen is. Uiteraard is de motor ook van Honda’s HISS contactslot voorzien, wat je verzekering zeker zal waarderen. In het kontje is zelfs ruimte voor een beugelslot voorzien. Voor de motor heeft Honda ook al flink was accessoires uitgebracht, waaronder zijkoffers, een bagagerek, een topkoffer, een hogere ruit, afdekkap van de duozit, beugelslot, verwarmde handvatten en een beschermhoes.

Honda CBR500R_4 Honda CBR500R_5

Honda CBR500R_6 Honda CBR500R_7