Zoeken

Interview Cora van Nieuwenhuizen

Achterop de fiets

8 mei 2020

Zelf heeft Cora van Nieuwenhuizen geen motorrijbewijs, maar ze gaat graag bij haar man Bert achterop: “Toen ik mijn huidige man leerde kennen, reed hij al zijn hele leven motor. Hij had een Triumph Bonneville en het sprak vanzelf dat ik bij hem achterop ging. Dat vond ik vanaf het begin af aan gewoon gaaf, ik ben dat blijven doen. We hebben een intercom, zodat we lekker met elkaar kunnen praten. Ik heb er wel eens over gedacht om zelf het rijbewijs te halen, maar dat komt er niet van. Bovendien zegt men dat je niet graag meer achterop wilt als je zelf kunt rijden. En dat vind ik nu juist zo leuk, lekker achterop met de armen om hem heen, gezellig. Het is de lol om je er helemaal aan over te geven. Ik hoef zelf nergens op te letten, ik kan om me heen kijken, geuren ruiken en relaxen. Dat gold vooral op de BMW K1600, die we later hadden. Die was erg comfortabel. Inmiddels hebben we een BMW S1000XR, dus ik heb qua comfort een stapje terug moeten doen. Binnenkort hopen we trouwens een keer op de elektrische Harley-Davidson LiveWire proef te rijden. Dat lijkt me apart.
Die ontwikkelingen gaan door. Veel mensen denken bij elektrisch rijden niet aan motorfietsen. Ze zijn dan verbaasd dat ik bij gesprekken over de laadinfrastructuur opmerk dat het wel handig is als we ervoor zorgen dat ook motorfietsen opgeladen kunnen worden.”

Races

Als de minister achterop gaat, is dat vaak niet voor een rondje rond de kerk: “We maken soms lange trips. We hebben een lange reis door Noorwegen gemaakt en we zijn de hele kustlijn van Schotland afgereden, dat was helemaal fantastisch. We hebben ook nog een stuk van Engeland meegenomen zijn drie weken onderweg geweest. Ook mooi was onze reis door Spanje, van Barcelona helemaal langs het noorden naar Portugal en weer terug. Heel gaaf. Voor ik minister werd, hadden we ook het plan opgevat om naar Rusland te reizen. Dat vonden ze hier niet zo’n goed idee, dus dat moet nu even wachten”, lacht Van Nieuwenhuizen, die ook nog een raceliefhebber blijkt: “We zijn naar de TT van het eiland Man geweest. Een neef van me is betrokken bij de racerij, zijn team deed daar mee. Ik ben ook wel eens in Hengelo geweest en naar Assen. Het afgelopen jaar heb ik daar de grote prijs mogen uitreiken, dat was supergaaf. Ik mocht met mijn man in het hokje staan waar de finishvlag werd gezwaaid. Dat is een topervaring waar je niet snel overheen kunt! Daarnaast hebben we ook Tasia Rodink van ProMeMo jaren gevolgd en een klein
beetje gesponsord. Het is erg leuk om te zien hoe goed zo’n meid meedoet met de mannen. We zijn naar een van haar races op Cadwell Park geweest, tijdens een stuk waar ze zelfs loskomen van de grond. Je weet niet wat je ziet, indrukwekkend!”.

Veilige kleding en helm

Een van de voordelen van motorrijden is, dat je onherkenbaar bent. Zeker als je een publieke functie hebt: “Met mijn motorpak aan en mijn helm op ben ik totaal incognito, dat is prettig. Verder ben je op de motor gewoon een van de motorrijders, met motorrijders onder elkaar. Dat geeft toch een soort familiegevoel”, aldus Van Nieuwenhuizen, die wel altijd een echt motorpak draagt. “Dat doe ik niet alleen omdat ik als minister een voorbeeldfunctie heb, ik wil gewoon veilig onderweg zijn. Als ik soms mensen in een korte broek en slippers op de motor zie zitten dan denk ik, je wil niet weten wat er van je overblijft als je valt. Het is ook nergens voor nodig, want er zijn tegenwoordig goeie doorwaaipakken. Normaal rijd ik in een dik leren pak, maar in Spanje had ik een doorwaaipak aan. Daarmee kun je prima met hele hoge temperaturen rijden.” Beschermende kleding is dus belangrijk. Helaas zijn de voorschriften op dat gebied niet in alle landen gelijk: “Ik denk dat het belangrijker is dat de eisen voor motorfietsen gelijk zijn; het zou wel mijn voorkeur hebben als dat ook voor kleding zou gelden. Soms moet je ook het voortouw nemen. We zijn nu bezig om voor Nederland te zorgen dat er een productiedatum in helmen komt te staan, zodat je weet hoe lang je je helm hebt. Een helm gaat nu eenmaal niet je hele leven mee. Ik probeer dat ook op Europees niveau aan te kaarten, maar daar vind ik niet veel gehoor. Waarschijnlijk omdat niet veel andere politici motorrijden”.