Zoeken

Verslag: Honda Track Experience Mettet

Snuffelstage

16 augustus 2019

 

Eind vorige eeuw kon je met goed fatsoen nog wel met je eigen motor aantreden bij een doorsnee circuitdag, maar wie tegenwoordig door de paddock van menig circuit-event slentert zal het opvallen dat er amper nog straatlegale motoren te ontdekken zijn. Het overgrote deel heeft z’n motor speciaal voor circuitdagen geprepareerd: alle overbodige spullen voor op straat gedemonteerd, de originele kuip netjes verpakt in bubbelplastic op zolder gelegd en een racekuip gemonteerd, terwijl bandenwarmers ervoor moeten zorgen dat elke trainingssessie meteen vanaf de eerste ronde er voluit kan worden geknald. Zouden ze bij ons in de uiterwaarden moeten aanleggen, zo'n circuit. Die Belgen hebben het maar mooi voor mekaar zoHeel normaal wanneer je in deze ‘Racing for Fun’ circuitrijden scene zit, maar voor wie nog nooit of slechts een enkele keer op een circuit heeft gereden is dat best wel intimiderend. Te intimiderend zelfs voor sommigen, die daardoor afhaken. Omdat ze het idee hebben een sta-in-de-weg op de baan te zijn en huiverig voor de gedachte links en rechts voorbij te worden geblaft, of omdat ze er niet de juiste motor voor denken te hebben. 

Precies om die reden werden bij ons in Nederland de laatste jaren nieuwe Track Experience initiatieven ontplooid, bedoeld voor iedereen voor wie een gewone circuitdag te extreem of intimiderend is. Om onder het toeziend oog van en begeleid door ervaren instructeurs op een afgesloten circuit te (leren) rijden. Honda was daar als de kippen bij en organiseerde op de Drentse heide de Honda Track Experience, waarbij ’s ochtends op het Junior circuit en ’s middags op het heilige asfalt van het TT
Vroeg uit de veren, maar niemand vandaag met een ochtendhumeur. Sfeer is superrelaxt, maar dat is Belgen wel toevertrouwd

Wij hadden het nog niet eerder gezien, maar waarom ook niet? Zolang er maar gas wordt gegeven 

Circuitrijden voor het hele gezin, dat idee. Hoewel, met de Monkey lijkt ons een beetje té...
circuit werd gereden. Door gasten met een Fireblade, maar ook gasten met een Africa Twin, Gold Wing of Fury. 

Na de succesvolle Nederlandse edities was afgelopen week het Belgische circuit van Mettet toneel voor de eerste Belgische editie van de Honda Track Experience, waarbij Honda Benelux nog een stap verder was gegaan ten opzichte van de Nederlandse editie: naast motoren in alle soorten en maten waren ook auto’s van harte welkom. Wel de sportievere Honda’s natuurlijk, zoals bijvoorbeeld een NSX of de Type R modellen, met een Honda Jazz hoefde je echt niet te proberen om de baan op te gaan. 

Als ik om iets na achten in de ochtend op de paddock van Mettet arriveer is de paddock al gevuld door een gemêleerd gezelschap, waarbij opmerkelijk genoeg Honda’s supersport familie de ondertoon voert. Buiten een verdwaalde CBR600RR zijn het voornamelijk de niet sportieve modellen die in de paddock staan opgesteld, veel Africa Twins, maar ook Naakte CB’s en zelfs twee Gold Wings, voor wie dit dé ultieme manier is om eens te ervaren wat de motor zoal kan. 

Precies dat is ook de doelstelling van de Honda Track Day, zo begint Frank Slabbynck van de Belgische circuit-event organisatie EYBIS, de organisator van de Honda Track Day. “Je moet het gewoon zien als een dagje rijden in de Ardennen, maar dan zonder tegenliggers, verkeersdrempels, flitspalen, voetgangers die oversteken, enz. Je kunt hier op een veilige manier aftasten waar de grenzen van je motor liggen, maar tegelijkertijd is het ook een snuffelstage voor motorrijders voor wie circuitrijden wel iets lijkt, Jongens, jullie moeten maar denken: 'de meeste regen valt gelukkig naast je...' Altijd lachen met die voorrijdersmaar daar op een relaxte manier mee willen kennismaken. Vergeet niet, er valt hier niets te winnen, dus inhalen op het scherpst van de snede is dan ook not-done. Voor de groepen waar inhalen is toegestaan, doe dat op het rechte stuk waar er de ruimte is.” 

Om het niet moeilijker te maken dan strikt noodzakelijk is wordt alleen de betekenis van de belangrijkste vlaggen uitgelegd: geel betekent gevaar en dus snelheid minderen en niet inhalen, groen betekent dat de situatie weer veilig is en rood is net als geel, maar met dat verschil dat de sessie is stilgelegd en je terug naar de pits moet gaan. Ook wordt nog even benadrukt dat mocht zich onverhoopt een incident op de baan voordoen, dat je dan vooral niet moet stoppen om te kijken hoe het met hem of haar gaat, maar dat aan de aanwezige Marshalls moet overlaten.