Zoeken

Verslag: Honda Track Experience Mettet

Veiligheid boven alles

16 augustus 2019

Dat veiligheid hoog in het vaandel staat bij EYBIS blijkt ook uit de procedure aan het eind van de sessie. Waar het bij de meeste circuitdagen gebruikelijk is om een sessie met de bekende zwart/wit geblokte vlag af te vlaggen doet EYBIS dat niet, in plaats daarvan wordt in de laatste sector de rode vlag gezwaaid en wordt je bij het opkomen van het rechte stuk richting paddock gedirigeerd. “Geloof het of niet, maar de meeste incidenten gebeuren bij circuitdagen juist in de uitloopronde, omdat dan de Ken niet zoveel baantjes waar je met een 500 net zoveel lol hebt als een 650. Of 1000...snelheidsverschillen enorm kunnen zijn,” zegt Frank. “Voor de een betekent de finishvlag einde sessie en gaat van het gas, terwijl voor een ander de finishvlag juist ‘nog een rondje’ betekent. Met alle ellende van dien. We hebben daarvan geleerd en dus worden de sessies niet meer met een finishvlag afgevlagd, maar word je aan bij de ingang van de pitstraat van de baan gehaald.  

Onder dreiging van regen begin ik de eerste sessie op een CBR500R, Honda’s 470cc instapmodel voor het A2 rijbewijs waarmee we exact vier dagen eerder nog een binnenkort te publiceren Wie van de Drie straattest hebben gedaan, maar dat even terzijde. Op het rechte stuk word ik door de zware jongens voorbij geblaft, maar wat de CBR500R op topsnelheid mist maakt het lichte fietsje in de bochten meer dan goed. Het enige wat de CBR opbreekt is de grondspeling die aan de krappe kant is, maar buiten dat heb ik het echt prima naar m’n zin. De tweede sessie switch ik naar z’n grotere broer, de CBR650R, waarvoor dit circuit van Mettet op maat lijkt te zijn gemaakt. Met 96 pk heeft de 650 twee keer zoveel vermogen als de 500, wat op het rechte stuk duidelijk te merken is; bij het opkomen van het rechte Omdat het kan. Volgend jaar weer als 't kan aubstuk knalt de 650 er vandoor en komt aardig in de buurt van de 200 per uur voordat voor de eerste bocht het anker moet worden uitgegooid. De fiets vraagt weliswaar meer kracht om van het ene op het andere oor te worden gegooid, maar de vering is daarentegen wel van veel hoger niveau, waardoor je meer feedback krijgt als je de bocht instuurt. 

Als tijdens de derde sessie op wederom de CBR650R de regen definitief doorzet kies ik na enkele momentjes aan de voor- en achterkant te hebben gehad eieren voor m’n geld en rijd de pitstraat in, en blijk niet de enige met die gedachte te zijn geweest. Even later rijdt ook de laatste der ‘snellen’ de pitstraat in en de stilte terugkeert in de paddock. Echter, waar in de snelle groep niemand echt genegen is om zonder regenbanden de inmiddels kletsnatte baan op te gaan, staat even later de ‘langzame’ groep te trappelen om dat wel te doen. “Als het op straat regent dan zet ik de motor ook niet aan de kant, dus waarom zou ik dat hier wel doen,” aldus de Gold Wing rijder. Of een 15 pk 125cc voor het A1 rijbewijs. Kan allemaal op Mettet en echt serieus: lol gegarandeerdIemand op een eerste model CBR600RR is minstens zo enthousiast: “Ik was de eerste en had een lege baan voor me. Waar maak je dat nog mee, dat je het circuit helemaal voor je alleen hebt. Of in ieder geval dat idee hebt.” 

Dat exclusieve gevoel heerst ook in de beginnersgroep. De Honda Track Experience was door Honda pas op het allerlaatste moment aangekondigd en de weersvoorspelling was niet bijster super geweest, waardoor er geen sprake van bomvolle groepen is en er dus veel meer persoonlijke begeleiding is. Drie rijders per instructeur, dat voelt haast als een-op-een begeleiding. Da’s nog eens wat anders dan met z’n tienen (of nog meer) achter een voorrijder aanhobbelen, zoals bij menig circuit-event gebruikelijk is. Naast begeleiding op de baan wordt elke rijsessie voorafgegaan door een briefing waarin het een en ander wordt uitgelegd over rijtechnieken, over rijlijnen, tips & tricks, na afloop van de sessie volgt een tweede briefing waarbij het rijden wordt geëvalueerd.