Zoeken

Reportage: Hell’s Race, speedway in Lelystad

Laagdrempelig racen

1 augustus 2018

Maar goed, het is wel de customscene die hier goed debet aan is. Met evenementen als Dirtquake en alle noembare andere evenementen, de sprintraces van de Sultans of Sprint (en overige) als tegenhanger, is het gewoon een eenvoudige evolutie: je hebt een motor, dan moet er ook mee gereden worden. En dat kan, nu, hier. Neem een stuk land, vlak dat uit, gooi het vol met zand of gravel en je hebt al snel een En zo sta je oog in oog met een onbetaalbaar mooie klassieke Indian....baan die goed genoeg is voor een flink portje flat tracken. Geluidseisen? Niks mee te maken. Straatlegaal? Welke straat? Het is die laagdrempeligheid die het zo eenvoudig maakt om elke, letterlijk elke, motor die ergens in een hoekje in de schuur staat, even stofbestendig te maken, te ontdoen van alles wat er af vallen kan en mee aan de start te verschijnen. En de resultaten mogen er nog steeds zijn.

Zie het als een evolutie. Nadat iedereen, of nouja, ‘iedereen’ dan, zich een project heeft toegeëigend en daar vol enthousiasme een machtig mooie custom van heeft gemaakt in de stijl die op dat moment gangbaar is, nadat de ‘lamaarzien’ meetings als Gentlemen’s Ride, Wheels & Waves of Glemseck 101 gemeengoed zijn geworden, is het nu tijd er iets mee te gaan doén. Een motor bouwen is één, er mee rijden twee, er mee racen…. drie.

Maar we gaan niet gewoon racen. Welnee, dat zou niet genoeg fun zijn. En het moet toch wel vooral leuk blijven. Daarom hebben de initiators van dit evenement, dat nu voor het tweede jaar is overgewaaid uit België (what else?) bedacht een speedwayrace te organiseren. Oftewel: flat track…. Want dan past het tenminste naadloos. De drempel moet laag blijven, dus zijn er ook voldoende klassen in het leven geroepen, inclusief twee newbieklassen. Dat betekent dus: gewoon meenemen wat je hebt, inschrijven en rijden. Geen moeilijk gedoe, de baan op met dat hok! Natuurlijk zijn er ook wel zwaardere en iets meer professionele klassen, Wat nou multimedia communicatie, GPS en bluetooth? Stukkie tape, werkt primamaar de opbouw is heel natuurlijk en sluit mooi op elkaar aan. Beetje voor elk wat wils en dat is precies waar het om gaat. Net als bij de eerder genoemde meetings hangt er een sfeer van ‘maakt niet uit waar je mee rijdt, iedereen is welkom’ en dat lijkt goed te werken. Want uiteraard zijn er ook de meer serieuze deelnemers die bijvoorbeeld op flink verbouwde crossmotoren rijden, zo’n beetje het beste idee voor deze omloop. En uiteindelijk zijn er natuurlijk ook de Flat Track specifieke machines, aangedreven door Harleymotoren, zoals het hoort. Uiteindelijk staat er een startveld variërend in prijs van 150 eu voor een Loop-of-sloop motor, tot echt-veel-geld-ertegenaan full spec en gloedjenieuwe verbouwde Indian Scout. En alles ertussenin.