Zoeken

Louis Media Ride 2018

Omdat het kan

27 juli 2018

“We willen je uitnodigen voor de alweer derde Louis International Media Ride 2018, dit jaar naar Oostenrijk, naar Kaprun,” begint de uitnodiging die naar de redactie is verstuurd. “Onze uitvalsbasis is Vötters Verwöhnhotel, dat niet alleen tal van speciale voorzieningen voor motorrijders biedt, maar ook nog eens beschikt over een eigen oldtimermuseum.
Natuurlijk laten we het een en ander aan nieuwe producten zien, niet alleen van Louis, maar ook van SW-Motech. Alle dagen staan motoren van BMW Oostenrijk ter beschikking, met keuze uit het hele assortiment aan modellen. En als je dan toch aan het testen bent: Loop de garage binnen van Vetters Verwöhnhotel en je kijkt je ogen uitde kleding regelen we ook.Van ondergoed tot helm, van laarzen tot jas, maak in het dichtstbijzijnde filiaal een keuze uit alles wat onze schatkamer vol exclusieve merken je te bieden heeft.”

En dus meld ik me een tijdje later bij het Louis filiaal in het Duitse Keulen, voor een compleet nieuwe outfit. Met meer dan 80 filialen is Louis de grootste grootgrutter voor wat motorkleding en accessoires betreft en als het aan de Duitsers ligt wordt dat aantal binnen afzienbare tijd nog verder uitgebreid. “Naast een Nederlandstalige website willen we in Nederland een aantal filialen gaan openen,” weet Louis CEO Nico Frey ons tijdens het ontbijt in Kaprun te vertellen. “We hebben al een aantal locaties op het oog, waaronder in Tilburg en Amsterdam. In Amsterdam hadden we al een ontzettend gaaf pand gevonden, De keuze is reuze in elk Louis filiaalmaar toen we de deal wilden sluiten bleek het pand helaas al verkocht, en dus moeten we weer verder zoeken. Het idee is om te beginnen met een locatie die centraal ligt in Nederland en een locatie nabij de Belgische grens, om zodoende ook de Belgische klant te kunnen bereiken. Tilburg ligt wat dat aangaat ontzettend centraal.” 

Ondanks dat tegenwoordig steeds meer zaken via internet gaan en ook de online motorkledingshops als paddenstoelen uit de grond schieten is Nico Frey overtuigd van het succes van een traditioneel filiaal. “Het klinkt misschien ouderwets, maar een motorrijder wil graagiets eerst in de handen hebben gehad voordat hij tot aanschaf overgaat. Onze range omvat meer dan 30.000 producten van meer dan 200 merken. In onze winkels kan de motorrijder zich door ons deskundig personeel laten adviseren.” 

Het grote verschil tussen elk Louis filiaal en zeg de kledinghoek bij de gemiddelde motordealer om de hoek is dat al het personeel sinds 2002 in de Louis Academy wordt getraind en opgeleid. ‘Hoe moet een helm zitten? Hoe werken acclimatiserende membranen? Waarom goedgekeurde protectoren in plaats van foam of rubber? Welk uitlaatsysteem is straatlegaal? Hoe kun je chroom weer laten blinken?’ Zomaar een greep uit Het spiegel-systeem van Gazinni is zo briljant dat je je afvraagt waarom niemand eerder op dit idee is gekomende talloze vragen die elke medewerker in een Louis shop worden gesteld en die met een deskundig antwoord moeten kunnen worden beantwoord. De investering in de Louis Academy heeft zich zondermeer uitbetaald, sinds 2006 hebben de lezers van het Duitse Motorrad Louis verkozen tot winnaar in de “Best Chain Store” categorie. Gezien mijn eigen ervaring in Keulen verbaast me dat niets. 

Tussen de meer dan 200 merken die Louis onder z’n hoede heeft zijn ook flink wat eigen merken terug te vinden, waarvan alle ontwikkeling in het hoofdkantoor in Hamburg wordt gedaan. “Ons sterke punt is dat wij via onze shops direct in verbinding met de consument staan,” zegt Nico Frey. “De feedback die wij krijgen van de klant gaat rechtstreeks naar de ontwikkelingsafdeling, maar het kan ook zijn dat er vanuit de klant om een bepaald soort product wordt gevraagd.
Een motorjeans, maar dan anders

ofwel, géén kevlar inside maar een versterkte vezel en superdunne en flexibele CE goedgekeurde protectoren
Daar kunnen we dan direct op inspelen.” Het ontwerp en de ontwikkeling van Louis’ eigen merken wordt in Hamburg gedaan, de productie vindt in andere landen plaats. En voordat het in de catalogus wordt opgenomen moet het eerst nog de eigen test doorstaan. Dat geldt trouwens niet alleen voor de eigen Louis merken, maar voor alle producten die in de Louis shop te koop zijn, maar dat wisten we al sinds ons bezoek aan het hoofdkantoor in Hamburg begin dit jaar. 

Het gamma aan exclusieve Louis merken gaat trouwens veel verder dan alleen motorkleding, je kunt het haast zo gek niet bedenken of er is in een eigen label voor gemaakt. Wat motorkleding aangaat voeren Vanucci en Probiker de boventoon, Vanucci als high-end premium merk en Probiker voor de meer prijsbewuste motorrijder, terwijl met de carbon NISHUA helmen Louis zich op de sportieve motorrijder richt die op zoek is naar een helm voor zowel het circuit als gewoon op straat. Maar er is zoals gezegd meer, veel meer, te beginnen met accessoires die onder de merknaam Gazzini op de markt zijn gezet, variërend van CNC gefreesde rem- en koppelinghendels tot crash-pads en... een zeer ingenieus spiegelconcept dat uit Een doppenset die geschikt is voor metrisch én inchmaten. Alweer zo'n briljant idee...een aantal losse onderdelen bestaat die in elkaar worden geschroefd en waarbij je kunt kiezen tussen top-bar of end-bar montage, korte of lange steel en verschillende vormen van de spiegel zelf. 

Voor de classic eigenbouw scene zijn onder de productnaam T&T (Tumbletown & Twist) diverse tellers leverbaar, variërend van 100% analoog tot een combinatie van analoog en digitaal, terwijl er voor diezelfde klassiekers ook Detlev Luis Genuine Gear is: klassieke bagageoplossingen geheel in stijl met je vintage motorfiets. En dan zijn er nog de Procycle smeer- en schoonmaakmiddelen, ProCharger acculaders en het Rothewald gereedschap, waar ook ontzettend goed over is nagedacht. Zo is er een doppenset waarvan de unieke vorm van de dop passend is voor metrische en inch maten en dat is wel zo handig wanneer je een Amerikaanse motorfiets (of een oudje uit Groot Brittannië) hebt. Of wat te denken van een ratelsleutel met holle opzetstukken, waarmee ook moeren over lange tapeinden kunnen worden vastgezet. Er zijn zelfs speciale gereedschapssets voor op de motor ontwikkeld, variërend van puur het noodzakelijke tot sets waarmee je motor behoorlijk ver kan worden gestript.