Zoeken

Louis Media Ride 2018

Genoeg geluld, we gaan rijden

27 juli 2018

Tijdens de productpresentatie worden door Louis enkele van de vele producten die in eigen huis worden ontwikkeld belicht, waaronder het zeer ingenieuze Gazzini spiegelsysteem dat zo briljant is dat ik me afvraag waarom dit nog nooit iemand eerder heeft bedacht, evenals de Rothewald gereedschapset Ed z'n reactie nadat 'ie om acht uur 's ochtends de Großglockner omhoog is geknalddie voor metrisch én inchmaten kan worden gebruikt. Minstens zo interessant is de presentatie van de Vanucci Armalith2.0 motorjeans, die aan de binnenkant niet is voorzien van kevlardelen ter hoogte van de crashgevoelige delen, maar waarvan het denimmateriaal een versterkte vezel is. Aan een CE goedkeuring voor het stof wordt nog gewerkt, maar volgens Louis is de beschermende werking gelijk aan die van de kevlar elementen. Met de versterkte denimvezel ben je van het grote nadeel van kevlar verlost, namelijk dat het warmte vasthoudt. Aan de binnenkant zijn vakken voor protectoren voorzien en ook die zijn een verhaal apart, in plaats van dikke voorgevormde kunststof protectoren vinden we hier een soort van rubbermatjes terug die wél Level 2 CE zijn goedgekeurd en volgens Louis dezelfde kinetische energie absorberen als de tegenwoordig alom gebruikte voorgevormde (al dan niet D3O) kunststof protectoren. 

Hoewel strikt genomen de productpresentatie misschien wel het belangrijkste onderdeel is van de Louis Media Ride kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat ook het aanwezige personeel van Louis zelf zich veel meer verheugt op het programma van de komende twee dagen dat voor ons is bedacht. “We kunnen jullie wel persberichten sturen over onze producten, maar we vinden het eigenlijk veel belangrijker dat je ermee rijdt. Dat geeft jullie de kans om onze producten goed te beoordelen en voor ons is het interessant om direct feedback van jullie krijgen. Feedback die direct met onze Lol gegarandeerd op een S 1000, of 't nou RR, XR of gewoon R isontwikkelingsafdeling wordt gecommuniceerd. Bovendien weet je nu ook hoe de klantenservice is in onze shops.” 

Nu was het plan om al om 4 uur ’s ochtends te gaan rijden, om tijdig bij de Edelweiss-Spitze van de Großglockner te zijn voor de zonsopgang voor wat een schitterend beeld schijnt te zijn, maar omdat er bewolking wordt verwacht gaat dat plan niet door en eerlijk gezegd ben ik daar niet bepaald rouwig om. Niet dat het nieuwe schema veel gunstiger is voor wat uitslapen betreft, we mogen ons nu om 7 uur ’s ochtends melden met een vertrek gepland om 7:15 uur. In mijn ogen nog steeds belachelijk vroeg, maar eenmaal het tolpoortje van de Großglockner gepasseerd wordt snel duidelijk waarom. Het is zeker niet de eerste keer dat de hoogste berg van Oostenrijk voor mij op het programma staat (het laatst was enkele jaren geleden nog met de Multistrada 1200 en S 1000 XR), maar in tegenstelling tot Maar stiekem heeft deze XR toch wel mijn voorkeur. Dan is de Großglockner écht een feest 's morgens bij het krieken van de dagvoorgaande keren blinkt het normaal gesproken in het hoogseizoen achterlijk drukke verkeer, van wielrenners tot campers en touringcarbussen toe, nu uit in afwezigheid en alsof dát nog niet genoeg is mag de prachtige bergpas in eigen tempo worden genomen. 

Naast dat er zo vroeg in de ochtend geen kip op Oostenrijks hoogste bergpas te vinden is, is het bijkomend voordeel dat het ook wat temperatuur betreft nog heerlijk acceptabel is. Net als ons eigen kikkerlandje gaan ook de Oostenrijkers hier gebukt onder een heuse hittegolf, maar rond 9 uur in de ochtend en op meer dan 2.000 meter hoogte is het nog aangenaam lekker fris en hoeft de ventilatie van de Vanucci Okovango II outfit nog niet te worden gebruikt. Hoewel ik me wel afvraag of de ventilatie bij zonovergoten temperaturen van 30 graden of nog meer afdoende zou zijn, maar voor dit soort tropische temperaturen zou een meer luchtdoorlatende outfit misschien een betere keuze zijn. Over de ergonomie is goed nagedacht Je zou zeggen dat 't nog best wel eens zou kunnen gaan regenen vandaagen ook het aantal zakken is prima voor elkaar, maar daar zal over een tijdje met een ‘uit de praktijk’ review nog wat dieper op worden ingegaan.

Voor de tweede dag switch ik niet alleen van BMW’s S 1000 XR naar de S 1000 R, maar verkies ik ook een meer casual outfit als in een sportief Vanucci lederen motorjack in combinatie met een Vanucci kevlar jeans. Helaas niet de nieuwe met versterkte vezel en supercomfortabele protectoren, maar een traditionele motorjeans zoals ze tegenwoordig door steeds meer merken worden uitgebracht; kevlar inside op de crash-gevoelige zones en voorgevormde kunststof protectoren op de heupen en knieën, waarbij die van de knie bij het lopen eigenlijk nét een klein tikkie te laag zitten en daardoor onder je knie blijven steken. Eenmaal op de motor zit de jeans echter perfect en ook het draagcomfort in het extreem warme weer is prima te doen, wat van de Vanucci ART XIV combi-jas niet kan worden gezegd. Salzburgerland is zeker een aanrader, mocht je toevallig deze zomer in de buurt zijn...Ondanks de Vanucci onderkleding voel ik me al snel als een kip aan het spit die in de oven aan het garen is, zeker als dwars door het Salzburgerland de stad Salzburg zelf moet worden doorkruist. In een brandende zon bij dik dertig boven nul, plus de warmte die van het motorblok afstraalt. Meer nog dan de eerste dag baal ik dat ik niet voor de ART XIX ben gegaan, waarvan het hele borstdeel uit luchtdoorlatend Mesh is opgebouwd, tot tegen het eind van de middag een verfrissende onweersbui voor verkoeling zorgt. Buiten de twee ventilatieritsen op de armen die ik voor verkoeling had opengezet (en uiteraard in de regen was vergeten dicht te maken) is mijn onderkleding nog redelijk droog. Ook deze outfit zal als we d’r wat langer mee hebben gereden in een ‘uit de praktijk’ review worden belicht.