Zoeken

Aprilia, een synoniem voor racen

Pagina 2

30 maart 2006
Inhoudsopgave
Aprilia, een synoniem voor racen
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Ook geschikt voor Off-road

De meeste mensen kennen het merk Aprilia van de straatmotoren uit het Italiaanse Noale. Maar niet alleen gekuipte motoren komen van de productiebanden uit Scorze rollen, ook scooters en off-road motoren worden daar geproduceerd. En die laatste categorie, dat is iets waar de Italianen erg mee bezig zijn. De grootste successen van Aprilia zijn afkomstig uit de wegracerij. Bijna de helft van de coureurs in de 125 en 250cc rijden op deze Italiaanse tweetakt machines. Daarmee wordt snel voorbij gegaan aan het feit dat Aprilia in 1975 in de racerij begon met off-road motoren. Meer dan dertig jaar geleden was Aprilia zeer succesvol in de motorcross. In tien jaar tijd groeide Aprilia steeds verder uit, behaalde vier Italiaanse motorcross kampioenschappen, een tweede plaats in het wereldkampioenschap en twee titels in de Italiaanse Enduro kampioenschappen met coureurs als Alborghetti, Maddii, Andreani, Passeri en Balestrieri.

 
Aprilia is groot geworden in de off-road wereld

En nog steeds ploetert Aprilia voort door alle bodemlagen die onze wereld rijk is. Meer dan 400.000 off-roads werden het afgelopen jaar wereldwijd verkocht. Vooral in Amerika, waar Aprilia een graag geziene naam is in een nieuwe hit: Supermotard. Met de Aprilia SXV voor de Supermotard bezigheden en de RXV voor het zwaardere werk, heeft het merk twee sterke motoren voor de diverse wereldkampioenschappen.

 
Aprilia is sterk vertegenwoordigd in de Supermotard

Supermotard

In september 2003 werd het eerste prototype van de SXV 450cc gepresenteerd, iets meer dan een maand later was het de Italiaan De Angelis die de SXV in een WK Supermotard race de sporen gaf. Het V-twin blok werd verder aangepast en ook de 550cc zware SXV was al snel beschikbaar. Vanaf dat moment ging het hard met Aprilia in deze vrij nieuwe competitie en ook op de particuliere Supermotard-markt. In november 2004 was het de Fransman Jerome Giraudo die de eerste wereldtitel voor Aprilia binnen sleepte in de S2 klasse. Voor 2006 trok Aprilia "Mister Supermotard" Thierry van den Bosch aan. De Franse tweevoudig wereldkampioen was de eerste coureur ooit die een Supermotard wereldtitel op zijn naam schreef. Hij het afgelopen jaar met een KTM derde in het wereldkampioenschap en hoopt zijn prestatie het komende jaar uiteraard te verbeteren. De 31-jarige coureur hoopt in 2006 in ieder geval de eerste winst voor het merk in de S1 klasse te pakken.

Thierry van den Bosch:

De kans om ook komend jaar met Aprilia te mogen rijden werkt ontzettend motiverend. De SXV is een geweldige motor en zo anders dan alle andere merken dat ik enorm zin heb in de start van het nieuwe seizoen. Ik denk dat deze twin een stap vooruit is binnen de supermotards. De SXV heeft de wereld verbaasd en was enorm sterk in zijn eerste twee seizoenen. Het team is enorm gemotiveerd. Ik heb de motor getest en hij is werkelijk briljant. Ik weet zeker dat het een prachtig seizoen wordt!

 
Thierry van den Bosch in actie op de Aprilia

Naast Van den Bosch rijden nog twee andere Fransmannen in het Supermotard kampioenschap. Jerome Giraudo, de man die het eerste kampioenschap voor Aprilia binnen sleepte, is een van deze coureurs. De 25-jarige coureur wordt gezien als een groot talent binnen de sport en hoopt het komende jaar weer vooraan te vinden zijn. De andere Fransman is Frederic Bolley, wereldkampioen motorcross in de 250cc in zowel 1999 als 2000. Het maakt Bolley niet veel uit of er asfalt of modder ligt, hij houdt de vaart er in. Na 17 seizoenen in de cross, vond Bolley het tijd voor wat anders. Hij vertrok uit de motorcross en stapte over naar de Supersport motoren. In 2003 kwam hij met een wildcard voor het WK Supersport uit op een Honda CBR600RR van Team Klaffi. Tijdens zijn Supersport avontuur ontstond de liefde in de gulden middenweg tussen beide kampioenschappen. De Supermotard. In 2004 wist hij een zesde plaats in het WK Supermotard te behalen en vanaf dat moment was de Fransman verkocht. Ook komend jaar zal hij driftend en glijdend op een Aprilia te zien zijn. De vreemde eend in de Supermotard bijt is de 20-jarige Brit Christian Iddon. Hij begon in 2002 met zijn Supermotard carrière nadat hij het driften geleerd had in de ijsracerij. De nummer zes in het S1 Wereldkampioenschap zal het komende seizoen ook op de SXV te vinden zijn.

 
De RXV is gemaakt om vies te worden

Enduro

In juni 2004 kondigde Aprilia aan dat zij terug zouden komen in het Wereldkampioenschap Enduro. Met de Aprilia RXV, de basis voor de SXV, zou het merk terugkeren in de klasse waar ze groot in zijn geworden. Met Allessandro Botturi en Allessandro Zanni zullen in het E2 en E3 kampioenschap uitkomen. Botturi wist in 2003 en 2005 derde te worden in het Wereldkampioenschap Enduro en won het Italiaanse E2 kampioenschap. Zijn teamgenoot Zanni wordt gezien als de grote playboy in de Enduro. De flamboyante Italiaan is inmiddels 33-jaar oud, maar enorm gemotiveerd om het komende seizoen te presteren. Met verschillende Italiaanse titels hoopt Zanni ook in het wereldkampioenschap goed mee te kunnen komen.