Me and My Bike Suzuki GSX-S1000F: stand van zaken
Perfecte reisgenoot
Inhoudsopgave |
---|
Me and My Bike Suzuki GSX-S1000F: stand van zaken |
Rasechte Zoeperbaik |
Perfecte reisgenoot |
Naast dat de GSX-S1000F sportief zijn mannetje op straat zeer zeker staat, heeft de Suzuki zich ook nog eens ontpopt tot een perfecte reisgenoot. Het reistassenpakket dat Suzuki in het accessoirepakket heeft opgenomen is ruim genoeg om bagage voor een paar weken vakantie mee te nemen, is smal genoeg om nog steeds tussen de file door te kunnen rijden en licht genoeg om geen negatieve invloed te hebben o
De nieuwe brackets hebben de eerste duurproef op de Duitse Autobahn met snelheden tot 257 km/u al doorstaan
Het blok heeft een lineaire vermogensafgifte en loopt heel erg mooi en rustig, de compacte einddemper zorgt voor een waanzinnig vet geluid. Wat geluid betreft hoef je écht geen Akrapovic of Arrow pijp te kopen
De tractie controle is gemakkelijk via bediening op het stuur aan te passen, maar we hebben amper behoefte gehad anders dan (1) te selecteren. De veervoorspanning voor hebben we naar nu 3 ringen verlaagdp de rijeigenschappen van de fiets. Dankzij z’n relatief ontspannen zithouding kan op de snelweg een behoorlijke afstand worden afgelegd: wij reden bijna 1.100 kilometer in één dag in iets meer dan 10 uur, waarbij een kruissnelheid van 150-160 km/u werd aangehouden. Volgens het logboek heeft de GSX-S1000F nu gemiddeld 1 op 17,3 verbruikt, wat de motor in combinatie met de 17 liter benzinetank een radius van bijna 295 kilometer geeft. Gemiddeld genomen moest de Soes echter met 12,91 liter worden afgetankt, ofwel na 225 kilometer. Één keer hebben we tot de limiet gepusht en stond de restkilometerstand al 10 kilometer op ‘- -‘, waarna er 16,6 liter moest worden getankt. Met een verbruik van 1 op 18,2 hadden we in theorie nog 7 kilometer kunnen rijden.
Bij een kilometerstand van 10.680 hebben de standaard D214 banden het veld geruimd voor Dunlop Road Smart III’s. De voorband was nog niet versleten, maar de achterband was na ruim 5.500 kilometer behoorlijk kaal. In de wetenschap dat de nieuwe Road Smart III veel lichter stuurt werd in eerste instantie de veervoorspanning voor weer terug naar de oorspronkelijke waarde gezet, maar hoewel de fiets wel lichter stuurde kwam het nukkige karakter weer lichtjes terug, waarna we de veervoorspanning weer één ring naar 3 ringen hebben verlaagd. Dunlop heeft speciaal voor lichte en sportieve fietsen een SP (single ply, enkele koordlaag) achterband gemaakt, maar volgens Dunlop hoort die versie niet op de GSX. Toch heeft de motor nu op topsnelheid aan stabiliteit ingeboet, waar met de D214 de motor probleemloos vol in zes (257 km/u op de teller, 245 km/u volgens TomTom) aankom, is de motor met de Road Smart III al een keer bij 225 km/u gaan pendelen. Het pendelen gebeurt echter niet consequent, één keer was de GSX wel probleemloos in de begrenzer te trekken.
Binnenkort krijgt de GSX-S1000F zijn 12.000 kilometer beurt, daarna gaan we weer vol aan de bak en gaan we vol experimenteren met de afstelling van de vering, verschillende schermen en andere remleidingen, wat met de komst van ABS een stuk lastiger is geworden, maar niet onmogelijk.